2022
Vad är sant?
November 2022


Vad är sant?

Gud är källan till all sanning. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga välkomnar all sanning som Gud förmedlar till sina barn.

Mina älskade bröder och systrar, tack till alla för det här inspirerande mötet! Sedan vår konferens i april har vi bevittnat många händelser i världen, från hjärtskärande till upplyftande.

Vi gläds åt rapporter om stora ungdomskonferenser som hålls över hela världen.1 På de här konferenserna lär sig våra ädla ungdomar att vad som än händer i livet, så kommer deras största styrka från Herren.2

Vi gläds åt att fler tempel byggs över hela världen. Med invigningen av varje nytt tempel kommer ytterligare gudomlig kraft in i världen för att stärka oss och motverka motståndarens tilltagande ansträngningar.

Övergrepp är ett uttryck för motståndarens inflytande. Det är en allvarlig synd.3 Som president för kyrkan bekräftar jag Herren Jesu Kristi lära i frågan. Låt mig tala klarspråk: alla former av övergrepp på kvinnor, barn eller någon annan är avskyvärda inför Herren. Han sörjer och jag sörjer närhelst någon blir skadad. Han sörjer och vi alla sörjer för varje person som har fallit offer för övergrepp av något slag. De som begår dessa vedervärdiga gärningar ställs inte bara till svars inför mänskliga lagar utan får också möta den allsmäktige Gudens vrede.

I decennier har kyrkan nu vidtagit omfattande åtgärder för att skydda – i synnerhet – barn från övergrepp. Det finns många hjälpmedel på kyrkans webbplats. Jag uppmanar er att studera dem.4 Dessa riktlinjer är till för att skydda oskyldiga. Jag uppmanar oss alla att vara uppmärksamma på om någon löper risk att bli utsatt för övergrepp och att agera omgående för att skydda denne. Frälsaren tolererar inte övergrepp, och som hans lärjungar kan vi inte göra det heller.

Motståndaren har fler oroande metoder. Bland dessa är hans försök att sudda ut linjen mellan vad som är sant och vad som inte är sant. Flodvågen av information som finns så lättillgänglig, gör det ironiskt nog allt svårare att avgöra vad som är sant.

Den här utmaningen påminner mig om en upplevelse syster Nelson och jag hade när vi besökte en dignitär i ett land där relativt få har hört talas om Jesus Kristus. Den här gode, gamle vännen hade nyligen varit ganska sjuk. Han berättade att han, under de många dagar han legat sängbunden, ofta stirrat upp i taket och frågat: ”Vad är sant?”

Många på jorden i dag ”hålls [endast] borta från sanningen för att de inte vet var de ska finna den”5. Somliga vill att vi ska anta att sanning är något relativt – att varje person själv ska bestämma vad som är sant. En sådan övertygelse är bara önsketänkande hos dem som felaktigt tror att de inte heller ska stå till svars inför Gud.

Kära bröder och systrar, Gud är källan till all sanning. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga välkomnar all sanning som Gud förmedlar till sina barn, om den så införskaffas i ett laboratorium eller tas emot genom direkt uppenbarelse från honom.

Från denna talarstol i dag och i morgon kommer ni att få fortsätta höra sanning. Jag ber er att skriva ner de tankar som fångar er uppmärksamhet och som kommer till ert sinne och stannar i ert hjärta. Fråga Herren i bön om han kan bekräfta att det ni har hört är sant.

Jag älskar er, mina kära bröder och systrar. Jag ber att den här konferensen ska bli den andliga festmåltid ni söker. I Jesu Kristi heliga namn, amen.

Skriv ut