2022
Velsignelsene ved å studere Det gamle testamente
Januar 2022


Kom, følg med meg

Velsignelsene ved å studere Det gamle testamente

Når vi leser kapitlene og versene i denne gamle boken med hellig skrift, vil vi bli åndelig styrket.

Bilde
Jesus Christ with stars in background

Jehova er Jesus Kristus. Profeter i Det gamle testamente profeterte og underviste om Jesus Kristus.

Christ and the Creation [Kristus og skapelsen], av Robert T. Barrett

Velkommen til studiet av Det gamle testamente i 2022, med Kom, følg med meg som veiledning! Det gamle testamente er en hellig kanonisk skrift som har blitt bevart ved Guds hånd så vi kan lese og grunne på den. Den kan være til velsignelse og veiledning for oss i disse siste dager.

Det gamle testamente gir oss et 3500 år langt panorama av tro og hengivenhet fra ca. 4000 f.Kr. til 500 f.Kr. Det er 39 bøker i Det gamle testamente. 1 Mosebok dekker de fire evangelieutdelingene til Adam, Enok, Noah og Abraham. De resterende 38 bøkene, 2 Mosebok til Malaki, er viet til Moses’ evangelieutdeling.

Når vi leser Det gamle testamente, vil vi bli bedre kjent med dets profeter og deres læresetninger. De forkynte Jesu Kristi evangelium. De profeterte og så frem til Messias’ komme. Deres inspirerte læresetninger er bevart for vår tid.

Når vi leser kapitlene og versene i Det gamle testamente, vil vi bli åndelig styrket. Den hellige ånd vil gjøre oss oppmerksom på bestemte skriftsteder som vil være til styrke for oss idet vi ser frem til Frelserens annet komme.

Et inspirerende spørsmål

Jeg vil gjerne fortelle en historie om hvordan et enkelt vers fra Det gamle testamente har påvirket meg gjennom hele livet.

I 1974 var jeg 17 år. Jeg nøt livet som ungdom på videregående. Jeg gledet meg til å reise på misjon. I oktober-nummeret 1974 av tidsskriftet Ensign leste jeg et mektig budskap av president Spencer W. Kimball (1895–1985) med tittelen “Når verden vil bli omvendt”.1 Jeg har lest det mange ganger siden. Den dag i dag inspirerer det meg.

President Kimball presenterte et omfattende, verdensomspennende perspektiv på Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges vekst i denne evangelieutdeling. Han underviste om vår mulighet til og vårt ansvar for å bringe evangeliet til hele verden. President Kimball siterte et vers fra 1 Mosebok. Det inspirerte meg da, og det har fortsatt å inspirere meg gjennom hele mitt liv: “Skulle noen ting være umulig for Herren?” (1 Mosebok18:14, som etter planen skal studeres i februar).

Bilde
Abraham praying

Abraham on the Plains of Mamre [Abraham i Mamres terebintelund], av Grant Romney Clawson; foto av misjonærer: Alicia Cerva; foto av jorden: Getty Images

President Kimball gjennomgikk historien om Abraham og Sara. Sara lo av Herrens løfte om at hun og Abraham skulle få en sønn. De hadde ikke blitt velsignet med barn. De var nå henholdsvis 90 og 100 år gamle. De var langt over fruktbar alder.

“Da sa Herren til Abraham: Hvorfor ler Sara … ?”

“Skulle noen ting være umulig for Herren? På den bestemte tiden vil jeg komme til deg igjen, på denne tiden neste år, og da skal Sara ha en sønn” (1 Mosebok 18:13–14).

Abraham og Sara utøvde tro. Herren holdt sitt løfte. Isak ble født. Abraham ble far til nasjoner.

Styrke til å takle utfordringer

“Skulle noen ting være umulig for Herren?” Dette skriftstedet i Det gamle testamente har styrket meg når jeg har opplevd livets utfordringer eller bekymringer:

  • Som ny misjonær når jeg følte meg overveldet. “Skulle noen ting være umulig for Herren?”

  • Etter min misjon, da Anne Marie og jeg vurderte ekteskap og var nervøse for hvordan vi skulle betale for mat, husleie og studieavgift. “Skulle noen ting være umulig for Herren?”

  • Som nygifte, da vi tok imot barn og innså livets økonomiske press. “Skulle noen ting være umulig for Herren?”

  • Da vi taklet utfordringene med å ta høyere utdannelse, en familie i vekst og det å starte en yrkeskarrière. “Skulle noen ting være umulig for Herren?”

  • Da jeg var president for Spania Barcelona misjon, brukte Anne Marie og jeg gjentatte ganger dette skriftstedet når vi underviste misjonærer. “Skulle noen ting være umulig for Herren?” Brev til våre misjonærer inneholdt ofte en henvisning til “Skulle noen ting være umulig for Herren?”

