2010
Kysymys ja vastaus
Joulukuu 2010


Kysymys ja vastaus

”Minun on vaikea saada itseni lukemaan pyhiä kirjoituksia. Kuinka voin saada motivaation?”

Pyhien kirjoitusten tutkiminen voi alkuun olla vaikeaa. Opittavana on hyvin monia käsitteitä, ja ihmiset ja paikat tuntuvat kovin oudoilta. Pyhien kirjoitusten tutkimisesta muodostuu kuitenkin palkitseva kokemus, jos sitä jatkaa sinnikkäästi.

Kokeile koetta, jota profeetta Alma kuvaili (ks. Alma 32:27–34). Hän opetti, että jos annat elämässäsi sijaa Jumalan sanalle, se avartaa sieluasi ja valaisee ymmärrystäsi. Lisäksi se motivoi sinua jatkamaan pyhien kirjoitusten lukemista, koska kuten Alma lupasi, Jumalan sana alkaa olla sinusta ihana (ks. Alma 32:28).

Toinen keino lisätä motivaatiota on tavoitella niitä monia siunauksia, joita tulee pyhien kirjoitusten lukemisesta:

  • Säännöllinen ja vilpitön pyhien kirjoitusten tutkiminen kutsuu Hengen elämääsi, vastaa kysymyksiisi, auttaa sinua pitämään ajatukset puhtaina, motivoi sinua palvelemaan toisia, auttaa sinua rukoilemaan tehokkaammin ja vahvistaa todistustasi Jeesuksesta Kristuksesta ja palautuksesta.

  • Pyhät kirjoitukset opettavat sinulle, kuinka voit saada uskoa, kuinka voit tunnistaa Pyhän Hengen ja kuinka voit tehdä parannuksen. Ne opettavat sinulle, miksi tarvitsemme Vapahtajaa, miksi vastakohtaisuus on välttämätöntä, miksi tämä maapallo luotiin ja paljon muuta.

Kun pääset osalliseksi näistä siunauksista, sinun ei tarvitse pakottaa itseäsi lukemaan – odotat sitä innolla.

Pyhissä kirjoituksissa on vastauksia

Lukemalla kohdan 2. Nefi 32:3 pystyt heti ymmärtämään, miksi meidän tulee lukea ja tutkia pyhiä kirjoituksia. Tiedän, että pyhissä kirjoituksissa on kaikki vastaukset kysymyksiimme! Meidän tulee ymmärtää, että pyhät kirjoitukset on annettu meille avuksi edistyäksemme kohti täydellisyyttä, mikä on hyvin välttämätön osa tätä elämää. Meillä kaikilla on joka päivä muutama minuutti, jotka voimme varata pyhien kirjoitusten lukemiseen.

Sergei S., 21, Novosibirsk, Venäjä

Vahvempi todistus

En ollut lukenut pyhiä kirjoituksia, ennen kuin Nuorten Naisten johtajani ehdotti, että työskentelisin Edistyminen-ohjelman parissa. Siinä minua kehotettiin lukemaan pyhiä kirjoituksia joka päivä muutaman viikon ajan. Sen tehtyäni en missään vaiheessa lakannut lukemasta niitä. Paras neuvoni on, että sinun tulee työskennellä Edistyminen- tai Velvollisuus Jumalaa kohtaan -ohjelman parissa. Anna itsellesi haaste lukea pyhiä kirjoituksia yhä enemmän, niin huomaat itsessäsi muutoksen. Sanon tämän ilman minkäänlaista epäilystä – huomaat, että saat vahvemman todistuksen.

Paola S., 16, Cortés, Honduras

Rukoile ymmärrystä

Silloinkin kun minulla on monia koulutöitä ja -tehtäviä, siirrän ne syrjään ja aloitan lukemalla ensin pyhiä kirjoituksia. Aloitan rukouksella kutsuakseni Pyhän Hengen, jotta ymmärtäisin Jumalan sanaa. Ja seminaariaineistojen avulla motivaationi lukea pyhiä kirjoituksia on kehittynyt ja kasvaa yhä.

