2016
Kunnioitamme Jumalaa pitämällä liittomme kunniassa
July 2016


Kunnioitamme Jumalaa pitämällä liittomme kunniassa

Suurimmat siunaukset uskostamme Jumalaan tulevat, kun kunnioitamme Jumalaa pitämällä liittomme.

Kuva
woman-taking-the-sacrament

Vuonna 1985 sisar Sitati ja minä tapasimme Nairobissa Keniassa miehen nimeltä Roger Howard. Hän ja hänen vaimonsa Eileen palvelivat vanhempana lähetyssaarnaaja-avioparina. He kutsuivat meidät kotonaan kokoontuvan pienen seurakunnan kokouksiin. Se oli ensimmäinen kerta, kun osallistuimme Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenten kokoukseen. Tunsimme Hengen vaikutuksen tuossa ensimmäisessä kokouksessa, ja sen jälkeen olemme käyneet kirkossa joka sunnuntai.

Muutama kuukausi myöhemmin Roger kastoi meidät ja yhdeksänvuotiaan poikamme. Pian sen jälkeen Roger ja Eileen palasivat kotiin lähetystyötehtävänsä päättyessä. Me kuulimme heistä edelleen aina muutaman vuoden välein.

Vuoden 2010 alkupuolella sisar Sitati ja minä vihdoin tapasimme Rogerin jälleen. Hän oli silloin lähes 90-vuotias. Iän ja heikon terveyden kuluttamana hän nojasi raskaasti rollaattoriinsa. Kun seisoessamme katsoimme toisiamme ensimmäistä kertaa niin moneen vuoteen, tunsimme sanoin kuvaamatonta yhteistä iloa. Kyyneleet vierivät vuolaina halatessamme hellästi toisiamme. Tunsimme syvää kiitollisuutta toisistamme ja evankeliumin ihmeellisestä lahjasta. Olimme yhtä uskossa, ja kuuluimme kaikki Jumalan valtakuntaan.

Kun nautin tuosta hetkestä, mieleeni tuli muutamia pyhien kirjoitusten jakeita: ”Muistakaa, että sielujen arvo on suuri Jumalan silmissä – –.

Ja jos kävisi niin, että te tekisitte työtä koko elinaikanne huutaen parannusta tälle kansalle ja johdattaisitte ainoastaan yhden sielun minun luokseni, kuinka suuri teidän ilonne onkaan hänen kanssansa minun Isäni valtakunnassa!” (OL 18:10, 15.)

Niille, jotka tuovat sieluja Jumalan valtakuntaan, luvataan joitakin Hänen suurimmista siunauksistaan. Vapahtaja on vakuuttanut: ”Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte.” (Joh. 15:16.)

Roger kuoli myöhemmin samana vuonna. Minulla oli selkeä tunne siitä, että hän oli mies, joka on sovussa Jumalan kanssa. Hän oli koskettanut syvällisesti meidän elämäämme kertomalla evankeliumista. Hänen esimerkkinsä lähimmäistensä omistautuneesta palvelemisesta sekä kirkon nuorten ja vanhempien lähetyssaarnaajien suuren joukon esimerkki ovat osoitus yhdestä tavasta, jolla me kunnioitamme Jumalaa.

Liittosuhteemme Jumalan kanssa

Sen ansiosta, että olemme jäseniä Jeesuksen Kristuksen palautetussa kirkossa, meillä kullakin on liittojen kautta sitova henkilökohtainen suhde taivaalliseen Isään. Jokainen liitto vahvistetaan toimituksella, jolla me otamme auliisti vastaan tuon liiton ja sitoudumme pitämään sen. Sovituksensa ansiosta Jeesus Kristus suo meille mahdollisuuden täyttää kuhunkin liittoon liittyvät velvollisuutemme, kun osoitamme uskoa Häneen.

