2020
Fullkommen i Kristus
Desember 2020


Det siste ordet

Fullkommen i Kristus

Fra en generalkonferansetale i oktober 2018.

Åndelig lys og liv kommer når regelmessig religionsutøvelse trekker oss nærmere vår himmelske Fader og vår Frelser Jesus Kristus. Med daglig lydighet finner vi svar, tro og styrke til å møte hverdagens utfordringer og muligheter med evangeliets tålmodighet, perspektiv og glede.

Når vi søker nye og helligere måter å elske Gud og hjelpe oss selv og andre å bli forberedt til å møte ham, husker vi at fullkommenhet finnes i Kristus, ikke i oss selv eller i verdens perfeksjonisme.

Guds oppfordringer er fulle av kjærlighet og muligheter fordi Jesus Kristus er “veien og sannheten og livet” (Johannes 14:6). Til dem som føler seg tynget, sier han: “Kom til meg”, og til dem som kommer til ham, lover han: “Jeg vil gi dere hvile” (Matteus 11:28). “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham … [Elsk] Gud av hele deres makt, sinn og styrke, da er hans nåde tilstrekkelig for dere, så dere ved hans nåde kan bli fullkomne i Kristus” (Moroni 10:32).

I forsikringen “så dere ved hans nåde kan bli fullkomne i Kristus” finner vi også den trøst, den fred og det løfte at vi kan fortsette videre med tro og tillit til Herren selv om ting ikke går slik vi håper, forventer eller kanskje fortjener, helt uforskyldt og selv etter at vi har gjort vårt beste.

Til forskjellige tider og på forskjellige måter føler vi oss alle utilstrekkelige, usikre og kanskje uverdige. Men i vår trofaste innsats for å elske Gud og tjene vår neste, kan vi føle Guds kjærlighet og nødvendige inspirasjon for deres og vårt liv.

Med medlidenhet oppfordrer Frelseren oss til og lover at vi kan “streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker” (2 Nephi 31:20). Kristi lære, vår Frelsers forsoning, og vår helhjertede innsats for å følge hans pakts sti kan hjelpe oss å kjenne hans sannheter og sette oss fri (se Johannes 8:32).

Jeg vitner om at paktens sti fører til den største gaven som vår kjærlige himmelske Fader lover oss: “Dere skal få evig liv” (2 Nephi 31:20).

Skriv ut