2017
Uitstorting van de Geest
March 2017


Uitstorting van de Geest

Interview door LaRene Porter Gaunt, kerktijdschriften. Tijdlijn en informatie in kaders door Kate Holbrook, afdeling kerkgeschiedenis.

Naar aanleiding van het 175-jarig bestaan van de zustershulpvereniging vertellen de leden van het algemeen ZHV-presidium ons, zusters, liefdevol en krachtig over hun gevoelens, inzichten en getuigenis.

Afbeelding
Relief Society pages 14-15
Afbeelding
Relief Society pages 16-17
Afbeelding
Relief Society pages 18-19
Afbeelding
Relief Society pages 20-21
Afbeelding
Relief Society pages 22-23
Afbeelding
Relief Society pages 24-25
Afbeelding
Young woman in sunlight

We hebben de zusters in heel de kerk lief’, zegt Linda K. Burton, algemeen ZHV-presidente, die ook in naam van haar raadgeefsters, Carole M. Stephens, eerste raadgeefster, en Linda S. Reeves, tweede raadgeefster, spreekt. ‘Wat zouden we nog meer willen dan het voorrecht om elkaar op het verbondspad naar het eeuwige leven te helpen? God heeft zijn doel in Mozes 1:39 geopenbaard: ‘Want zie, dit is mijn werk en mijn heerlijkheid: de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen.’ In de ZHV bereiden we vrouwen op de zegeningen van het eeuwige leven voor. Dat doen we door geloof in onze hemelse Vader, in Jezus Christus en in diens verzoening te bevorderen, door personen en gezinnen door verordeningen en verbonden te sterken, en door eensgezind mensen in nood te helpen.1

‘Als wij het doel van de ZHV indachtig zijn en nastreven, zullen wij, mormoonse vrouwen, “in positieve zin als anders gezien worden”2 en in heel de wereld een grote invloed ten goede uitoefenen. Dat willen we voor onze ZHV-zusters.’

In dit interview beantwoorden de leden van het algemeen ZHV-presidium vragen over actuele kwesties en leggen ze hun visie voor de toekomst uit.

1. Hoe verenigt de zustershulpvereniging vrouwen uit verschillende culturen en omstandigheden?

Afbeelding
Women talking

Zuster Burton: De kennis van ons doel en het nastreven ervan verenigen vrouwen van alle culturen. Ik sprak vorig jaar met een vrouw in Uruguay die me vertelde dat ze in de donkerste periode van haar leven als ZHV-presidente geroepen werd. Ze wilde zeggen: ‘Dat kan ik nu niet.’ Maar vanwege de heilige verbonden die ze gesloten had, zei ze: ‘Ik zal doen wat mij gevraagd is. Ik heb vertrouwen in mijn hemelse Vader en in Jezus Christus. Ik weet dat ik het door zijn verzoening kan.’ Vervolgens vertelde ze: ‘Mijn roeping bracht licht in mijn leven doordat ik mijn zusters diende. Ik vertrouwde op de Heer en Hij zegende me.’

Ik zag het doel van de zustershulpvereniging in haar verhaal. Haar geloof in onze hemelse Vader, Jezus Christus en diens verzoening hielp haar. Ze had heilige verbonden gesloten en wilde die nakomen. Door eensgezind met de bisschop samen te werken, vervulde ze haar roeping. Nu heeft ze een getuigenis dat de Heer ons zegent als we op Hem vertrouwen. Ik voeg daar mijn getuigenis aan toe dat onze Heiland Jezus Christus ons bijstaat in elke aardse beproeving en in elke situatie die ons oneerlijk lijkt.

Zuster Stephens: Ons geloof in de kracht van het zoenoffer van de Heiland verenigt ons. Onze liefde voor onze hemelse Vader en kennis van zijn grote plan van geluk verbindt ons in ons streven naar het eeuwige leven. Onze zusters zijn alleenstaand of getrouwd, met of zonder kinderen. Er bevinden zich weduwen onder ons en zusters die gescheiden zijn. We hopen dat we allen eensgezind samen kunnen werken terwijl we naar begrip van onze identiteit, ons werk en ons doel streven.

Zuster Reeves: Eenheid brengt geluk teweeg omdat er geen twist is en omdat de liefde van God in ons hart heerst (zie 4 Nephi 1:15). Eenheid overschrijdt alle grenzen. O, wat willen we dat onze zusters die liefde voor de Heiland voelen. O, wat willen we één zijn in het vervullen van zijn doelen.