Me kunnioitamme taivaallista Isää, kun me syvennämme suhdettamme Häneen solmimalla ja pitämällä kaikki pelastavat liitot ja ottamalla vastaan kaikki pelastavat toimitukset. Niitä, jotka pitävät liittonsa, Hän siunaa Hengellään heidän johdatuksekseen ja vahvistuksekseen. Seuraavat ovat tärkeimmät liittosuhteet, mitä voimme solmia taivaallisen Isän kanssa.

Kasteenliitto

Kaste tuo meidät ensimmäiseen liittosuhteeseen Jumalan kanssa. Tulemme kelvollisiksi tähän toimitukseen, kun nöyrrymme Jumalan edessä, tulemme särkynein sydämin ja murtunein mielin ja todistamme seurakunnan edessä, että olemme todella tehneet parannuksen kaikista synneistämme, ja todella osoitamme teoillamme, että olemme saaneet Kristuksen Hengen syntiemme anteeksisaamiseksi (ks. OL 20:37).

Kun osoitamme teoillamme, että otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen päätettyämme lujasti palvella Häntä loppuun asti (ks. OL 20:37), kannamme toistemme kuormia, jotta ne olisivat keveitä, suremme surevien kanssa ja lohdutamme niitä, jotka ovat lohdutuksen tarpeessa, ja olemme Jumalan todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla, missä lienemmekin, aina kuolemaan asti (ks. Moosia 18:8–9), niin me pidämme kasteenliiton.

Jumala puolestaan kunnioittaa meitä Pyhän Hengen lahjalla, joka oikeuttaa meidät Pyhän Hengen jatkuvaan kumppanuuteen. Hän johdattaa ja ohjaa meitä kaikissa toimissamme ja johtaa meitä iankaikkiseen elämään (ks. Moosia 18:9–10).

Kasteeni jälkeen tunsin suurta iloa ja täytyin Hengellä. Samaa olen kokenut edelleen aina kun tunnen olevani erityisen lähellä Jumalaa.

Pappeuden vala ja liitto

Miehet, jotka pitävät kasteenliiton, ovat kelvollisia ottamaan vastaan pappeuden valan ja liiton. Me saamme sen kätten päällepanemisen toimituksella. Pappeuden liitto on palvelemisen liitto Jumalan lasten pelastukseksi. Me kunnioitamme Jumalaa, kun pidämme kutsumuksemme kunniassa (ks. OL 84:33) ja palvelemme Häntä koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme (ks. OL 4:2) osoittaen uskoa, toivoa ja rakkautta, ”silmämääränä vain Jumalan kunnia” (ks. OL 4:5).

Uskollisille pappeudenhaltijoille tulee monia Herran siunauksia, kuten Hengen kautta tapahtuva pyhittyminen heidän ruumiinsa uudistamiseksi (ks. OL 84:33). Heistä tulee Mooseksen ja Abrahamin siunausten perillisiä (ks. OL 84:34). Myöhempien aikojen profeetat ja apostolit ovat hyviä esimerkkejä niistä, jotka pitävät pappeutensa kunniassa. Heidän elämänsä on todistus siitä, että Herra kunnioittaa heitä.

Temppelitoimitukset ja -liitot

Miehet, jotka ovat kelvollisia korkeamman pappeuden haltijoita, ja naiset, jotka ovat kelvollisia, voivat temppelissä vastaanottaa pyhiä toimituksia ja solmia pyhiä liittoja. Temppelitoimitusten ja -liittojen avulla me opimme ymmärtämään tämän elämän tarkoituksen ja valmistautumaan iankaikkiseen elämään. Me saamme toimituksen ja teemme liiton, jossa solmimme iankaikkisen avioliiton ja jossa perheemme sinetöidään. Me sitoudumme omistamaan elämämme Jumalalle ja pelastuksen työlle kaikkien Hänen lastensa hyväksi. Näiden liittojen uskollinen pitäminen oikeuttaa meidät saamaan hengellistä opastusta ja voimaa, niin että voitamme kuolevaisuuden koettelemukset ja saamme korotuksen, joka on suurin lahja, mitä Jumala voi antaa lapsilleen (ks. OL 14:7). Korotus eli iankaikkinen elämä on sitä, että elämme perheinä samanlaista elämää kuin taivaallinen Isämme elää.

