2020
Ta imot gaven
Desember 2020


Ta imot gaven

Å studere Guds ord, utføre tjeneste, omvende oss og gå i tempelet vil hjelpe oss å føle Guds kjærlighet i julen.

Bilde
illustraton of the tree of life

En novemberkveld kom jeg hjem og oppdaget at mine barn hadde forvandlet soverommet sitt til et juleeventyrland. Juletrær, glitrende laurbærkranser, lyssløyfer og papirsnøflak prydet hjørnene, sengerammene, veggene og taket. En hjemmelaget peis med vedkubber, lys og strømper gjorde utstillingen fullendt. Denne fantastiske julescenen varmet vårt hjem og hjerte.

En annen av mine favorittscener som handler om julen ble beskrevet av profeten Nephi. Nephis far Lehi fortalte om en drøm der han så et vakkert tre hvis frukt fylte hans sjel med glede (se 1 Nephi 8:12). Nephi ønsket at også han kunne se treet som hans far beskrev. Som svar på bønn fikk Nephi et syn. Nephis beretning om denne opplevelsen er for meg en vakker julehistorie. Han skrev:

“Og det skjedde at da jeg hadde sett treet, sa jeg til Ånden: Jeg ser du har vist meg det treet som er mer dyrebart enn alle andre trær.

Og han sa til meg: Hva ønsker du?

Og jeg sa til ham: Å få vite dets tydning …

Og jeg så byen Nasaret, og i byen Nasaret så jeg en jomfru …

Og han sa til meg: Se, jomfruen som du ser, er Guds Sønns mor i kjødet …

Og jeg så og fikk se jomfruen igjen med et barn i sine armer.

Og engelen sa til meg: Se, Guds Lam, ja, han er Sønn av den evige Fader!” (1 Nephi 11:9–11, 13, 18, 20–21).

Jeg synes det er betydningsfullt at da Nephi ba om å få vite hva treet betydde, ble han vist den første julen. Ånden spurte så om Nephi forsto betydningen av treet. Nephi ga dette inspirerte svaret:

“Ja, det er Guds kjærlighet som utgytes i menneskenes barns hjerter. Derfor er den det mest ettertraktelsesverdige av alt.”

Ånden tilføyde: “Ja, og det som gir sjelen størst glede” (1 Nephi 11:22–23).

Ved denne opplevelsen lærte Nephi at det som er mest ønskelig og gledelig for vår sjel, er å føle Guds kjærlighet gjennom hans Sønn Jesus Kristus. Det er julens egentlige gave. Mange av oss strever imidlertid med å føle Guds kjærlighet i vårt liv – selv i denne høytiden. Her følger fire forslag til ting vi kan gjøre for å motta den gave som Guds kjærlighet er, denne julen.

1. Studer Guds ord

Begynn eller forny et regelmessig studium av Skriftene og levende profeters ord. I Lehis syn så han “en jernstang” (1 Nephi 8:19) som førte til treet. De som opplevde Guds kjærlighet, tok tak i stangen, holdt fast i den og strevde fremover til de spiste av treets frukt (se 1 Nephi 8:30). Nephi lærte at denne jernstangen symboliserer Guds ord (se 1 Nephi 11:25).

Vi kan invitere Herren inn i vårt liv ved å studere hans ord. Engasjementet vårt behøver ikke å være overveldende. Når venner spør hvor lenge de bør studere Skriftene, svarer jeg ofte: “Les til du føler Ånden. Da vil du kanskje føle for å fortsette.” Det er ikke antall minutter, vers eller kapitler vi leser som betyr noe. Enda viktigere er den opplevelsen vi søker å ha med Ånden når vi studerer. Herren vil velsigne oss for enhver liten innsats vi gjør.

Kom, følg med meg-studiet i desember omfatter Moronis bok og et spesielt kapittel med tittelen “Jul”. Hvilken bedre anledning til å fordype oss i Skriftene enn å studere nadverdsbønnene og ordene til profeter som Moroni når de bærer mektig, personlig vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Vi kan også studere levende profeters ord ved å lese generalkonferanse-numre av Liahona eller ved å lytte til talene deres i Evangeliebiblioteket. I likhet med jernstangen i Lehis drøm kan vårt fornyede studium av Kristi ord få oss til å oppleve Guds kjærlighet i julen.

2. Utfør tjeneste

Kanskje den mest verdsatte julen i min ungdom var det året vår familie sammen med tanter, onkler og søskenbarn ga klær, mat, leker, briller og hvitevarer til en lokal familie i nød. Jeg glemmer aldri følelsen av å være en del av den store karavanen som bragte julen hjem til dem. Denne følelsen vedvarte lenge etter at julen var over, og de takknemlige uttrykkene fra moren og hennes fire barn er noe jeg aldri kommer til å glemme. Å utføre tjeneste for denne familien lot Guds kjærlighet “utgytes”(1 Nephi 11:22) i mitt hjerte.