2. Wat kunnen vrouwen doen als ze zich niet in de ZHV thuis voelen?

Zuster Stephens: Als presidium willen we erg graag dat de zusters hun eeuwige identiteit begrijpen. We hebben altijd deel uitgemaakt van Gods werk. Als vrouw zijn we begiftigd met bijzondere gaven die iedereen tot zegen kunnen zijn. In het voorsterfelijk leven werd ons geleerd wat ons werk zou zijn. We waren bij die grote raadsvergadering in de hemel en kozen voor het plan van onze hemelse Vader, dat de verzoening van Jezus Christus omvatte. We juichten van vreugde omdat we een sterfelijk lichaam zouden ontvangen.

Op aarde blijven vrouwen, beginnend bij moeder Eva, deel uitmaken van Gods werk. De profeet Joseph Smith organiseerde de vrouwen volgens het patroon van het priesterschap — een patroon dat altijd bestaan heeft — toen hij in 1842 in Nauvoo (Illinois, VS) de zustershulpvereniging oprichtte.

President Russell M. Nelson, president van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft ons deze raad gegeven: ‘[Kom] er voor jezelf achter […] wie je werkelijk bent. Vraag je hemelse Vader in de naam van Jezus Christus wat Hij van jou en je zending hier op aarde vindt. Vraag het met een oprechte bedoeling, dan zal de Geest je in de loop van de tijd de waarheid influisteren, waardoor je leven zal veranderen. Noteer die ingevingen, neem ze vaak door en handel er nauwgezet naar.’

‘Ik beloof je dat als je een glimp opvangt van hoe je hemelse Vader je ziet en waar Hij op rekent dat je voor Hem doet, je leven nooit meer hetzelfde zal zijn!’3 Ga naar de tempel en luister! Luister naar wie u bent en wat u zult doen.

3. Hoe kunnen vrouwen die het enorm druk hebben toch de zegeningen van de ZHV genieten?

Afbeelding
Women walking with containers on heads

Zuster Stephens: Het komt neer op prioriteiten. Ik was onlangs in West-Afrika waar ik vrouwen dagelijks emmers met water uit een bron op hun hoofd zag dragen, waarna ze gingen werken om hun gezin te onderhouden. De armoede maakte een diepe indruk op me. Vervolgens bracht ik er tijd door met leden van de kerk die in hun schone witte hemd of kleurrijke zelfgemaakte jurk de instructiebijeenkomsten bijwoonden.

Ik besefte dat ze rijk zijn als het gaat om dingen die niet te koop zijn. Ik leerde dat ze zich op de belangrijkste dingen concentreren. Het evangelie betekent alles voor ze. Ze vertelden me: ‘Ik heb niets nodig. Ik heb alles wat ik nodig heb: het evangelie en mijn familie.’ Als we het belangrijkste op de eerste plaats zetten, laten we andere zaken vanzelf vallen.

4. Wat heeft de ZHV de jongevrouwen te bieden?

Afbeelding
Young and older women

Zuster Burton: Jongevrouwen hebben de kans om profetie te vervullen als ze de overstap naar de ZHV maken. In 1979 profeteerde president Spencer W. Kimball (1895–1985) dat goede vrouwen van de wereld ‘in groten getale lid van de kerk [zouden] worden […] omdat de vrouwen van de kerk […] — in positieve zin — als anders gezien [zouden] worden dan de vrouwen van de wereld.’4 We hebben de unieke gaven, talenten en het perspectief van jongevrouwen nodig om die profetie in vervulling te laten gaan.

President Russell M. Nelson heeft in 2015 tot alle vrouwen — ook jongevrouwen — over president Kimballs profetie gezegd: ‘U bent de vrouwen die [president Kimball] voor zich zag!

‘[We] hebben vrouwen met een fundamenteel begrip van de leer van Christus nodig. […] Wij hebben vrouwen nodig die weten hoe te putten uit de macht die God beschikbaar stelt aan wie hun verbonden nakomen. […] Wij hebben vrouwen met de moed en visie van onze moeder Eva nodig. […]

‘Ik roep u op om president Kimballs profetie te vervullen. [Dan zal] de Heilige Geest uw invloed op ongekende wijze vergroten!’5

Zuster Reeves: We zijn allen ‘dochters van onze hemelse Vader, die van ons houdt, en wij houden van Hem.’6 Je zult zien dat we in de zustershulpvereniging niet zo anders zijn. We leven bijvoorbeeld allemaal in een wereld met sociale media, reclame en wereldse rolmodellen. De waarde van vrouwen wordt door de wereld bepaald. Als we ons vergelijken met wat we in de wereld zien en horen, krijgen we soms het gevoel dat we zo moeten zijn. Meer dan ooit tevoren moeten we onthouden dat onze waarde bepaald wordt door het feit dat we dochters van God zijn, en niet door wat de wereld ons opdringt. We putten kracht uit onze band met onze Vader in de hemel, onze Heiland en elkaar als zusters in het evangelie. Maak daar gebruik van.

