2018
6 anledningar till varför vi verkligen behöver kyrkan!
August 2018


6 anledningar till varför vi verkligen behöver kyrkan!

Det finns mycket i livet som är valfritt. Men för att bli den person som det är meningen att du ska bli måste du följa den plan som din himmelske Fader har utformat åt dig.

Bild
youth at church

Har du någon gång hört någon fråga varför vi har en kyrka? Eller varför vi behöver en? Varför kan de inte bara vara andliga på egen hand – vandra i bergen eller åka till stranden eller till någon annan plats och känna sig nära Gud – och tycka att det räcker så?

Naturligtvis är det så att man kan vara nära Gud var man än är. (Det är faktiskt en mycket bra ide!) Men vår himmelske Fader har så mycket mer i beredskap åt dig än lite allmän andlighet. Han vill att du ska bli den bästa du kan bli. Faktum är att han vill att du ska ärva allt som han har och uppnå evigt liv. Och han har en plan och en organisation som hjälper dig att göra det. Planen är frälsningsplanen, och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är organisationen – ”den enda sanna och levande kyrkan på hela jordens yta” (se L&F 1:30).

Här är sex anledningar till varför vi verkligen behöver kyrkan.

1. För att vi ska lära oss om och vara delaktiga i Jesu Kristi evangelium

En av välsignelserna med att vara medlem i kyrkan är att vi kan lära oss om evangeliets fullhet (se L&F 1:17–23). Om vi har en uppriktig önskan att lära, och om vi är ödmjuka, har en bön i hjärtat, är flitiga och lydiga, kan vi få ett vittnesbörd och hopp i uppståndelsen och i Jesu Kristi försoning.

Genom kyrkans ledare och kyrkans material lär vi oss också om andra viktiga lärosatser, bland annat evangeliets återställelse, nutida profeter och gudomens sanna natur. Genom att följa sanna lärosatser får vi uppleva frid och glädje.

2. För att vi ska kunna ta emot viktiga förrättningar och förbund

Herrens verk och härlighet är att ”åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39). Men ibland kan vi glömma att hans verk kräver att vi gör något också! Vi blir värdiga det eviga livets välsignelser genom att leva efter evangeliets förrättningar och förbund. President Russell M. Nelson har sagt: ”Vi kan inte önska oss in i Guds närvaro. Vi måste lyda de lagar enligt vilka dessa välsignelser är utlovade [se L&F 130:20–21].”1

Förrättningarna vi deltar i och förbunden vi ingår är nödvändiga för att vi ska kunna återvända till vår himmelske Faders närhet och bo hos honom. Prästadömet krävs för de här förrättningarna och förbunden. Det finns bara i Guds sanna kyrka. Utan de förbunden skulle vi vara förlorade.

3. För att hjälpa varandra längs vägen

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Ett av Herrens huvudsyften med att ha en kyrka är att skapa en gemenskap av heliga som stöttar varandra på ’den trånga och smala stigen som leder till evigt liv’ [2 Ne. 31:18].”2

I kyrkan kan vi utveckla kärleksfulla relationer till andra. Vi kan hjälpa varandra igenom svåra tider när vi leder, stöder och går bredvid varandra (se ”Jag är Guds lilla barn”, Psalmer, nr 194; Ef. 2:19). Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Vi är alla Guds barn och vi måste undervisa varandra. Vi måste hjälpa varandra hitta rätt väg.”3 Kyrkan är den perfekta platsen att göra det på!

4. För att hjälpa familjer nå evigt liv

En annan viktig anledning till att vi har kyrkan är för att hjälpa familjer bli värdiga evigt liv. Beseglingsförrättningen i templet gör att familjer kan vara tillsammans för evigt. För att det ska hända måste vi leva värdigt så att vi kan få de välsignelserna. Kyrkan hjälper familjer att hjälpa varandra göra det.

Som äldste Christofferson har sagt: ”Poängen med evangeliets lära och prästadömets förrättningar som utförs av kyrkan är att familjer ska kunna få evigt liv.”4 Därför hjälper kyrkan oss att leva upp till de förbunden – och den hjälper oss stödja varandra längs vägen.

Bild
young women at church

5. För att välsigna människor över hela världen

Äldste Christofferson har sagt att när vi arbetar tillsammans i kyrkan, kan vår himmelske Fader ”åstadkomma sådant som inte kan åstadkommas av enskilda eller små grupper”.5

Visste du att varje år under de senaste 30 åren har kyrkan donerat 40 miljoner dollar i form av välfärdshjälp och humanitär hjälp och tjänandeprojekt? De generösa donationerna och volontärhjälpen som kyrkans medlemmar bidrar med åstadkommer sådant som inte kan göras på något annat sätt.

Genom vårt utomordentliga missionärsprogram delar missionärer evangeliets ljus med människor över hela världen. Nästan 105 000 missionärer (både unga vuxna och äldre personer) tjänar. Wow! Det är fler än befolkningen i vissa städer!

Och tack vare medlemmarnas generösa donationer har kyrkan resurserna att bygga tempel över hela världen. I april 2018 fanns det 182 tempel som var verksamma, under uppbyggnad eller som blivit tillkännagivna.

6. För att bygga upp Guds rike på jorden

En av de viktigaste anledningarna till att Gud organiserade kyrkan är för att det är Guds rike här på jorden (se L&F 65). Herren gav prästadömets nycklar till Joseph Smith och till alla profeter och apostlar efter honom. Äldste Christofferson har sagt: ”Med de här nycklarnas myndighet bevarar prästadömets ämbetsmän i kyrkan renheten i Frälsarens lära och hans frälsande förrättningar.”6

Genom kyrkans ledare kan Herren handha sitt verk och betjäna sina barn. Utan det ledarskapet skulle alla slags falska idéer och läror hota att leda oss till mörka, förbjudna stigar. Med andra ord behöver vi det beskydd som bemyndigat kallade och ordinerade profeter och apostlar kan ge för att vi ska veta hur vi uppnår evigt liv. Det händer bara i Herrens kyrka.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Det är idag vi måste förbereda oss”, generalkonferensen i april 2005.

  2. D. Todd Christofferson, ”Varför kyrkan”, generalkonferensen i oktober 2015.

  3. Jeffrey R. Holland, ”Undervisning och inlärning i kyrkan”, Liahona, juni 2007, s. 58.

  4. D. Todd Christofferson, ”Varför kyrkan?”

  5. D. Todd Christofferson, ”Varför kyrkan?”

  6. D. Todd Christofferson, ”Varför kyrkan?”

Skriv ut