2020
Genoprettelsens mirakel for jer
Februar 2020


Genoprettelsens mirakelfor jer

Takket være det gengivne evangelium kan I vide, hvem I virkelig er, og hvad Gud forventer af jer.

Billede
Joseph Smith praying

Illustration: Robert Barrett

I musicalen Spillemand på en tagryg beskriver hovedpersonen, Tevje, en af goderne ved samfundstraditionerne, der lyder: »Og på grund af vores traditioner, ved enhver af os, hvem vi er, og hvad Gud forventer af os.«1 I behøver ikke at forlade jer på tradition for at vide det. På grund af genoprettelsen kan I vide, hvem I er, og hvad Gud forventer af jer. Skulle I ikke være sikre på det endnu, så har I både ret og pligt til at gøre krav på den kundskab.

Der er gået 200 år, siden den 14-årige Joseph Smith modtog det første himmelske syn, der indledte genoprettelsen. Joseph gik ind i skovene i nærheden af sit hjem i staten New York i USA, fordi han bekymrede sig for sin sjæls velfærd og ønskede at vide, hvilken kirke han skulle tilslutte sig. Han ønskede at vide, hvem han var, og hvad Gud forventede af ham. Han modtog de svar, han søgte, men han lærte så meget mere den dag og de efterfølgende 24 år. På grund af gengiven sandhed kan I ikke alene vide, hvorfor Gud skabte jer, men I kan også lære om jeres ultimative skæbne. Ligesom Joseph Smith kan I selv få svar.

Hvem er I?

I er elskede børn af Gud, kendt og elsket af ham. Det lærte Joseph, da Gud Faderen og Jesus Kristus gav sig til syne for ham i 1820. Joseph skrev: »Den ene af dem talte til mig, kaldte mig ved navn og sagde, mens han pegede på den anden: Det er min elskede Søn. Hør ham!«(JS-H 1:17).

Gud kendte Joseph. Det samme gælder for jer. Gud kender jer. Han har kendt jer i lang tid, og han har elsket jer lige så længe, som han har kendt jer. Han kender jeres guddommelige potentiale til at udvikle jer og blive ophøjet med ham. Det betyder, at I har potentialet til at blive som ham.2

»Familien: En proklamation til verden« fortæller om denne evige gengivne sandhed: »Alle mennesker – mænd og kvinder – er skabt i Guds billede. Hver enkelt er en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre, og som sådan besidder hver enkelt guddommelige egenskaber og muligheder.«3 Denne sandhed kan virke indlysende for dem, der længe har været medlemmer af Kirken. Det gælder ikke for rigtig mange prominente kristne teologer, der hævder, at målet med jer primært er, at I skal tilbede, beundre og ære Gud, og at Guds eneste formål med at skabe jer var, at I kunne hylde, dyrke og tjene ham.

Gennem Joseph Smith åbenbarede Gud, at hans gerning og herlighed er at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket.4 Selvom herliggørelsen af jer herliggør ham, er Guds mål og hensigt at skabe det miljø, der tillader jer at udvikle jer. Resultatet af jeres udvikling kan blive varig glæde. Kong Benjamin bad sit folk om at »tænke på den velsignede og lykkelige tilstand for dem, der holder Guds befalinger. For se, de er velsignede i alt, både timeligt og åndeligt; og hvis de holder trofast ud til enden, bliver de modtaget i himlen, så de derved kan bo hos Gud i en tilstand af aldrig ophørende lykke« (Mosi 2:41)

Gud varetager jeres bedste interesse. Han er venlig og kærlig. Han ved, at for at I kan udvikle jer, var I nødt til at komme til jorden, modtage et legeme og af egen erfaring lære rigtigt fra forkert. Han ønsker ikke, at I forbliver et barn eller ung for evigt, ligesom han heller ikke ønsker at forvandle jer til et blindt lydigt dresseret kæledyr. Nej, han ønsker, at I vælger at følge ham, og at I modnes gennem jeres erfaringer med at blive voksne og blive arving til alt, han har.5 Det er jeres guddommelige bestemmelsessted.

Disse sandheder er grundlæggende for den gengivne lære, der begyndte med, at Joseph Smith ytrede en enkel bøn.

Billede
girl praying

Hvad forventer Gud af jer?

Gud har to primære forventninger til jer. For det første forventer han, at I lærer om og følger hans plan. For det andet forventer han, at I hjælper andre med at lære om og følge hans plan.

