2022
Min far og tempelet
Juni 2022


“Min far og tempelet”, Liahona, juni 2022.

Kom, følg med meg

1 Kongebok 8:12–61

Min far og tempelet

Min fars drøm om et praktfullt hvitt hus minner meg om at tempelet alltid skulle være et fokus i vårt liv.

Bilde
mann under et tre ser mot et tempel

Illustrasjoner: David Green

Familien min sluttet seg til Kirken da jeg var gutt. Noen uker etter at vi var blitt døpt, hadde far en drøm. Han gikk nedover en vakker gate. I det fjerne så han et praktfullt hvitt hus. Han hadde aldri sett en så inspirerende bygning.

Han delte drømmen sin med familien neste morgen. Han delte den også med misjonærekteparet som underviste familien vår i evangeliet. Seniormisjonærene fortalte ham at huset i drømmen hans var et symbol. Det sto for tempelet.

De viste ham bilder av noen av Kirkens templer fra hele verden. De sa at et tempel en dag skulle bygges der vi bodde, i Kongo. Resten av sitt liv ba far om at et tempel måtte komme til vårt land.

Drømmen gikk i oppfyllelse

Etter 25 år gikk drømmen i oppfyllelse. På generalkonferansen i oktober 2011 bekjentgjorde president Thomas S. Monson planer om å bygge Kinshasa Kongo tempel. Bekjentgjørelsen gjorde min far til den lykkeligste mann på jorden! Han var overlykkelig over å være tilstede 12. februar 2016, da eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum presiderte over spadestikkseremonien.

Dessverre døde far i desember 2016, før tempelet ble fullført. I juni 2018 var jeg i Salt Lake City, Utah i USA. I Jordan River Utah tempel utførte jeg de hellige tempelordinansene på vegne av min far. Den kvelden besøkte far meg i en drøm. Han strålte av lys. Jeg visste at han hadde tatt imot det jeg hadde gjort for ham.

Vi tenkte inderlig på min far da eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum innviet det ferdige Kinshasa tempel 14. april 2019. Kort tid senere utførte familien min ordinanser for å besegle min far og mor til hverandre. Så ble barna deres beseglet til dem. Familien vår vil huske den dagen for alltid. Vi gråt av glede. Vi visste at hvis vi adlød Guds lover og bud og trofast etterlevde våre pakter, kunne familien vår være sammen for evig.

Min fars drøm om et vakkert hvitt hus minner meg om at tempelet alltid skulle være et fokus i vårt liv. Noen har reist over store avstander og gjort store ofre for å dra til Herrens hus. Men selv om vi ikke kan dra til tempelet fordi det er langt unna, eller vi venter mens et tempel blir bygget, eller vi gleder oss fordi et tempel nå er i nærheten, skulle tempelet stadig være i våre tanker og i vårt hjerte.

Bilde
mann som har en drøm som omfatter et tempel og en mann kledd i hvitt

Hvorfor vi har templer

Profeten Jesaja underviste: “Kom, la oss gå opp til Herrens berg, til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi vandre på hans stier!” (Jesaja 2:3).

Som medlemmer av Kirken må vi alltid huske på det evige perspektivet som det undervises om i tempelet – hvem vi er og hvorfor vi er her på jorden. Vi må huske at vårt mål er å vende tilbake til vår himmelske Fader, for å bo hos ham i all evighet. Det er grunnen til at templer blir bygget. De er et sted der vi, hans sønner og døtre, kan lære mer fullstendig om vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus. De er et sted hvor vi kan lære hva vi må gjøre for å bo hos dem igjen.

At vi har tempelet er et tegn på Guds kjærlighet til oss. Tempelet er et hellig sted hvor enkeltpersoner og familier kan motta evangeliets helligste ordinanser for sin egen frelse og opphøyelse. Tempelet er også et sted hvor de kan utføre hellige ordinanser på vegne av sine forfedre og andre som bodde her på jorden uten mulighet til å motta disse ordinansene. Slik gir vi dem på den andre siden av sløret anledning til å motta det som de ikke mottok i dette livet. (Se Hebreerne 11:40; Lære og pakter 128:15.)

