2016
Vapahtajan muistaminen
July 2016


Vapahtajan muistaminen

Meille annetaan suurenmoisia siunauksia, kun muistamme Jeesuksen Kristuksen nauttimalla sakramentin.

Kuva
sacrament cup

Kuvitus Kevin Keele

Joka viikko, kun menemme kirkkoon, meitä siunataan mahdollisuudella nauttia sakramentti. Itse asiassa se on yksi tärkeimmistä syistä, miksi menemme kirkkoon sunnuntaisin. Mutta tiedätkö, miksi sakramentti on niin tärkeä? On yksi asia, jonka lupaamme tehdä, ja tämä tekee sakramentista yhden tärkeimmistä ja pyhimmistä toimituksista kirkossa: muistaa Jeesus Kristus.

Ajattelepa sitä: Vapahtajan muistaminen on keskeinen osa sakramenttirukouksia. Niissä me lupaamme, että muistamme Hänet aina (ks. OL 20:77, 79), ei vain sunnuntaisin vaan aina. Kun me muistamme Vapahtajan aina, meidän elämämme kuvastaa Hänen mittapuitaan ja opetuksiaan ja me saamme voimaa ja tukea elämäämme.

Kuinka muistaminen auttoi erästä nuorta miestä

Kuva
Alma the Younger and an angel

Esimerkiksi kun Jumalan enkeli kutsui Alma nuorempaa parannukseen, Alma kaatui maahan eikä pystynyt puhumaan tai liikkumaan muutamaan päivään. Tänä aikana hänen syntiensä muisto piinasi häntä, mutta sitten hän muisti kuulleensa isänsä ”profetoivan – – erään Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, tulemisesta sovittamaan maailman synnit”. Sitten hän sanoi: ”Nyt, kun mieleni takertui tähän ajatukseen, huusin sydämessäni: Oi Jeesus, sinä Jumalan Poika, armahda minua, joka olen katkeruuden sapessa ja kuoleman ikuisten kahleiden kietomana. Ja nyt, katso, kun tätä ajattelin, en enää voinut muistaa tuskiani.” (Alma 36:17–19.)

Pelkkä ajatus Kristuksesta sai Alman rukoilemaan armoa, mikä nosti pois hänen syyllisyytensä, lievitti hänen tuskaansa ja auttoi häntä tekemään parannuksen. Alman tavoin me voimme antaa elämämme Kristukselle ja kokea sitä iloa, joka tulee evankeliumin mukaisesta elämästä. Kaikki alkaa päätöksestämme muistaa Jeesus Kristus ja Hänen sovituksensa voima.

Tässä on viisi muuta siunausta, jotka tulevat, kun pidämme lupauksemme muistaa Vapahtajan aina.

  1. Hänen Henkensä on meidän kanssamme

    Kun sunnuntaisin nautit sakramentin, sinua muistutetaan lupauksesta, jonka mukaan jos muistat Kristuksen, pidät Hänen käskynsä ja otat Hänen nimensä päällesi, niin Hänen Henkensä voi aina olla sinun kanssasi. Maailmassa, joka on täynnä haasteita, on helppoa tulla johdetuksi harhaan. Mutta jos kanssasi on Pyhä Henki, niin ”Pyhän Hengen voimalla [sinä voit] tietää totuuden kaikesta” (Moroni 10:5). Herran Henki voi olla oppaanasi ja siunata sinua johdatuksella, ohjeilla ja varjeluksella.

  2. Hän voi antaa meille voimaa vastustaa kiusauksia

    Paras ja varmin puolustuksemme kiusauksia vastaan on meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen (ks. Alma 37:33). Kun kohdistamme mielemme Kristukseen, me voimme tunnistaa Saatanan valheet ja havaita hänen yrityksensä pettää meitä. Koska Jeesus kohtasi kiusauksia mutta ei koskaan antanut niille myöten, me voimme turvautua Häneen, kun kohtaamme kiusauksia. Nefi opetti, että ne, jotka pitäisivät kiinni Jumalan sanasta, eivät koskaan hukkuisi, ”eivätkä vastustajan kiusaukset ja palavat nuolet voisi voittaa” heitä (ks. 1. Nefi 15:24). Kun muistamme Vapahtajan ja Hänen opetuksensa, Hän voi nostaa meitä ja vahvistaa meitä kiusauksia vastaan.

  3. Hänen esimerkkinsä opastaa meitä

    Jeesus ei ainoastaan kerro meille, mistä löytää iankaikkisen elämän; Hän näyttää tietä. Hän sanoi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä” (Joh. 14:6). Kristus on täydellinen esimerkkimme. Kuolevaisuudessa suorittamansa palvelutyön aikana Jeesus opetti rakkautta, sävyisyyttä, nöyryyttä ja myötätuntoa sekä oli esimerkki niistä. Hän käytti aikansa muiden opettamiseen, palvelemiseen ja rakastamiseen.

    Kaikessa, mitä Hän teki, Hän oli kuuliainen Isänsä tahdolle (ks. Joh. 5:30). Vapahtaja on antanut kaikessa mallin siitä, kuinka meidän tulee elää, ja Hän kehottaa meitä kaikkia noudattamaan esimerkkiään.

    Jos joskus huomaat, ettet tiedä, mihin mennä tai mitä tehdä, muista Vapahtaja. Hän on sanonut: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12.)

  4. Hän voi auttaa meitä palvelemaan muita

    Kuva
    Jesus Christ

    Jeesus asetti muiden tarpeet aina omien tarpeidensa edelle. Hän ”kulki ympäri maata, teki hyvää” (Ap. t. 10:38). Hän paransi sairaita ja auttoi lähipiirissään olevia. Kun muistamme Jeesuksen, me muistamme ne epäitsekkään palvelun teot, jotka luonnehtivat Hänen elämäänsä. Muistamme myös, että Hän on pyytänyt meitä palvelemaan Häntä palvelemalla muita. ”Kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa” (Moosia 2:17).

    Herra avaa silmäsi näkemään ne, joita on ympärilläsi ja jotka voisivat tarvita apuasi. Saat johdatusta myös siihen, kuinka voit parhaiten palvella heitä. Elämäsi on onnellisempaa ja tuottaa enemmän tyydytystä, kun teet pieniä ja yksinkertaisia palveluksia. Muiden palveleminen antaa elämääsi rauhan ja ilon tunteen.

  5. Voimme tehdä parannuksen

    Meistä kukaan ei pysty pitämään käskyjä täysin, vaikka yritämmekin vilpittömästi, mutta Jeesuksen Kristuksen elämän ja palvelutyön ansiosta on olemassa tie takaisin.

    Jeesuksen Kristuksen muistaminen muistuttaa meitä parannuksen lahjasta, jota tarjotaan Hänen sovituksensa kautta. Jeesus kutsuu meitä kaikkia tekemään parannuksen, ja me koemme iloa, kun käännymme pois synnistä ja käännymme Hänen puoleensa. Kun meillä on vilpitön halu muuttua ja pitää käskyt, Herra lupaa: ”Se, joka on tehnyt parannuksen synneistään, se saa anteeksi, enkä minä, Herra, muista niitä enää” (OL 58:42).

    Kun nautit sakramentin, sitoudut muistamaan Vapahtajan aina. Mitä enemmän pidät Kristuksen ajatuksissasi, sitä paremmin Hänestä tulee elämäsi keskipiste ja sitä enemmän Hän johdattaa ja ohjaa sinua saavuttamaan kaiken, mikä sinulle on mahdollista. Se, että muistat Vapahtajan aina, on oleva aina siunauksena elämässäsi.

Tulosta