I blev undervist i Guds frelsesplan i forudtilværelsen og accepterede den. Det er ikke sikkert, at det var en let beslutning. En tredjedel af vor himmelske Faders børn afviste planen. Men I ønskede at komme til jorden, modtage et legeme og bruge jeres handlefrihed til at følge den plan. Gud vidste, og det vidste I også, at I ville begå fejl og synd, når I først kom på jorden. Disse synder ville for altid afholde jer fra at leve i Guds nærhed, medmindre I kunne blive forløst fra jeres synder. Guds plan sørgede for, at Jesus Kristus blev jeres Forløser. Jesus Kristus sonede for jeres synder og fejltrin for at Guds frelsesplan kunne træde i kraft for jer.6 Han betalte den maksimale pris, så han kan »gøre krav på den ret, som han har til at vise barmhjertighed« mod jer (Moro 7:27).

Guds plan tog også højde for, at I fik gaven handlefrihed, så I kan kende »godt fra ondt« (2 Ne 2:5). I kan »handle på egne vegne« (se L&P 58:28) og er i stand til selv at træffe beslutninger. Men når I træffer dårlige valg eller begår fejl, forventer Gud, at I bruger jeres handlefrihed til at omvende jer. Omvendelse er gjort mulig gennem Jesu Kristi forsoning, og den er nødvendig for, at I kan blive rene for Gud.7

I omvender jer, når I vender jer til Gud og udøver tro på Jesus Kristus. På betingelse af omvendelse gør Jesu Kristi forsoning jer i stand til at blive fritaget for den straf, I ellers ville få. I viser, at I har omvendt jer ved at være lydige mod evangeliets love og ordinancer. Og når I omvender jer, bliver I forædlet, rene og helliggjort.

Som Gud sagde til Adam: »Dette er frelsesplanen for alle mennesker ved min Enbårnes blod« (Moses 6:62). På grund af vores tro på Kristus og vor himmelske Faders plan, kan vi »nyde det evige livs ord i denne verden og evigt liv i den tilkommende verden, ja, udødelig herlighed« (Moses 6:59).

Den anden centrale ting, Gud forventer af jer, er, at I hjælper andre til lære hans plan at kende og følge den. Når I forstår, at Gud og hans Søn, Jesus Kristus, elsker jer, vil I nære et naturligt ønske om at dele denne sandhed med andre. At dele Jesu Kristi evangelium omtales også som »Israels indsamling.« Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Mine kære usædvanlige unge, I blev sendt til jorden på netop dette tidspunkt, den mest afgørende tid i verdens historie, for at bidrage til at indsamle Israel. Der sker intet på denne jord lige nu, der er vigtigere end det. Intet har større konsekvenser. Absolut intet.

Indsamlingen bør betyde alt for jer. Det er den mission, I blev sendt her til jorden for at udføre.«8

Opfyldelse af denne pagtslige forpligtelse vil give jer glæde9 og bidrage til jeres personlige ophøjelse.10

Fordi Jesu Kristi evangelium blev gengivet til jorden, kan I vide, hvem I er, og hvad Gud forventer af jer. Vi fejrer genoprettelsen, der begyndte i skovene tæt på familien Smiths gård i staten New York for 200 år siden, på grund af den spændvidde og betydning den har for jer. Josephs oprigtige bøn åbnede for en strøm af åbenbaring, der fortsætter til denne dag gennem hans apostle og profeter. Jesus Kristus leder sin kirke og sit værk på jorden, så I kan nå jeres guddommelige potentiale for igen at kunne leve med jeres himmelske Fader.

Noter

  1. Joseph Stein, Jerry Bock, Sheldon Harnick, Fiddler on the Roof, 1964, s. 23.

  2. »Gud selv, der befandt sig midt mellem ånder og herlighed, fordi han var mere intelligent, fandt det passende at indstifte love, hvorved de øvrige kunne få lov til at bevæge sig fremad som han selv …så de kan blive ophøjet med ham selv« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 208).

  3. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, maj 2017, s. 145.

  4. Se Moses 1:39.

  5. Se Dale G. Renlund, »Vælg i dag«, Liahona, nov. 2018, s. 104.

  6. Se Es 53:3-12. Esajas nævner Kristi stedfortrædende lidelse for synd ti gange.

  7. Gud har sagt: I »må omvende [jer], ellers kan [I] på ingen måde arve Guds rige, for intet urent kan bo der eller bo i hans nærhed.« »Således må I fødes på ny ind i Himmeriget ved vand og ved Ånden og blive renset ved blod, nemlig ved [Guds] Enbårnes blod, så I kan blive helliggjort fra al synd« (Moses 6:57, 59).

  8. Russell M. Nelson, »Zions ungdom«, verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  9. Se L&P 18:15-16.

  10. Se L&P 4:2, 4; 31:5; 36:1; 60:7; 62:3 og 84:61.

Udskriv