Sakramentti

Kuva
Jesus-in-Gethsemane

Del Parsonin teos Suurin kaikista

Sakramentin nauttiminen kelvollisesti jokaisena lepopäivänä on kirkon jäsenille erittäin tärkeää. Tällä toimituksella me vahvistamme jatkuvan halukkuutemme ottaa päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen ja uudistaa sitoutumisemme kaikkien solmimiemme liittojen pitämiseen. Me turvaamme Jeesuksen Kristuksen sovituksen voimaan, mikä auttaa meitä kestämään vanhurskaudessa loppuun asti. Kun niin teemme, me olemme kelvollisia saamaan kaikkiin solmimiimme liittoihin kuuluvat siunaukset.

Vanhurskaita haluja

Liiton rikkominen loukkaa Jumalaa ja muuttaa luvatut siunaukset pätemättömiksi (ks. OL 82:10).

Jakeissa 1. Sam. 2:12–17, 22–34 kerrotaan pappi Eelin poikien tekemistä pahoista teoista. He käyttivät hyväkseen isänsä asemaa rikkoakseen pappeuden liiton. He pyrkivät tyydyttämään himokkaita halujaan, kun he antautuivat moraalittomaan käytökseen pyhäkköteltan ovella palvelevien naisten kanssa ja kun he ottivat itselleen ilman valtuutta lihan Israelin kansan uhreista. Herra lausui vakavia tuomioita Eelin poikia vastaan ja Eeliä itseään vastaan sen vuoksi, ettei tämä ollut estänyt heitä.

Voimme voittaa lihallisia haluja päättämällä pitää Jumalan kanssa solmimamme liitot, kuten Egyptin Joosef osoitti joutuessaan vastakkain himokkaan uskoa vailla olevan naisen kanssa (ks. 1. Moos. 39:9, 12). Jumala kunnioitti Joosefia ja auttoi häntä voittamaan kaikki pahan suunnitelmat häntä vastaan. Hän kohosi toiseksi vaikutusvaltaisimmaksi mieheksi Egyptissä ja oli väline Jumalan käsissä Israelin perheen varjelemiseksi (ks. 1. Moos. 45:7–8).

Jos lankeamme kiusaukseen, halu palauttaa suhteemme taivaalliseen Isään ennalleen johtaa meidät tekemään vilpittömän parannuksen. Sitten Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen sovitus auttaa meitä tulemaan jälleen kelvollisiksi.

Profeettojen seuraaminen

Perustaessaan kirkkonsa Kristus valitsi apostolit, profeetat, evankeliumin julistajat, paimenet ja opettajat ”Kristuksen ruumiin rakentamiseen.

[Kunnes] me kaikki sitten pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen ja niin saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden.” (Ef. 4:12–13.)

Elävät profeettamme ja apostolimme opettavat, että ”perhe-elämän onni saavutetaan todennäköisimmin silloin, kun sen perustana ovat Herran Jeesuksen Kristuksen opetukset. Onnistuneet avioliitot ja perheet perustuvat uskon, rukouksen, parannuksen, anteeksiannon, kunnioituksen, rakkauden, myötätunnon, työn ja tervehenkisen virkistystoiminnan periaatteille ja säilyvät näitä periaatteita noudattamalla.” (”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129.)

Kotimme ja perheemme ovat se perustus, jolle voimme luoda lujan, liittoihin perustuvan suhteen Jumalaan. Kun noudatamme elävien profeettojemme innoitettuja opetuksia, me voimme saada lujan perheen ja voimaa pitää liittomme sekä voimme varmistaa itsellemme uskomme tuomat suurimmat siunaukset.

Tulosta