En grunnvoll i Skriftene

Bilde
reproduction of stone tablets with Ten Commandments

Moses Parting the Red Sea [Moses deler Rødehavet], av Robert T. Barrett; Adam and Eve in the Garden [Adam og Eva i haven], av Lowell Bruce Bennett; reproduksjon av steintavler: Getty Images; foto av San Diego California tempel: Monica Georgina Alvarado Zarate

Dette skriftstedet er bare ett av mange eksempler på inspirerende vers som finnes i Det gamle testamente. Jeg er sikker på at det er mange som allerede inspirerer deg. Når vi samvittighetsfullt og med bønnens hjelp leser Det gamle testamente i år, vil Den hellige ånd gjøre oss oppmerksom på flere vers som vil styrke vår omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium.

Det gamle testamente inneholder læresetninger og prinsipper av tidløs betydning. Det inneholder profetier som ennå ikke er oppfylt. Det lærer oss om hvor vi kommer fra. Og det lærer oss om Abrahams pakt, som fortsatt gjelder i dag.

Det gamle testamente danner grunnlaget for våre andre bøker med hellig skrift. Jo mer vi forstår Det gamle testamente, desto større vil vår forståelse av andre bøker med hellig skrift være, for dets læresetninger finnes i disse andre hellige skriftene:

  • Under sitt virke underviste Frelseren ved hjelp av skriftsteder fra Det gamle testamente.

  • Lehi og hans familie tok med seg messingplatene, som inneholdt hellig skrift fra Det gamle testamente.

  • Nephi underviste Jakob ved å sitere fra Jesaja i Det gamle testamente.

  • Under sitt besøk til nephittene etter sin oppstandelse siterte Jesus Kristus fra Jesaja og Malaki i Det gamle testamente.

Bilde
beings appearing to Joseph Smith and Oliver Cowdery in Kirtland Temple

Vision in the Kirtland Temple [Syn i Kirtland tempel], av Gary Smith; The Second Coming [Det annet komme], av Harry Anderson

Profetene og læresetningene i Det gamle testamente står også sentralt i budskapet om evangeliets gjengivelse i vår tid:

  • Under sine første besøk til profeten Joseph Smith siterte Moroni fra Malaki.

  • Den kostelige perle inneholder Abrahams og Mose bok.

  • Moses, Elias og Elijah overdro sine prestedømsnøkler til profeten Joseph Smith i Kirtland tempel.

Hva er hensikten?

Når vi leser bøkene i Det gamle testamente, skulle vi tenke på at bøkene ble utvalgt, vektlagt og ordnet på en bestemt måte av en teologisk grunn. Vi kan med rette spørre oss: “Hvorfor ble denne informasjonen tatt med, og hvilken hensikt tjener den?”

Selv om deler av Det gamle testamente kan være noe vanskelig å forstå, skulle vi huske at det inneholder en rikdom som ikke skulle forsømmes. Som Joseph Smith sa: “Vi tror at Bibelen er Guds ord så langt som den er riktig oversatt” (1.8. trosartikkel). Vi blir utvilsomt velsignet ved å studere Guds ord!

Det kan være nyttig i vårt studium av Det gamle testamente å se etter temaer og innsikt. Vi skulle se etter måter vi bedre kan forstå at Det gamle testamentes Gud også er Det nye testamentes Gud. Jehova er Jesus Kristus. Hvordan hjelper det å studere Det gamle testamente oss å bli bedre kjent med vår Frelser?

Andre viktige temaer som jeg finner i Det gamle testamente, er pakter, hellighet, levende profeter, offer og lydighet, tro og omvendelse, lovprisning av Herren og Guds suverenitet.

Når vi studerer, skulle vi huske at åpenbaring i de siste dager gir oss en mer fullstendig forståelse av Det gamle testamente. Takket være nyere åpenbaring vet vi for eksempel at profetene i Det gamle testamente hadde Det melkisedekske prestedømme, og at profeter i tidligere evangelieutdelinger kjente til og forkynte Jesu Kristi evangelium.

En profets løfter

I denne evangelieutdelingen blir vi igjen velsignet ved å vite at profeter og apostler gir inspirerte læresetninger og råd.

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum presenterte for første gang Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier på generalkonferansen i oktober 2018.2 Denne ressursen har vært til stor velsignelse for oss alle. De siste tre årene har gitt meg noen av de mest dyptgripende og meningsfylte opplevelsene med skriftstudium. Jeg er sikker på at like store velsignelser venter oss alle i 2022.

President Russell M. Nelson sa at når vi gjør vårt hjem til et tilfluktssted for tro og et senter for læring av evangeliet, vil vi motta fire konkrete velsignelser:

  1. Dine sabbatsdager [vil] over tid virkelig bli en lyst.”

  2. Dine barn vil være ivrige etter å lære og etterleve Frelserens læresetninger.”

  3. “Den ondes innflytelse i ditt liv og ditt hjem vil avta.”

  4. “Endringene i din familie vil bli betydelige og vedvarende.”3

President Nelsons løfter er dyptgripende, og de er sanne. Disse velsignelsene har blitt en realitet og vil fortsette i 2022 når vi studerer og lærer av Det gamle testamente.

Noter

  1. Se Spencer W. Kimball, “Når verden vil bli omvendt”, Lys over Norge, september 1984, 1–6.

  2. Se Quentin L. Cook, “Dyp og varig omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2018, 8–12.

  3. Russell M. Nelson, “Bli eksemplariske siste dagers hellige”, Liahona, nov. 2018, 113.

Skriv ut