Elieser N., 16, Ilocos Norte, Filippiinit

Jumalan taisteluvarustus

Avain minkä tahansa tavan omaksumiseen on halu. Kasvata itsessäsi halu lukea joka päivä. Pidä kirjaa siitä, kuinka paljon luet, ja yritä lukea joka päivä samaan aikaan. Tämä auttaa sinua luomaan säännöllisen tavan. Pyhien kirjoitusten lukeminen on kuin pukisi ylleen Jumalan taisteluvarustuksen. Et lähtisi taisteluun ilman taisteluvarustustasi. Älä lähde synnin maailmaan ilman Jumalan taisteluvarustusta. Suojaa itsesi – lue pyhiä kirjoituksia.

Andrew G., 18, Maine, USA

Jokaiselle jotakin

Minulle on apua siitä, että ajattelen, mitä pyhissä kirjoituksissa on. Sen lisäksi että ne sisältävät evankeliumin, Kristuksen opetukset ja käskyt, niin ne – varsinkin Mormonin kirja – ovat suuri seikkailukirja täynnä sotia, sankareita, hyviä tyyppejä ja pahoja tyyppejä. Pyhissä kirjoituksissa on jokaiselle jotakin.

Eve W., 15, Nevada, USA

Ei vain kirja

Älä pidä pyhiä kirjoituksia vain kirjana, jota sinun pitää lukea seminaarissa tai koska sitä odotetaan sinulta. Sinä saat lukea Jumalan sanaa. Siinä on seikkailuja, koettelemuksia, sotia. Pyhät kirjoitukset todistavat Jeesuksesta Kristuksesta – että Hän on meidän Vapahtajamme, että Hän vuodatti verta ja kuoli meidän puolestamme. Profeetat profetoivat Hänen jumalallisuudestaan. Monet kuolivat, koska he eivät suostuneet kieltämään sitä, minkä tiesivät todeksi. Heidän uskonsa oli horjumaton. Meidän kaikkien pitää pyrkiä tulemaan yhtä uskollisiksi kuin he olivat.

Kaleb L., 14, Utah, USA

Hän haluaa puhua sinulle

Taivaallisella Isällämme on vastaus jokaiseen kysymykseen, jonka esität Hänelle. Sinun täytyy vain lukea pyhiä kirjoituksia ja soveltaa niitä elämääsi. Tieto siitä, että taivaallinen Isä haluaa puhua sinulle ja vastata rukouksiisi, auttaa sinua etsimään Häntä päivittäin pyhistä kirjoituksista. Kun tottelet Hänen sanaansa, elämäsi parantuu ja löydät turvapaikan ja rauhan. Olet onnellinen kuullessasi Hänen äänensä.

Elberth R., 18, Ixtapaluca, Meksiko

Luo tapa lukea

Tavan luominen voi auttaa valtavasti. Aloita hitaasti. Lue ehkä luku tai pari joka päivä. Pian sinulle muodostuu tapa lukea pyhiä kirjoituksia. Minä luen tavallisesti joka ilta pari lukua ja laulan jonkin kirkon laulun. Tämä rutiini kohottaa minua ja saa minut suhtautumaan myönteisesti siihen, mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Lisäksi ymmärrän paremmin seminaarioppiaiheita. Pyhät kirjoitukset ovat siunaus. Hyödynnä niitä.

Taylor C., 15, Washington, USA

Neuvoja elämäsi varrelle

Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan sellaisten ihmisten kokemuksista, jotka käyvät läpi samanlaisia vaikeuksia kuin me. Kun aloitat pyhien kirjoitusten lukemishetkesi, pidä rukous ja usko siihen, että löydät neuvoja elämäsi varrelle. Pyhät kirjoitukset ovat yksi keino, jolla taivaallinen Isä on yhteydessä lapsiinsa. Pyhistä kirjoituksista saamme voimaa kohdata kaikenlaisia koetuksia, ja todistan, että kun meitä on opetettu hyvin, onnistumme erottamaan hyvän pahasta ja välttämään Saatanan ansat.

Anderson F., 19, São Paulo, Brasilia

Tulosta