2020
Jeg skulle bygge et skib
Februar 2020


Jeg skulle bygge et skib

Nefis oplevelse hjalp mig til at se, hvordan jeg skulle håndtere udfordringer i mit eget liv.

Billede
young man looking at an ocean of money

Illustrationer: Axel Rangel

Da jeg fortalte mine forældre, at jeg gerne ville på mission, blev de ikke glade. Min storebror, Ivan, og jeg var de eneste medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i vores familie. Jeg kom ind i den, da jeg var 18, og her et år efter, ville jeg tjene som fuldtidsmissionær. Selvom mine forældre i sidste ende lod mig tage af sted, advarede min far mig om, at det ikke var sikkert, at han kunne betale for, at jeg kom på universitetet, når jeg vendte tilbage.

Men jeg vidste, at dersom jeg tjente Herren, ville han hjælpe mig.

Under hele min mission frydede det mig, når jeg så mennesker tage imod Jesu Kristi evangelium og gå fremad mod frelse. Da jeg vendte hjem, begyndte jeg på mine studier igen. Men snart efter sagde min far, som han havde advaret om: »Jeg kan ikke betale mere.«

Hvorfor? tænkte jeg. Jeg havde tjent som missionær, jeg gjorde det, Herren ønskede af mig, så hvorfor skete dette for mig?

Studium og arbejde

Så huskede jeg noget, jeg havde læst i Mormons Bog. Nefi, der havde fulgt alle befalinger, blev befalet at bygge et skib, noget han aldrig havde gjort før (se 1 Ne 17:8, 49-51). Jeg følte, at jeg måtte bygge et »skib«. Det var et kæmpe problem, som jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle løse, så jeg bad om inspiration.

Snart efter talte Ivan med mig. »Juan Pablo, jeg har hørt, at far ikke kan betale din skolegang,« sagde han.

»Det er sandt,« svarede jeg. »Jeg tror, løbet er kørt for mig!«

Ivans svar var enkelt, men det inspirerede mig. »Du ved godt, at du både kan læse og arbejde på en gang, ikke?« sagde han. »På den måde kan du betale dit undervisningsgebyr.« Det var første gang, jeg indså, at jeg kunne gøre begge dele! Snart efter fandt jeg et deltidsjob, der gjorde mig i stand til at fortsætte med mine studier.

Jeg tænkte igen på Nefi og skibet: »Se, jeg, Nefi … byggede [ikke] … skibet på menneskers måde; men jeg byggede det på den måde, som Herren havde vist mig« (1 Ne 18:2).

Hvis jeg bare havde lyttet til mig selv, ville jeg have opgivet at få en uddannelse. Men Herren inspirerede mig, igennem min brors ord, til at fortsætte. Når vi møder udfordringer i livet, tænker vi sommetider, at Herren ikke velsigner os. Men nu kan jeg klart se, hvordan Herren velsignede mig med en mulighed for at vokse og udvikle mig.

Giv ikke op!

Mens jeg studerede, blev jeg også gift. Jeg var tæt på at skulle tage eksamen, da jeg indså, at jeg ikke brød mig særligt om det, jeg studerede. Jeg havde lyst til at bare at droppe det. Men min hustru sagde: »Du kan ikke bare droppe ud. Du ved ikke, hvad Herren har forberedt til dig, så du er nødt til at gøre det færdigt.«

Jeg tænkte endnu engang på Nefi. Til trods for, at hans brødre mishandlede ham, gav han ikke op. Nefi så i stedet for hen til Gud og priste ham. »Jeg murrede ikke imod Herren over mine trængsler,« skrev han. Senere blev han sluppet fri, »og det skete, at jeg, Nefi, styrede skibet, så vi igen sejlede mod det forjættede land.

Og det skete, at efter at vi havde sejlet i et tidsrum af mange dage, ankom vi til det forjættede land« (1 Ne 18:16, 22-23).

Jeg lyttede til min hustrus råd og gjorde min uddannelse færdig. Men jeg begyndte at arbejde indenfor et helt andet område.

Et par år senere fik et jeg stærk indtryk af, at jeg måtte forbedre min uddannelse, og jeg følte, at jeg måtte tage en kandidatgrad. Da jeg begyndte ansøgningsprocessen, var noget af det første, jeg skulle svare på, om jeg havde en bachelorgrad. I det øjeblik kom jeg hurtigt i tanke om min hustrus ord: »Du ved ikke, hvad Herren har forberedt til dig, så du er nødt til at gøre det færdigt.« Hvis jeg ikke havde gjort min bachelor færdig, havde det ikke været muligt for at få en kandidatgrad.

Billede
man standing with diploma and a canoe

Profeter vejleder os

Hver gang jeg læser Mormons Bog, stiller jeg mig selv spørgsmålet: Hvad ønsker denne profet, der skrev for tusindvis af år siden, at jeg skal vide, og hvordan skal jeg anvende det i mit og min families liv? For eksempel har Nefi lært mig, at vi er nødt til at være klar, når Herren kalder, stole på ham og tjene ham trofast.

Jeg ved uden tvivl, at når Herren kalder jer, vil han åbne en udvej, akkurat som han gjorde for Nefi (se 1 Ne 3:7).

Udskriv