Templer og Israels innsamling

President Russell M. Nelson underviste:

“Dette er virkelig de siste dager, og Herren fremskynder sitt verk for å samle Israel. Den innsamlingen er det viktigste som foregår på jorden i dag …

Når vi snakker om innsamlingen, sier vi simpelthen denne fundamentale sannheten: At ethvert av vår himmelske Faders barn, på begge sider av sløret, fortjener å høre Jesu Kristi gjengitte evangelium. De velger selv om de ønsker å vite mer …

Hvert av vår himmelske Faders barn fortjener muligheten til å velge å følge Jesus Kristus, å akseptere og motta hans evangelium med alle dets velsignelser.”1

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, som Israels paktsfolk i de siste dager, har vi ansvaret for å hjelpe vår himmelske Fader med dette store arbeidet. Hvordan gjør vi det?

President Nelson besvarte dette spørsmålet da han sa: “Når vi snakker om Israels innsamling på begge sider av sløret, mener vi naturligvis misjonærarbeid, tempelarbeid og slektshistorie. Vi sikter også til å bygge opp tro og vitnesbyrd i hjertet til dem vi bor, arbeider og virker sammen med. Hver gang vi gjør noe som hjelper noen – uansett på hvilken side av sløret – å inngå og holde sine pakter med Gud, hjelper vi til med Israels innsamling.”2

Med andre ord oppsøker vi de rettferdige, de som vil “la Gud råde”3 i sitt liv, og vi støtter dem når Ånden veileder dem til paktens sti, til tempelet og videre til evig liv.

Templer og gjenopprettelsen

Akkurat som Salomo i fordums tid “bygd[e] huset for Herrens, Israels Guds navn” (1 Kongebok 8:20), ble Kirkens medlemmer i gjenopprettelsens tidligste tid befalt å bygge et tempel (se for eksempel Lære og pakter 57:3; 84:3–5; 124:31). Dette var en del av oppfyllelsen av drømmen som Daniel tolket, hvor han så at Gud ville opprette et rike i de siste dager som aldri vil bli ødelagt. Riket vil vokse, spre seg og ha fremgang inntil det fyller hele jorden. (Se Daniel 2:35, 44–45.) Joseph Smith sa: “Denne kirken skal fylle Nord- og Syd-Amerika – den skal fylle verden.”4

Herren beskrev vår tid som “en evangelieutdeling for siste gang og i tidenes fylde da jeg skal samle alle ting til ett, både det som er i himmelen og det som er på jorden” (Lære og pakter 27:13). Viktige deler av denne innsamlingen av ting i himmelen og på jorden finner sted i tempelet.

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds rike på jorden i dag. Kirkens hensikt er å forberede mennesker til å bo for evig i Det celestiale rike. (Se Lære og pakter 65.) Kirken opprettes når Guds sønner og døtre som har vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium:

  • Blir døpt og bekreftet.

  • Mottar tempelordinanser.

  • Holder sine pakter.

  • Viser at de vil forbli trofaste og lydige under alle omstendigheter, og vil delta i det store verket i de siste dager. (Se 1 Samuel 13:8–14; Lære og pakter 98:14–15.)

Denne evangelieutdelingen i tidenes fylde opprettes for å samle det adspredte Israel forut for Jesu Kristi annet komme.

Jeg vet at Guds rike har blitt opprettet på jorden for å hjelpe oss å lære og forstå den fantastiske planen vår himmelske Fader har for oss. Evangeliet og tempelet hjelper oss å huske hvem vi er, hvorfor vi er her i jordelivet og hvor vi vil gå etter dette liv. Jeg vet at tempelets hellige ordinanser og pakter vil hjelpe oss å kvalifisere oss til evig liv og opphøyelse hvis vi holder oss trofaste mot paktene vi inngår. De vil styrke vårt ekteskap og vår familie, og de vil hjelpe oss å øke vår personlige evne til å motstå motstanderens angrep når vi forbereder oss daglig til å møte vår Skaper.

Skriv ut