2011
Ainoa tosi ja elävä kirkko
Elokuu 2011


Ainoa tosi ja elävä kirkko

Puheesta, joka pidettiin uusien lähetysjohtajien seminaarissa 25. kesäkuuta 2010.

Mitä tarkoittaa, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on ainoa tosi kirkko?

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

Ensimmäinen tehtävämme ja tarkoituksemme on todistaa Jeesuksesta Kristuksesta maailmalle, joka kärsii, koska ei tiedä Hänen jumalallisesta palvelutyöstään. Reaktionani tuohon suureen tehtävään puhun Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta ainoana totena ja elävänä kirkkona. Tehdessäni niin tiedän puhuvani vastoin voimakasta aaltoa, jota sanotaan ”poliittiseksi korrektiudeksi”.

Tämän ajan muodikas mielipide on, että kaikki kirkot ovat tosia. Itse asiassa ajatus, että kaikki kirkot ovat samanlaisia, on antikristuksen oppi, jota havainnollistaa Mormonin kirjan kertomus Korihorista (ks. Alma 30). Tuo kertomus annettiin opettamaan meille eräs aikamme välttämätön opetus.

Profeetta Joseph Smithin vuonna 1831, pian Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon järjestämisen jälkeen saama ilmoitus puhuu niistä, joille oli annettu voima laskea tämän kirkon perustus. Sitten Herra sanoi kirkosta, että se on koko maan päällä ainoa tosi ja elävä kirkko, ”johon minä, Herra, olen mieltynyt” (OL 1:30).

Tämän Herran julistuksen vuoksi me puhumme tästä Hänen kirkostaan – meidän kirkostamme – ainoana tosi kirkkona. Joskus teemme sen tavalla, joka loukkaa suuresti ihmisiä, jotka kuuluvat muihin kirkkoihin tai jotka kannattavat muita filosofioita. Mutta Jumala ei ole opettanut meille mitään, minkä pitäisi saada meidät tuntemaan olevamme parempia kuin muut ihmiset. Kaikissa kirkoissa ja filosofioissa on varmasti osasia totuudesta, toisissa enemmän kuin toisissa. Jumala rakastaa varmasti kaikkia lapsiaan. Ja Hänen evankeliumin suunnitelmansa on varmasti kaikkia Hänen lapsiaan varten, kaikki Hänen oman aikataulunsa mukaan.

Mitä siis tarkoittaa, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on ainoa tosi kirkko?

Kolme ominaisuutta – 1) opin täyteys, 2) pappeuden voima ja 3) todistus Jeesuksesta Kristuksesta – selittävät, miksi Jumala on julistanut ja miksi me Hänen palvelijansa väitämme, että tämä on ainoa tosi ja elävä kirkko koko maan päällä.

1. Opin täyteys

Ollessaan maan päällä Jeesus Kristus opetti oppinsa täyteyden, joka on taivaallisen Isämme laatima suunnitelma lastensa iankaikkiseksi edistymiseksi. Myöhemmin monet näistä evankeliumin totuuksista menetettiin, koska silloisessa kristillisyyttä saarnaavassa maailmassa vallinneet periaatteet tai filosofiat laimensivat ja poliittiset johtajat manipuloivat niitä. Me kutsumme tätä totuuden täyteyden menetystä luopumukseksi.

Monet kirkkokunnat tai filosofiat, joita maailmassa on nykyään, sisältävät enemmässä tai vähemmässä määrin Jumalan varhempina aikoina ilmoittamia totuuksia, joihin on sekoittunut ihmisfilosofioita tai manipulointia. Me uskomme, että useimmat uskonnolliset johtajat ja heidän seuraajansa ovat vilpittömiä uskovaisia, jotka rakastavat Jumalaa ja ymmärtävät ja palvelevat Häntä parhaan kykynsä mukaan. Olemme velassa niille miehille ja naisille, jotka pitivät uskon ja opin valon elossa halki vuosisatojen tähän päivään saakka. Me haluamme kaikkien, jotka tutkivat kirkkoamme muista kirkoista tai uskonjärjestelmistä käsin, säilyttävän kaiken hyvän, mitä heillä on, ja tulevan katsomaan, kuinka me voimme lisätä heidän ymmärrystään totuudesta ja heidän onneaan, kun he noudattavat tuota totuutta.

