2022
Skapelsen
Januar 2022


Kom, følg med meg

Skapelsen

1 Mosebok 1–2; Moses 2–3; Abraham 4–5

Bilde
earth with sun and moon

Jorden ble skapt av Jesus Kristus under vår himmelske Faders ledelse, slik at vi kunne få et sted å bo, lære og bruke vår handlefrihet til å ta gode valg (se Abraham 3:24–26).

Profeten Joseph Smith sa at å “skape … ikke betyr å skape noe av ingenting. Det betyr å organisere, akkurat som et menneske ville organisere materiale og bygge et skip.”1 Det hebraiske ordet for “skape” betyr å forme, gi fasong til, organisere og danne (se 1 Mosebok 1:1; Abraham 3:24).

President Russell M. Nelson forklarte at “selve den fysiske skapelsen foregikk i ordnede perioder”, ikke kalenderdager. “Enten den kalles en dag, en tid eller en tidsalder, var hver fase [av skapelsen] en periode mellom to gjenkjennelige hendelser, en inndeling av evigheten.”2

Første dag: Lys og mørke

“Da sa Gud: Bli lys!” og han “skilte lyset fra mørket”, og skapte dag og natt (se 1 Mosebok 1:3–5).

Andre dag: Vann og himmel

Gud skilte vannet og himmelen. “Gud sa: La det bli en hvelving midt i vannene … Og Gud kalte hvelvingen himmel.” (Se 1 Mosebok 1:6–8.)

Tredje dag: Hav og jord

“Gud kalte det tørre land jord, og vannet … kalte han hav” (1 Mosebok 1:10). Jorden var da klar for planteliv (se 1 Mosebok 1:11–12).

Fjerde dag: Sol og årstider

Gud skapte solen, månen og stjernene “til å skille mellom dagen og natten” og “være til tegn som fastsetter høytider og dager og år” (se 1 Mosebok 1:14–16).

Femte dag: Levende skapninger

Gud skapte “alt levende” (1 Mosebok 1:21). Disse levende skapningene ble befalt å bli mange og fylle jorden og havet (se 1 Mosebok 1:22).

Sjette dag: Adam og Eva

Guds skapelse av liv fortsatte med “jordens dyr”, “kveg” og “krypdyr” (Abraham 4:24–25). Så skapte han Adam og Eva “i sitt eget legemes bilde” (Moses 6:9) og befalte dem: “Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden … og råd … over alt levende” (1 Mosebok 1:28).

Syvende dag: Hviledag

Etter å ha fullført sitt verk, hvilte Gud på den syvende dag. “Gud velsignet den sjuende dagen og helliget den, for på den hvilte han fra alt sitt verk, det Gud hadde skapt og dannet” (1 Mosebok 2:3).

Senere befalte Gud oss: “Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig” (2 Mosebok 20:8).

Vi kan gjøre sabbatsdagen hellig ved å ta oss tid til å gå i kirken, ta del i nadverden og minnes Frelseren. Herren har sagt: “For sannelig, dette er en dag som er gitt dere til å hvile fra deres arbeide og til å vie deres andakt til Den Aller Høyeste” (Lære og pakter 59:10).

På sabbatsdagen er “våre tanker, handlinger og adferd tegn vi gir Gud og en indikator på vår kjærlighet til ham”.3

Noter

  1. Joseph Smith, foredrag holdt 7. april 1844, i History, 1838–1856, bind E-1 [1. juli 1843–30. april 1844], side 1973, josephsmithpapers.org.

  2. Russell M. Nelson, “Skapelsen”, Liahona, juli 2000, 103.

  3. David A. Bednar, “De største og mest dyrebare løfter”, Liahona, nov. 2017, 92; se også Russell M. Nelson, “Sabbaten er en lyst”, Liahona, mai 2015, 130.

Skriv ut