Vår tjeneste for andre trenger ikke å være storslått eller komplisert. Mens jeg var biskop, fant jeg ut at det er mange i våre menigheter og lokalsamfunn som på en hvilken som helst dag føler seg ensomme, engstelige eller overveldet. En telefonsamtale, en tekstmelding skrevet med omtanke, en vennlig kommentar, en hjemmelaget godbit, en spasertur med folk i nabolaget eller et tilbud om hjelp med noens barn kan være et mirakel sendt fra himmelen og svar på bønn.

Hvis vi vil spørre vår himmelske Fader: “Er det noen jeg kan hjelpe i dag?” kan vi komme til å tenke på et navn eller ansikt, og tilskyndelser fra Den hellige ånd vil hjelpe oss å forstå hvordan vi kan velsigne vedkommende. Når vi følger disse tilskyndelsene, vil vi oppleve noe av Guds kjærlighet til dem og til oss.

Kirkens “Lys for verden”-initiativ foreslår enkle tjenestegjerninger for å hjelpe andre å føle Guds kjærlighet. Hvis Ånden tilskynder deg til å motta den gave som Guds kjærlighet er, gjennom tjeneste denne julen, kan Lys for verden hjelpe deg å komme i gang (se ComeuntoChrist.org).

3. Omvend deg

Den tredje oppfordringen er å motta Frelserens gave i form av omvendelse. Eldste Lynn G. Robbins i De sytti har sagt: “Omvendelse er Guds alltid tilgjengelige gave som gjør det mulig for oss å gå fra nederlag til nederlag uten å miste motet. Omvendelse er ikke reserveplanen hans i tilfelle vi mislykkes. Omvendelse er planen hans, fordi han vet at vi vil mislykkes.”1

Dette livet er vanskelig. Mens vi strekker oss etter vårt mål om evig liv, kommer vi alle til kort og trenger Kristi forsonings forløsende kraft. En av grunnene til at Frelseren villig valgte å oppleve straffen for våre synder, var at han derved kunne tilby oss omvendelsens gave. Han har allerede betalt prisen. Det som gjenstår, er å velge om vi vil ta imot hans oppfordring:

“Derfor, den som omvender seg og kommer til meg som et lite barn, ham vil jeg ta imot, for slike hører Guds rike til. Se, for slike har jeg satt mitt liv til og har tatt det igjen. Omvend dere derfor og kom til meg, alle jordens ender, og bli frelst” (3 Nephi 9:22).

Jeg antar at vi alle bærer en byrde av synd, stor eller liten, som Ånden har tilskyndet oss til å frigjøre oss fra. Våre biskoper og stavspresidenter kan hjelpe. Frelseren har et vennlig og tilgivende sinnelag, og han gir sine tjenere lignende følelser. De er glad i oss og kan hjelpe oss å bli helbredet ved hjelp av Frelserens forsoning. Vi kan alle ta imot Frelserens tilbud om å komme til ham og bli helbredet denne julen.

4. Besøk Herrens hus

Noen av øyeblikkene da jeg har følt Guds kjærlighet mest, har vært i hans hellige templer. Der ble min kjære hustru og jeg beseglet til hverandre for tid og evighet. Jeg har dratt dit for å søke veiledning for å ta avgjørelser og finne fred i tider med stress. I tempelet virker himmelen mer tilgjengelig, og åpenbaring synes å strømme lettere.

Med hensyn til Det melkisedekske prestedømmes ordinanser, som omfatter tempelordinanser, har Herren sagt: “I dets ordinanser blir guddommelighetens kraft tilkjennegitt” (Lære og pakter 84:20).

Når vi deltar i tempelordinanser, blir vi kjent med Gud, og freden og kraften i et gudlignende liv blir tilkjennegitt i vårt liv.

President Thomas S. Monson (1927–2018) lovet: “Når vi går i templet, kan vi oppnå en dimensjon av åndelighet og en følelse av fred som vil overgå alle andre følelser som kan komme inn i menneskets hjerte.”2

Hvis det er en stund siden du har følt fred, hvorfor ikke la denne julehøytiden markere begynnelsen på en fornyet forpliktelse til å reise til tempelet når det gjenåpner? Hvis du ikke har mottatt din egen begavelse ennå, kan menighetens eller grenens ledere hjelpe deg å forberede deg. Vi kan også føle Guds kjærlighet når vi finner og sender inn navn på våre forfedre slik at de kan motta tempelets velsignelser.

Den egentlige gaven

Guds ord, oppriktig tjeneste, omvendelse og deltagelse i tempelordinanser er alt sammen anledninger til å motta julens egentlige gave. Apostelen Johannes skrev: “For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne” (Johannes 3:16). Denne julen ber jeg om at hver av oss må bli veiledet av Ånden til å velge de tingene som vil hjelpe oss å oppleve Guds strålende kjærlighetsgave gjennom hans Sønn Jesus Kristus.

Noter

  1. Lynn G. Robbins, “Sytti ganger sju”, Liahona, mai 2018, 22.

  2. Thomas S. Monson, “Templets velsignelser”, Liahona, mai 2015, 91–92.

Skriv ut