2015
De weg naar veiligheid
Oktober 2015


Tot we elkaar weerzien

De weg naar veiligheid

Uit ‘Veiligheid door raad op te volgen’, De Ster, juli 1997, 24.

Een van de manieren waarop we kunnen weten dat een waarschuwing van de Heer komt, is als er een beroep gedaan wordt op de wet van getuigen — bevoegde getuigen.

Afbeelding
Images from the April 2013 general conference.

De Heiland heeft blijkbaar een eindeloos verlangen om ons in veiligheid te brengen. Steeds weer gebruikt Hij dezelfde manieren om ons de weg te wijzen. Hij maakt daarbij gebruik van meerdere middelen, zodat iedereen die er voor openstaat, wordt bereikt. Een beproefd middel is de boodschap te laten verkondigen bij monde van zijn profeten, zolang de mensen in aanmerking komen om profeten in hun midden te hebben. Die gezagsdragers hebben de goddelijke opdracht om de mensen te waarschuwen en ze de veilige weg te wijzen.

Toen de spanningen in de herfst van 1838 in het noorden van de Amerikaanse staat Missouri hoog opliepen, riep de profeet Joseph Smith alle heiligen op om voor hun veiligheid in Far West bijeen te komen. Velen woonden op afgelegen boerderijen of in verspreide nederzettingen. Hij waarschuwde met name Jacob Haun, stichter van de kleine nederzetting Haun’s Mill. In een document uit die tijd staat: ‘Broeder Joseph had via Haun, eigenaar van de molen, aan de broeders daar de boodschap gestuurd dat ze naar Far West moesten komen, maar meneer Haun had de boodschap niet doorgegeven.’ (Philo Dibble, uit ‘Early Scenes in Church History’, in Four Faith Promoting Classics [1968], 90.) Later tekende de profeet in zijn dagboek op: ‘Tot op die dag had God mij de wijsheid gegeven om de mensen in veiligheid te brengen die gehoor gaven aan mijn raad. Niemand die mijn raad opvolgde, heeft ooit de dood gevonden.’ (History of the Church, 5:137.) Toen schreef de profeet de droeve waarheid dat er in Haun’s Mill geen slachtoffers zouden zijn gevallen als zijn raad was ontvangen en opgevolgd.

Ook in onze tijd zijn wij gewaarschuwd met raad over waar wij bescherming vinden tegen zonde en smart. Een van de sleutels waarmee we die waarschuwingen kunnen onderkennen, is dat ze herhaald worden. U heeft bijvoorbeeld tijdens algemene conferenties onze profeet meer dan eens horen zeggen dat hij een vorige profeet ging citeren, en dat hij daarmee een tweede, en soms zelfs een derde getuige zou zijn. De apostel Paulus heeft geschreven: ‘In de mond van twee of drie getuigen zal elke zaak vaststaan’ (2 Korinthe 13:1). Een van de manieren waarop we kunnen weten dat de waarschuwing van de Heer komt, is als er een beroep gedaan wordt op de wet van getuigen, getuigen met gezag. Als de uitspraken van profeten herhaald worden, zou dat onze aandacht moeten trekken en ons hart moeten vervullen met dankbaarheid dat we in zo’n gezegende tijd leven. […].

Onze Vader in de hemel houdt van ons. Hij heeft zijn eniggeboren Zoon, Jezus Christus, onze Heiland, gestuurd. Hij wist dat we in dit sterfelijke leven groot gevaar zouden lopen, het ergste veroorzaakt door de verleidingen van een geduchte tegenstander. Dat is een van de redenen waarom de Heiland priesterschapssleutels heeft verstrekt, zodat wie oren heeft om te horen en geloof om te gehoorzamen, naar veilige grond kunnen gaan.

Afdrukken