2022
Guds plan er for deg
Januar 2022


For foreldre

Guds plan er for deg

Bilde
a family playing on the beach

Kjære foreldre.

Når vi studerer Det gamle testamentes bilder, symboler og læresetninger, kan vi bedre forstå vår himmelske Faders plan for oss og Jesu Kristi rolle i denne planen.

Artiklene i denne månedens nummer kan gi deg ideer til hvordan du kan undervise barn fra Det gamle testamente og om Guds plan for oss.

Samtaler om evangeliet

Vår himmelske Fader har en guddommelig plan for sine barn

Hvorfor er det viktig å forstå Guds frelsesplan? Bruk “Evangeliets grunnprinsipper” på side 10 til å lære barna betydningen av Adam og Evas fall. Sammen kan dere lage en liste over velsignelsene og mulighetene vi har i dette livet fordi vi kom til jorden.

Etter å ha lest eldste Quentin L. Cooks artikkel på side 6, kan dere som familie snakke om velsignelsene dere har mottatt ved å vite at Gud har en plan for å frelse sine barn.

Undervis barn fra Skriftene

På side 38 finner du forslag til hvordan du kan hjelpe barn å engasjere seg i Skriftene. Forbedre ditt studium av Det gamle testamente ved å lese artiklene på side 12 og 42. Hva lærer du som hjelper deg å forstå Det gamle testamente? Ta bønnen til hjelp, og snakk med familien om hvilke mål dere har for deres studium av Kom, følg med meg i år.

Innsikt fra Kom, følg med meg

På side 46 finner du en illustrert forklaring av skapelsen og annet materiell til støtte for deres ukentlige studium av Kom, følg med meg.

Familiemoro med Kom, følg med meg

Forvaltere av jorden

Moses 2:28 forklarer at menneskeheten ble gitt herredømme over alt levende. President Russell M. Nelson sa: “Vi skulle ta vare på jorden, være kloke forvaltere over den og bevare den for fremtidige generasjoner” (“Skapelsen”, Liahona, juli 2000, 104).

  1. Ta en kort spasertur rundt i området der dere bor, eller se på bilder og videoer av vakre landskap.

  2. Pek på forskjellige deler av miljøet som dere legger merke til. Dette kan være planter, dyr eller landformer.

  3. Legg merke til alt som lever, og drøft konkrete måter vi kan ta vare på dem og miljøet rundt dem.

Drøfting: Hvordan tar vår himmelske Fader og Jesus Kristus vare på oss? Hvordan kan vi følge deres eksempel når vi tar vare på alt levende rundt oss? Hvordan kan våre handlinger vise vår takknemlighet for Guds skaperverk?

Skapelsesrollespill

Lære og pakter 122:5–9

President Russell M. Nelson har sagt: “Storslagen som den er, er planeten jorden en del av noe enda større – Guds store plan. Enkelt oppsummert ble jorden skapt for at familier skulle bli til” (“Skapelsen”, Liahona, juli 2000, 104).

  1. Studer skapelsens dager sammen med familien (finnes i 1 Mosebok 1–2; Moses 2–3; eller Abraham 4–5). Du finner et sammendrag under “Skapelsen” i dette nummeret.

  2. Alle kan etter tur rollespille en dag eller en del av skapelsen.

  3. De andre familiemedlemmene gjetter hvilken dag eller del av skapelsen som ble valgt.

Drøfting: Følg opp ved å lese Abraham 3:22–27 sammen. Hvordan kan kunnskap om Guds hensikt med å skape jorden påvirke vårt daglige liv? Hvordan kan vi bli flinkere til å vise takknemlighet for Guds skaperverk?

Skriv ut