Zuster Stephens: Jongevrouwen, God heeft jullie nodig en wij hebben jullie nodig. Jullie zijn de opkomende generatie met de inherente kracht om de moeilijkheden in de laatste dagen het hoofd te bieden. Streef er samen met ons naar om een vrouw te worden die Jezus Christus en zijn verzoening begrijpt, heilige verbonden sluit en nakomt, en eensgezind met andere vrouwen en priesterschapsleiders samenwerkt. Het is een zegen om in deze tijd een vrouw of meisje in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te zijn. Laten we getuigen van wie we zijn en wie we worden. Laten we vreugde verkondigen en ons met elkaar verheugen!

5. Waarom is het belangrijk dat priesterschapsleiders en ZHV-zusters eensgezind samenwerken?

Zuster Burton: Man en vrouw hebben compleet andere taken. Ieder van ons heeft unieke gaven en talenten om een bijdrage aan het werk van het koninkrijk te leveren en elkaar te sterken. Vrouwen maken de helft van het voorraadhuis van de Heer uit en zijn van cruciaal belang voor het werk. We brengen perspectief aan en verlangen aan de opbouw van het koninkrijk bij te dragen. Die opbouw begon bij Eva en ging verder met Sara, Rebekka, Esther, Maria, Elizabet, Emma, Eliza en andere moedige zusters uit deze bedeling of uit de oudheid.

Als we het over macht en invloed hebben, denken we bij macht meestal aan priesterschapsmacht. Maar in de invloed van een rechtschapen vrouw schuilt ook enorme kracht. De deugden in Leer en Verbonden 121:41 die priesterschapsmacht mogelijk maken, zijn dezelfde deugden die de macht van de invloed van een vrouw mogelijk maken: ‘overreding’, ‘lankmoedigheid’, ‘mildheid en zachtmoedigheid’ en ‘ongeveinsde liefde’. Die dingen zijn inherent aan onze goddelijke aard, en daarin ligt onze mogelijkheid om op een krachtige manier ten goede te beïnvloeden.

Door eensgezind met onze priesterschapsbroeders samen te werken, worden we steeds meer zoals Zion (zie Mozes 7:18).

Zuster Reeves: Als we ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ lezen, zien we dat onze hemelse Vader de sterke kanten van man en vrouw afstemt op de taken en rolpatronen die het grootste aantal van zijn kinderen bij Hem terug laat keren.7 Het doel van de zustershulpvereniging helpt ons daarbij.

6. Hoe is het voor uw presidium om met de profeten samen te werken?

Afbeelding
Linda K. Burton meeting Elder Holland

Zuster Burton: De apostelen zijn in deze tijd, net zoals Jezus Christus in zijn tijd, pleitbezorgers voor vrouwen. Onze profeten zijn grondig in hun overwegingen en vragen altijd de mening en het perspectief van de zusters in de kerk. Ik wou dat alle zusters in de kerk konden zien, horen en voelen wat wij regelmatig in onze omgang met de profeten, zieners en openbaarders ervaren. Ze zijn ware discipelen die onzelfzuchtig en vreugdevol hun leven aan de Heer geven door zijn wil te doen en op zijn timing te vertrouwen. Ze getuigen vaak dat dit de Kerk van Jezus Christus is en dat Hij haar leidt.

Zuster Reeves: Als onze leiders naar ons luisteren, en dat doen ze vaak, vragen ze steeds meer naar onze mening. De broeders in deze raden luisteren naar en waarderen wat we te zeggen hebben. Ze werken samen met ons aan onze gemeenschappelijke doelen.

Zuster Stephens: De leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen zijn bijzondere getuigen van Jezus Christus. Zij kennen Hem. Ze worden zoals Hij. Dus als u de band tussen de leidsters en deze getuigen van Jezus Christus wilt begrijpen, kijk dan naar zijn voorbeeld in de Schriften. Jezus Christus was een pleitbezorger voor vrouwen, betrok ze en verhief ze. In raadsvergaderingen met de algemene autoriteiten kijk ik vaak naar hen en denk ik: dit voelt een klein beetje als in de tegenwoordigheid van de Heiland zijn.

7. Wat is het verband tussen geestelijke kracht en onze verbonden?

Zuster Stephens: We ontvangen geestelijke kracht door verordeningen te ontvangen en verbonden te sluiten. We krijgen ook geestelijke kracht door onze verbonden na te komen.