Koska luopumuksessa kadotettiin niin paljon, oli välttämätöntä, että Herra palautti oppinsa täyteyden. Se alkoi sillä, mitä me kutsumme Joseph Smithin ensimmäiseksi näyksi.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys alkaa vakuutuksella siitä, että me elimme henkinä ennen kuin tulimme tämän maan päälle. Se vahvistaa, että tällä kuolevaisella elämällä on tarkoitus. Se opettaa, että suurin toiveemme on tulla taivaallisten vanhempiemme kaltaisiksi. Me teemme sen tulemalla kelvollisiksi kirkastettuun selestiseen olotilaan ja ihmissuhteisiin, joita kutsutaan korotukseksi tai iankaikkiseksi elämäksi, niin että perhesuhteemme voivat jatkua kautta iankaikkisuuden.

Kun Jeesuksen Kristuksen oppi ymmärretään täyteydessään, se on suunnitelma, jonka avulla meistä voi tulla sellaisia kuin Jumalan lapsista on tarkoitus tulla. Tämä tahraton ja täydellinen tila on seurausta vakaasta sarjasta liittoja, toimituksia ja tekoja, sekä oikeiden valintojen kertymisestä ja jatkuvasta parannuksenteosta. ”Tämä elämä on ihmisille aika valmistautua kohtaamaan Jumala” (Alma 34:32). Sen tekee mahdolliseksi Jeesuksen Kristuksen sovitus ja kuuliaisuus Hänen evankeliuminsa laeille ja toimituksille.

Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi on kaiken kattava, yleismaailmallinen, armollinen ja tosi. Kuolevaisen elämän välttämättömien kokemusten jälkeen kaikki Jumalan pojat ja tyttäret nousevat kuolleista ja menevät kirkkauden valtakuntaan, joka on ihmeellisempi kuin yksikään kuolevainen voi käsittää. Vain muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta jopa hyvin jumalattomatkin pääsevät lopulta ihanaan – vaikkakin vähäisempään – kirkkauden valtakuntaan. Kaikki tämä tapahtuu, koska Jumala rakastaa lapsiaan niin suuresti, ja tämän kaiken tekee mahdolliseksi Jeesuksen Kristuksen sovitus ja ylösnousemus, Hänen, ”joka kirkastaa Isän ja pelastaa kaikki hänen kättensä teot” (OL 76:43).

2. Pappeuden voima

Toinen ja ehdottoman olennainen ominaisuus ainoassa todessa ja elävässä kirkossa koko maan päällä on pappeuden valtuus.

Raamattu sanoo selkeästi, että pappeuden valtuus on välttämätön ja että tämä valtuus oli annettava niiden kätten päällepanolla, joilla se oli. Pappeuden valtuus ei tule halusta palvella tai pyhien kirjoitusten lukemisesta. Kun tuo pappeuden valtuus menetettiin luopumuksen johdosta, se piti palauttaa niiden ylösnousseiden olentojen toimesta, joilla se oli kuolevaisuudessa ja jotka lähetettiin antamaan se. Se tapahtui osana evankeliumin palautusta, ja tässä kirkossa – eikä missään muussa – on tuo pappeuden valtuus sekä avaimet, jotka ovat välttämättömiä sen toimintojen johtamiseen.

Sen johdosta, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa on pappeuden valtuus, meillä johtajilla ja asianmukaisesti valtuutetuilla jäsenillä on valtuus suorittaa vaadittuja pappeuden toimituksia kuten kaste, Pyhän Hengen lahjan antaminen ja sakramentin toimittaminen.

Pappeuden avaimet, jotka ovat rakkaalla profeetallamme presidentti Thomas S. Monsonilla ja ovat olleet jokaisella muulla profeetalla ja kirkon presidentillä, oikeuttavat hänet saamaan ilmoitusta koko kirkon puolesta. Tämä kirkko on ”elävä”, koska meillä on profeettoja, jotka antavat meille jatkuvasti Herran sanan, jota tarvitsemme omaa aikaamme varten.

