2022
Tempelkledningen: En hellig påminnelse om Herren Jesus Kristus
Juni 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Tempelkledningen: En hellig påminnelse om Herren Jesus Kristus

Tempelkledningen leder oss til Jesus Kristus og hans sentrale rolle i vår frelse og opphøyelse.

Bilde
Adam and Eve in the Garden of Eden [Adam og Eva i Edens have]

Illustrasjon: Carolyn Vibbert

Enten du vokste opp i Kirken eller ble medlem senere i livet, har du kanskje hørt om tempelkledningen før du faktisk dro til tempelet selv. Men å kjenne til tempelkledningen og forstå betydningen av den er to svært forskjellige ting!

Tempelkledningen er ikke det samme som tradisjonelt undertøy. Å trofast bruke dette hellige tøyet , innbyr guddommelig kraft i vårt liv fordi det minner oss om å etterleve evangeliet mer fullstendig.

Har du noen gang lurt på hvorfor hellig undertøy gis til dem som inngår pakter med Gud i tempelet? Her er noen punkter du kan overveie.

Et mønster for hellige påminnelser

Gjennom tidene har Gud gitt sine barn forskjellige mønstre, skikker og ordinanser for å hjelpe oss å huske og fordype vårt forhold til ham. Disse inkluderer følgende:

  • Sabbatsdagen: En dag til hvile og tilbedelse – en dag viet til å hedre og minnes ham (se 2 Mosebok 20:8–11; Lære og pakter 59:9–13).

  • Påske: En høytidelig, men gledefylt overholdelse som minner israelittene om deres befrielse fra egypternes trelldom, og viser dem veien dem til Jesus Kristus som gir åndelig befrielse for hele menneskeheten (se 2 Mosebok 12–13).

  • Nadverden: En hellig ordinans innstiftet av Jesus til minne om hans sonoffer (se Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; 3 Nephi 18). Gjennom denne ordinansen fornyer også Kirkens medlemmer paktene de har inngått med Gud.

Hver av disse fungerer som en påminnelse som viser oss veien til Gud. På lignende vis fungerer tempelkledningen som en håndgripelig påminnelse om vårt paktsforhold til Gud Faderen, muliggjort gjennom hans Sønn, Jesus Kristus. Tempelkledningen er et dekke for det helligste av Guds skaperverk: Hans barn.

Det første presidentskap har erklært: “Det er et hellig privilegium å bære tempelkledningen, og å gjøre det er et ytre uttrykk for en indre forpliktelse til å følge Frelseren Jesus Kristus.”1 Hver gang vi deltar i en prestedømsordinans, tjener andre, deltar i bønn eller studerer evangeliet, viser vi for eksempel et “ytre uttrykk” for vår egen personlige forpliktelse til å følge Frelseren. Selv om tempelkledningen ikke er synlig for verden, kan trofast bruk av den gi en konstant påminnelse til brukeren om hellige tempelpakter inngått med Gud – et symbol på vårt ønske om å bli det Gud vet vi kan bli.

Ved trofast å overholde begavelsens pakter forbereder vi oss til å motta opphøyelsens dyrebare gave i vår himmelske Faders rike. Tempelkledningen minner oss på at vi kan avlegge det naturlige menneske og bli en hellig gjennom Jesu Kristi forsoning (se Mosiah 3:19).

Fallet og løftet om en Frelser

Vi kan lære mer om tempelkledningens symbolikk ved å studere Guds samhandling med Adam og Eva. Etter å ha spist av den forbudte frukten, skammet Adam og Eva seg ved tanken på å stå i Guds nærhet. Da de visste at de var nakne, laget de forklær av fikenblader og gjemte seg. (Se 1 Mosebok 3:1–8.)

Men da Gud så hva de hadde gjort, forlot han dem ikke eller lot dem være motløse. Da Adam og Eva sto overfor realitetene av åndelig og fysisk død, underviste Gud dem om åndelig gjenfødelse og det evige livs gave som er tilgjengelig for alle hans barn. Gud sa: “[Lytt] til min røst og tro og [omvend] deg fra alle dine overtredelser og bli døpt, ja, i vann, i min Enbårne Sønns navn som er Jesus Kristus, han som er full av nåde og sannhet, det eneste navn som skal bli gitt under himmelen, hvorved frelse skal komme til menneskenes barn” (se Moses 6:52).

Adam og Eva begynte sin reise i denne falne verden med kunnskap om Frelseren, med en innbydelse om å komme til ham og med tilgang til hans forløsende kraft. De inngikk pakter med Gud og fikk “kjortler av skinn” laget av Gud selv for å minne dem om disse paktene (1Mosebok 3:21; Moses 4:27).

Når vi går i tempelet, blir vi begavet med kraft og inngår personlig pakter med Gud. Tempelkledningen er et symbol på den beskyttelse som Adam og Eva mottok og som vi mottar, og er en påminnelse om disse hellige paktene.

En symbolsk forpliktelse til å følge Jesus Kristus

President Russell M. Nelson har erklært at “å ha på seg tempelkledning har dyp symbolsk betydning. Det representerer en vedvarende forpliktelse.”2 Dette innbefatter Guds forpliktelse om å sørge for en Frelser for sine barn (se Moroni 10:33), så vel som vår egen forpliktelse om å ta imot Jesus Kristus som vår Frelser og Forløser.

Når vi overholder tempelets pakter og trofast bærer tempelkledningen, blir vi lovet velsignelser til beskyttelse mot fristelse og ondskap. Vi nyter en konstant påminnelse om at vår Frelser ønsker å rense oss fra våre synder og hjelpe oss å overvinne våre personlige synder, svakheter, frustrasjoner og smerter.

For Adam og Eva fungerte tempelkledningen som et symbol på deres forhold til Gud, og ga dem en påminnelse om paktene som gjorde dem i stand til å motta de mange velsignelser Gud har for sine trofaste barn. Når vi navigerer gjennom jordelivets utfordringer og prøvelser, kan tempelkledningen hjelpe oss å minnes Jesus Kristus, verdsette våre tempelpakter og holde fast ved vår beslutning om å kvalifisere oss til det evige livs velsignelser.

Noter

  1. Brev fra Det første presidentskap, 6. okt. 2019.

  2. Russell M. Nelson, “Personlig forberedelse til tempelets velsignelser”, Liahona, juli 2001, 38.

Skriv ut