We ontvangen geestelijke kracht door ’s zondags als getrouw lid aan het avondmaal deel te nemen. Op dat ogenblik hernieuwen we alle verbonden die we met de Heer gesloten hebben. We nemen zijn naam op ons, zijn Hem indachtig, onderhouden zijn geboden en streven ernaar om zijn Geest altijd bij ons te hebben (zie LV 20:77, 79).

Zuster Burton: Nephi heeft over die geestelijke kracht gezegd: ‘Ik, Nephi, [zag] de macht van het Lam Gods, dat die neerdaalde op de heiligen van de kerk van het Lam’ (1 Nephi 14:14). Slaat de term heiligen niet zowel op mannen als op vrouwen?

Nephi zegt in datzelfde vers dat de macht van het Lam Gods neerdaalde ‘op het verbondsvolk des Heren, dat op het gehele oppervlak der aarde was verspreid; en zij waren gewapend met gerechtigheid en met de macht Gods in grote heerlijkheid.’ Als ‘verbondsvolk’ kunnen wij — mannen en vrouwen — ‘met gerechtigheid en met de macht Gods in grote heerlijkheid’ gewapend worden. Dat is de goddelijke bestemming voor alle kinderen van God die hun verbonden nakomen.

Zuster Stephens: Ons begrip van de reikwijdte van onze goddelijke bestemming is vervat in ons antwoord op deze twee vragen: (1) Weet u wie u bent? en (2) Weet u wat u hebt? Als we begrijpen wat we hebben, begrijpen we dat we niets anders nodig hebben. Dankzij de verordeningen en verbonden van de tempel hebben we de zegeningen, de macht en het gezag die tot het priesterschap behoren. We worden niet geordend. We weten niet waarom. De priesterschapsordening van vader op zoon maakt al sinds de tijd van Adam en Eva deel uit van de orde van God.

Zuster Reeves: Ik heb een getuigenis dat vrouwen die hun verbonden nakomen, beseffen dat onze Vader ons alles gegeven heeft wat we nodig hebben om bij Hem terug te keren door verbonden te sluiten en ze na te komen.

8. Wat is het belangrijkste dat ZHV-zusters goed moeten onthouden?

Afbeelding
Mother and baby

Zuster Burton: In Leer en Verbonden 45:3 staat: ‘Luister naar Hem die de voorspraak bij de Vader is, die uw zaak bij Hem bepleit.’

‘Daarom, Vader, spaar dezen, mijn broeders [en zusters] die in mijn naam geloven, opdat zij tot Mij kunnen komen en het eeuwigdurend leven hebben’ (vers 5). Ik hou van de tederheid van Christus voor ons. Hij is onze voorspraak omdat Hij ons liefheeft! Hij wil dat we tot Hem komen! Laten we Jezus Christus en onze hemelse Vader liefhebben en ons geloof in Hen versterken.

Als verbondsdochters van God die over de hele aarde verspreid zijn, zijn we met gerechtigheid en met de macht Gods in grote heerlijkheid gewapend. Als we ons doel voor ogen houden, ons verheugen in onze verbonden en die nakomen, zullen we ‘in positieve zin als anders gezien worden dan de vrouwen van de wereld’ en kunnen we de wereld op de wederkomst van onze Heiland Jezus Christus voorbereiden.

Noten

  1. Zie Handboek 2: de kerk besturen (2010), 9.1.1.

  2. Leringen van kerkpresidenten: Spencer W. Kimball (2006), 245–246.

  3. Russell M. Nelson, ‘Pal staan als ware millenials’, Liahona, oktober 2016, 49.

  4. Leringen van kerkpresidenten: Spencer W. Kimball, 245–246.

  5. Russell M. Nelson, ‘Een oproep aan mijn zusters’, Liahona, november 2015, 96, 97.

  6. Jongevrouwen — Persoonlijke vooruitgang (boekje, 2009), 3.

  7. Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, november 2010, 129.

  8. Emma Smith, in Relief Society Minute Book, 17 maart 1842, 13, Bibliotheek voor kerkgeschiedenis, Salt Lake City.

  9. Joseph Smith, in Relief Society Minute Book, 9 juni 1842, 63.

  10. Zie Jill Mulvay Derr, Janath Russell Cannon, Maureen Ursenbach Beecher, Women of Covenant: The Story of Relief Society (1992), 138.

  11. Zina D. H. Young, ‘First General Conference of the Relief Society’, Women’s Exponent, 15 april 1889, 172.

  12. Julie B. Beck, ‘“Dochters in mijn koninkrijk”: de geschiedenis en het werk van de ZHV’, Liahona, november 2010, 114.

Afdrukken