2015
Jongeren bijbrengen hoe ze op de wijze van de Heiland leiding kunnen geven
Oktober 2015


Jongeren leren hoe ze op de wijze van de Heiland leiding kunnen geven

Onze jongeren zijn niet slechts toekomstige leidinggevenden. Ze zijn dat nu al. We kunnen ze bijbrengen hoe ze op de wijze van de Heiland leiding kunnen geven.

Afbeelding
Youth preparing food for service project in Puerto Rico

Tegen ouders en leidinggevenden van jongeren heeft ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen iets gezegd over het delicate evenwicht dat we moeten vinden: ‘Moedig de jongeren aan om in actie te komen. We moeten aanwezig zijn, maar we moeten wel uit de weg gaan. We moeten leiding geven zonder over te nemen.’1

Ouders en leidinggevenden kunnen jongemannen en jongevrouwen vier beginselen leren waarmee ze rechtschapen leiding kunnen geven en het koninkrijk van God op aarde kunnen opbouwen.

Toen ik veertien was, leerde ik enkele jongevrouwen kennen die uitstekende leidsters waren. Wij verhuisden toen naar de andere kant van de Verenigde Staten en gingen naar een nieuwe wijk. Ik weet niet meer wie er toen in het klaspresidium zaten, maar ik weet nog wel dat de jongevrouwen heel aardig voor me waren. Ze accepteerden oprecht een bang, mager meisje als een goede vriendin, en ik voelde me welkom. Ik kwam uit Delaware, waar ik het enige mormoonse meisje op de middelbare school was en waar het enige andere mormoonse meisje een uur rijden bij ons vandaan woonde. Ik dacht: zo zal het vast ook in de hemel zijn!

Voor het eerst in mijn leven had ik vriendinnen die de normen in Voor de kracht van de jeugd naleefden, die me uitnodigden om aan activiteiten deel te nemen, en die hun getuigenis van het evangelie gaven. Ik stond in die tijd sterker in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen door hun voorbeeld van liefde en vriendelijkheid dan door een toespraak of les. Door hun liefde en christelijke licht waren zij de boodschap van het evangelie van Christus. Ook waren zij degenen die mij in zijn kudde leidden.

Waardoor waren mijn vriendinnen zulke goede leidsters?

Een jonge zendeling heeft leiderschap op eenvoudige wijze beschreven. Hij zei: ‘We moeten op het juiste moment en op de juiste plek de wil van de Heer doen en iemand helpen die ons nodig heeft. Daardoor worden we een leidinggevende.’2 Door wie zij zijn en door het licht van Christus dat in hen brandt, kunnen getrouwe jongemannen en jongevrouwen in de kerk op de wijze van de Heiland leiding geven en andere mensen helpen om ware volgelingen van Jezus Christus te worden.’3

Als leidinggevenden geven we leiding, geven we de juiste richting aan en lopen we naast onze jongemannen en jongevrouwen. Maar de klas- of quorumpresidiums zijn verantwoordelijk voor de leiding van het werk in hun klas of quorum, waaronder het uitkiezen van de zondagse lessen en het plannen van de wekelijkse activiteiten. Op aanwijzing van priesterschapsleiders worden er klas- en quorompresidiums geroepen en aangesteld. Dus zij hebben de bevoegdheid om de andere jongeren te leiden en te helpen. Ze volgen het voorbeeld van de Heiland en leren om te helpen en dienen zoals Hij dat deed.

Mogelijkheden voor jongeren om leiding te geven

Leiderschap begint thuis. ‘Wij doen onze plicht jegens God als ouders en leidinggevenden allereerst door een goed voorbeeld te zijn — door het evangelie thuis voortdurend en ijverig na te leven’, heeft ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen gezegd. ‘Dat vergt dagelijkse vastberadenheid en ijver.’4 Ouders geven onderwijs in de leer van Christus. Ze helpen jongeren met het stellen en bereiken van doelen. Met behulp van Persoonlijke vooruitgang en Plicht jegens God kunnen jongeren hun getuigenis van Jezus Christus versterken, zich voorbereiden om heilige verbonden te sluiten en na te leven, en hun goddelijke rollen en taken in het gezin en in de kerk vervullen.

In de kerk kunnen leidinggevenden in de Aäronische priesterschap en de jongevrouwen jongeren begeleiden die in klas- of quorumpresidiums werkzaam zijn, zodat zij hun heilige taken begrijpen en hun roeping grootmaken om alle andere klas- of quorumleden te helpen en te versterken.

Als volwassen leidinggevenden bereiden we de jongeren voor om quorum- en klasbijeenkomsten en activiteiten te leiden. We komen met de jongeren bij elkaar in presidiumvergaderingen, waar zij bespreken hoe ze anderen kunnen helpen, hoe ze anderen bij de lessen kunnen betrekken, en waar ze activiteiten, dienstbetoonprojecten, kampen en jeugdconferenties plannen.

We moedigen jeugdpresidiums aan om alle quorum- en klasleden te laten deelnemen aan alle aspecten van het heilswerk, zoals zendingswerk, behoud van bekeerlingen, heractivering, tempelwerk en familiegeschiedenis en evangelieonderwijs.’5 Jeugdpresidiums geven alle jongemannen en jongevrouwen de kans de vreugde en zegeningen te ontvangen om in de naam van de Heiland anderen te helpen en zijn schapen te voeden.

