2015
Vraag & antwoord
Oktober 2015


Vraag & antwoord

‘Toen mijn moeder ziek was, vastten en baden we voor haar, maar toch stierf ze. Hoe kan ik daar vrede mee hebben?’

Dit is een verdrietige tijd voor je. Het is normaal dat je gerustgesteld wilt worden en antwoord wilt krijgen op je vele vragen: ‘Waarom is ze niet blijven leven? Zie ik haar weer terug? Hoe kan ik zonder haar verder leven?’

Het evangelie van Jezus Christus geeft ons troost en antwoorden. De Heer heeft beloofd: ‘Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden’ (3 Nephi 12:4). Probeer de Heilige Geest te voelen, want Hij is de Trooster.

Je vraagt je af of er wel naar je gebeden is geluisterd. Ik verzeker je dat onze hemelse Vader altijd naar onze gebeden luistert. De Schriften en de levende profeten verzekeren ons dat dit zo is. Wat de Heer tegen Joseph Smith zei, geldt ook voor ons: ‘Uw gebeden en de gebeden van uw broeders zijn tot in mijn oren opgestegen’ (LV 90:1). Maar we moeten bedenken dat onze hemelse Vader onze gebeden verhoort vanuit een eeuwig perspectief (zie Jesaja 55:8–9). Daarom volgen we het voorbeeld van de Heiland en vragen we om zegeningen, maar vervolgens vragen we oprecht of de wil van de Vader mag geschieden (zie Lukas 22:42).

Hoewel het moeilijk is, kan deze beproeving een mogelijkheid voor je zijn om te groeien. Je kunt leren om geloof in Gods wil te hebben, zelfs al is je moeder niet genezen. Natuurlijk wilde je dat ze zou blijven leven. Maar de proef die we in dit sterfelijke leven moeten doorstaan, is altijd op God vertrouwen — vooral als dat moeilijk is. Als je op Hem vertrouwt, zullen ‘alle dingen […] voor [je] welzijn samenwerken’ (LV 90:24).

De dood maakt deel uit van Gods plan

Volgens het plan van geluk dat onze hemelse Vader voor ons heeft beraamd, kunnen we alleen maar naar Hem terugkeren als we sterven en herrijzen, want zo gaan we van onze sterfelijke toestand over in een onsterfelijke toestand. Je hoeft alleen maar te accepteren dat de dood deel uitmaakt van dat plan, en te geloven dat je ooit weer bij je overleden moeder zult zijn. Weet dat je moeder in de geestenwereld is, en dat ze op je wacht.

David M. (18), West-Kasai (Democratische Republiek Congo)

Ze is in de geestenwereld.

Mijn moeder kreeg twee jaar geleden kanker. Ik vond het naar om te zien dat ze pijn leed, en ik wenste dat ik iets voor haar kon doen. En hoewel mijn moeder beter werd, vond ik het een moeilijke ervaring. Jouw moeder is ergens waar ze geen pijn of lijden ervaart. Het is moeilijk dat je haar niet meer ziet, maar je bent nooit alleen. Zij zal altijd van je houden, en onze hemelse Vader is er altijd om je op te beuren als je bij de pakken neerzit. Je wordt nooit in de steek gelaten. Jezus Christus heeft onder de pijn van de wereld geleden; Hij weet hoe je je voelt en wat je doormaakt. Doe wat ik in mijn beproeving deed: wend je tot Hem, dan zal Hij je lasten verlichten.

Shiloh W. (18), Chihuahua (Mexico)

Je familie wordt herenigd

Mijn moeder overleed toen ik nog maar twaalf jaar was. Ik was toen geen lid van de kerk. Toen ze ziek was, bad ik vaak dat ze beter mocht worden. Ik had veel geloof, en ik vertrouwde op God, hopend dat ze haar gezondheid weer terug zou krijgen. Maar jammer genoeg herstelde ze niet. Ik vroeg me af waarom ze zo jong stierf, en ik het vanaf mijn tienerjaren zonder haar moest stellen. Ik was boos en ging zelfs twijfelen aan het bestaan van God. Nu ik lid van de kerk ben, begrijp ik het heilsplan. Ik weet dat ze op me wacht en dat onze familie herenigd zal worden.

Inaê L. (19), Minas Gerais (Brazilië)

We leren van beproevingen

Mijn moeder is drie jaar geleden overleden. Je relatie met je hemelse Vader en de Heiland zal verbeteren als je in tijd van nood opziet naar Hen. Wat een klap deze beproeving ook voor je is, je zult merken dat het ook een zegen kan zijn. Vraag je hemelse Vader om gemoedsrust en geruststelling. Vertrouw op het plan van de Heer voor jou. Accepteer dat je hemelse Vader weet waar we naar op weg zijn en wat we nodig hebben om er te komen. De Heer heeft je lief en wil dat je vreugde hebt. We krijgen beproevingen om iets te leren en sterker te worden.

Meghan B. (18), Ontario (Canada)

Je ziet haar weer terug

Toen mijn moeder zeventien was, overleed haar moeder. In de weken vóór haar dood vastte en bad de familie vurig. Ze had ook een zalving van de priesterschap gekregen. Het voornaamste dat mijn mams geruststelde, was de kennis dat ze in het volgende leven haar moeder weer zou zien. Het is het doel van mijn moeder om zo te leven dat ze die zegening verdient. Ik vind het jammer dat ik haar in dit leven nooit zal leren kennen, maar ik kijk uit naar het moment dat we elkaar uiteindelijk zullen zien.

Cari R. (15), Utah (VS)

Afdrukken