3. Todistus Jeesuksesta Kristuksesta

Kolmas syy, miksi me olemme ainoa tosi kirkko, on se, että meillä on ilmoitettu totuus siitä, millainen Jumala on ja mikä on suhteemme Häneen, ja siksi meillä on ainutlaatuinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta. On merkittävää, että juuri uskonkäsityksemme Jumalan olemuksesta erottaa meidät useimpien kristillisten kirkkokuntien virallisista uskontunnustuksista.

Uskonkappaleemme, jotka ovat ainoa virallinen julistus uskonkäsityksistämme, alkavat seuraavasti: ”Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, ja hänen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen, ja Pyhään Henkeen.” Tämä meidän uskomme jumaluuteen on yhteistä muiden kristittyjen kanssa, mutta meille sen merkitys on erilainen kuin useimmille. Me uskomme, että nämä kolme jumaluuden jäsentä ovat kolme erillistä ja erilaista olentoa ja että Isä Jumala ei ole henki vaan Hän on kirkastettu Olento, jolla on käsinkosketeltava ruumis, aivan kuten Hänen ylösnousseella Pojallaan Jeesuksella Kristuksella. Vaikka He ovat erillisiä olentoja, He ovat yhtä tarkoituksessa.

Joseph Smithin ensimmäinen näky osoitti, että vallitsevat käsitykset Jumalan olemuksesta ja jumaluudesta olivat vääriä eivätkä voineet johtaa niiden kannattajia siihen päämäärään, jonka Jumala heille halusi (ks. JS–H 17–19). Sitä seuranneen nykyajan ilmoituksen tulva toi esiin tämän perustavaa laatua olevan totuuden merkityksen ja antoi meille myös Mormonin kirjan. Tämä uusi pyhä kirja on toinen todistus Kristuksesta. Se vahvistaa Raamatun profetiat ja opetukset siitä, millainen Kristus on ja mikä on Hänen tehtävänsä. Se laajentaa ymmärrystämme Hänen evankeliumistaan ja Hänen opetuksistaan Hänen maanpäällisen palvelutyönsä aikana. Siinä on myös monia opetuksia, joiden avulla me voimme tietää totuuden näistä asioista.

Meidän perustanamme ei ole maailman viisaus tai ihmisfilosofiat – olivatpa ne kuinka perinteisiä tai kunnioitettuja hyvänsä. Todistuksemme Jeesuksesta Kristuksesta perustuu Jumalan ilmoituksiin profeetoilleen ja meille henkilökohtaisesti. (Ks. 1. Kor. 2:1–5; 2. Nefi 28:26.)

Mistä siis todistuksemme Jeesuksesta Kristuksesta saa meidät vakuuttuneiksi?

Jeesus Kristus on Jumalan, iankaikkisen Isän, ainosyntyinen Poika. Hän on tämän maailman Luoja. Verrattoman palvelutyönsä ansiosta kuolevaisuudessa Hän on opettajamme. Hänen ylösnousemuksensa johdosta kaikki, jotka ovat koskaan eläneet, tulevat nousemaan kuolleista. Hän on Vapahtaja, jonka sovitusuhri maksoi Aadamin synnin ja avasi meille mahdollisuuden saada anteeksi henkilökohtaiset syntimme, jotta meidät voidaan puhdistaa niin että voimme palata Jumalan, iankaikkisen Isämme, eteen. Tämä on kaikkina aikoina eläneiden profeettojen keskeinen sanoma.

Vahvistan vakavasti todistukseni Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliuminsa totuudesta. Hän elää, ja Hänen evankeliuminsa on tosi. Hän on maailman Valo ja Elämä (ks. OL 34:2). Hän on Tie kuolemattomuuteen ja iankaikkiseen elämään (ks. Joh. 14:6). Minulle Jeesuksen Kristuksen sovituksen ihme on käsittämätön. Mutta Pyhä Henki on antanut minulle todistuksen sen totuudellisuudesta, ja minä riemuitsen siitä, että voin käyttää elämäni sen julistamiseen.

Yksityiskohta Walter Ranen teoksesta Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan, kirkon historian museon luvalla

Walter Ranen teos Melkisedekin pappeuden palautus © IRI; TWalter Ranen teos Sydämeni toiveet, kirkon historian museon luvalla

Tulosta