Het werk van de leider draait niet om prachtige uitreikbladen maken en voordrachten vol feiten houden. Het werk van de leider is jongemannen en jongevrouwen helpen, zodat zij beginselen leren toepassen waarmee zij weer anderen op de wijze van de Heiland kunnen helpen. Hieronder staan vier van die beginselen.6

Geestelijke voorbereiding

Afbeelding
Family members sitting in the living room or family room of their home. They are reading the Church magazines.

Zorg ervoor dat de jongeren de kracht van hun eigen geestelijke voorbereiding begrijpen. Moedig ze aan om geloof te oefenen in de verbonden die ze tijdens het avondmaal sluiten. Als ze bereid zijn om de naam van Christus op zich te nemen, Hem altijd indachtig te zijn, en zijn geboden te onderhouden, komen ze in aanmerking voor het gezelschap van de Heilige Geest. Als ze in staat zijn om de influisteringen van de Heilige Geest te ontvangen, staan ze er in hun dienstbetoon nooit alleen voor.

Dan bereiden ze zich geestelijk voor als ze door vurig gebed en Schriftstudie naar antwoorden op zoek gaan. Dan streven ze ernaar om de geboden te onderhouden zodat de Heilige Geest in hun hart en verstand tot hen kan spreken. Dan zullen ze voelen en weten wie hun hulp nodig heeft en wat zij kunnen doen. Dan voelen ze de reine liefde van Christus voor alle leden van hun quorum of klas.

Door geestelijke voorbereiding krijgen de jongeren het vertrouwen dat ze gevolmachtigden van de Heer zijn en de wil van de Heer doen. (Zie LV 64:29.)

Deelnemen aan raden

Onderricht de jongeren in de fundamentele orde en openbarende macht van raden wanneer zij deelnemen aan dit goddelijke proces waardoor de Heer zijn kerk leidt en personen en gezinnen tot zegen is.7 Vergaderingen van het jongerencomité van de bisschap en klaspresidiumvergaderingen zijn raden waar de jongeren hun plicht leren kennen en opdrachten krijgen om anderen te dienen.

Raadsleden:

  • Zijn eensgezind en volgen de aanwijzingen van priesterschapsleiders die priesterschapssleutels dragen.

  • Bespreken hun gedachten en ideeën in een geest van rechtschapenheid, heiligheid, geloof, deugd, geduld, naastenliefde en broederlijke vriendelijkheid.

  • Plannen onder leiding van de Heilige Geest samen wat ze gaan doen om hulpbehoevenden te helpen.

Anderen dienen

Jongeren leiden op de wijze van de Heiland wanneer ze liefdevol en vriendelijk dienen. Joseph Smith heeft gezegd: ‘Niets kan beter op de mens inwerken om zijn zonden te verzaken dan hem aan de hand te leiden en liefdevol over hem te waken. Wat heeft iemand die mij maar een beetje vriendelijkheid en liefde betoont een macht over mijn ziel.’8

De Heiland sprak over de waardevolle en onschatbare waarde van elke ziel. (Zie LV 18:10–15). Zorg ervoor dat de jongeren de heerlijke waarheid begrijpen dat Jezus Christus zijn leven heeft gegeven en de weg heeft bereid zodat iedereen tot Hem kan komen. Dankbaar voor wat Hij heeft gedaan, steken dienstknechten van de Heer de helpende hand uit en helpen liefdevol en vriendelijk alle jongemannen en jongevrouwen voor wie de Heiland alles heeft opgeofferd.

Onderwijzen in het evangelie van Jezus Christus

Zorg ervoor dat de jongemannen en jongevrouwen mogelijkheden herkennen om in het evangelie te onderwijzen en laat ze inzien dat ze met hun voorbeeld het beste onderwijs geven. Als jongeren de woorden van de profeten toepassen en de normen in Voor de kracht van de jeugd naleven, geven ze leiding op de wijze van de Heer. Door de integriteit van hun woorden en daden laten ze zien wat het inhoudt om een ware discipel van Jezus Christus te zijn. Zij staan als getuigen, zonder huichelarij. En als ze hun getuigenis geven, op zondag een les geven of met vrienden over het evangelie praten, zijn ze vervuld met de Geest en kunnen hun woorden tot bekering leiden.

Op de wijze van de Heer leidinggeven

Op de wijze van de Heer leiding geven, is een heilig voorrecht waarvoor jongeren hun uiterste best moeten doen om de Heer thuis, in de kerk en in de gemeenschap te dienen. Jongemannen en jongevrouwen die op de wijze van de Heer leidinggeven, worden de boodschap van het evangelie van Christus, het antwoord op iemands gebed, de engelen die mensen in nood dienen, en het licht van Christus in de wereld.

Noten

  1. David A. Bednar, ‘Youth and Family History’, lds.org/youth/family-history/leaders.

  2. Brief van de kleinzoon van Carol F. McConkie, 13 maart 2015.

  3. Handboek 2: de kerk besturen (2010), 3.1.

  4. Robert D. Hales, ‘Onze plicht jegens God: de zending van ouders en leidinggevenden onder het opkomende geslacht’, Liahona, mei 2010, 95.

  5. Zie Handboek 2, 5.

  6. Zie Handboek 2, 3.2.

  7. Zie Handboek 2, 4.1.

  8. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 394, 428.

Afdrukken