2022
Mod att förkunna sanningen
November 2022


Mod att förkunna sanningen

När vi väl fått veta sanningen ger Herren oss möjlighet att göra det som han skulle göra om han var här i dag.

År 1982 höll jag på att slutföra min examen i topografi på en yrkeshögskola.

Vid årets slut bad en klasskamrat att få tala med mig. Jag minns att vi lämnade de andra klasskamraterna och gick till ett område vid en idrottsplan. När vi kom dit pratade han med mig om sin religiösa övertygelse, och han inte bara visade mig en bok, utan han gav mig boken. Ärligt talat minns jag inte alla ord han sa, men jag minns det ögonblicket mycket väl och hur det kändes när han sa: ”Jag vill bära mitt vittnesbörd för dig om att den här boken är sann och att Jesu Kristi evangelium har återställts.”

Efter vårt samtal gick jag hem, bläddrade några sidor i boken och lade den på en hylla. Eftersom vi var i slutet av året och det var sista året på min topografiutbildning, ägnade jag ingen större uppmärksamhet åt vare sig boken eller min klasskamrat som hade gett mig den. Bokens namn kan du förstås gissa. Ja, det var Mormons bok.

Fem månader senare kom missionärerna hem till mig. De skulle precis gå när jag kom hem från jobbet. Jag bjöd in dem igen. Vi satte oss på den lilla uteplatsen framför huset och de undervisade mig.

I mitt sökande efter sanningen frågade jag dem vilken kyrka som var sann och hur jag kunde hitta den. Missionärerna undervisade mig om att jag kunde få det svaret själv. Med stor förväntan och en stark önskan antog jag deras utmaning att läsa flera kapitel i Mormons bok. Jag bad med ett uppriktig hjärta och med ärligt uppsåt (se Moroni 10:4–5). Svaret på min fråga var tydligt, och ett antal dagar senare – närmare bestämt den 1 maj 1983 – döptes jag och konfirmerades som medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

I dag, när jag tänker på detta händelseförlopp, ser jag tydligt hur viktigt min klasskamrats mod var när han bar sitt vittnesbörd om den återställda sanningen och gav mig konkreta bevis på återställelsen av Jesu Kristi evangelium, nämligen Mormons bok. Denna enkla handling, men av djup betydelse för mig, skapade ett band mellan mig och missionärerna när jag träffade dem.

Sanningen hade presenterats för mig och efter mitt dop blev jag en Jesu Kristi lärjunge. Under de följande åren, och med hjälp av mycket speciella personer såsom ledare, lärare och vänner, och även genom egna personliga studier, lärde jag mig att när jag bestämde mig för att vara en Jesu Kristi lärjunge hade jag antagit uppgiften att inte bara försvara sanningen utan också att förkunna den.

När vi går med på att tro på sanningen och att följa den, och när vi anstränger oss för att bli Jesu Kristi sanna lärjungar, får vi inte ett intyg med en garanti för att vi inte kommer att göra misstag, att vi inte frestas att lämna sanningen, att vi inte blir kritiserade, eller att vi inte får uppleva lidanden. Men kunskapen om sanningen lär att när vi går in på den raka och smala stigen som tar oss tillbaka till vår himmelske Faders närhet, kommer det alltid att finnas ett sätt att undkomma dessa problem (se 1 Korintierbrevet 10:13); det kommer alltid att finnas en möjlighet att tvivla på våra tvivel innan vi tvivlar på vår tro (se Dieter F. Uchtdorf, ”Kom och förena er med oss”, Liahona, nov. 2013, s. 23) och slutligen, vi har en garanti för att vi aldrig kommer att vara ensamma när vi går igenom lidanden, för Gud besöker sitt folk mitt i deras bedrövelser (se Mosiah 24:14).

När vi väl fått veta sanningen ger Herren oss möjlighet att göra det som han skulle göra om han var här i dag. Han visade oss genom sin undervisning vad vi behöver göra: ”Och ni ska gå ut i min Andes kraft och predika mitt evangelium, två och två, i mitt namn, och höja era röster som med en basuns ljud och förkunna mitt ord liksom Guds änglar” (Läran och förbunden 42:6). Möjligheten att tjäna som missionär som ung är unik!

Snälla unga män, skjut inte upp er förberedelse för att tjäna Herren som missionärer. När ni ställs inför situationer som kan göra beslutet att verka som missionär svårt – som att avbryta studierna en tid, ta farväl av er flickvän utan någon garanti för att ni någonsin kommer att dejta henne igen, eller till och med att behöva lämna ett jobb – kom då ihåg Frälsarens exempel. Under sin verksamhet ställdes även han inför svårigheter, bland annat kritik, förföljelse och slutligen sitt försoningsoffers bittra bägare. Ändå försökte han under alla omständigheter att göra sin Faders vilja och ge honom äran. (Se Johannes 5:30; 6:38–39; 3 Nephi 11:11; Läran och förbunden 19:18–19.)

Unga kvinnor, ni är mycket välkomna, om ni så önskar, att arbeta i Herrens vingård, och när ni förbereder er för att tjäna som heltidsmissionärer är ni inte undantagna från samma utmaningar.

Jag lovar alla som bestämmer sig för att tjäna honom, att de 24 eller 18 månaderna av tjänande kommer att förflyta på missionsfältet precis som de skulle förflyta om ni stannade hemma, men de möjligheter som väntar denna kyrkas värdiga unga män och unga kvinnor på missionsfältet är unika. Förmånen att få representera Frälsaren Jesus Kristus och hans kyrka kan inte ignoreras. Att delta i oräkneliga böner, utveckla och bära ert vittnesbörd flera gånger om dagen, studera skrifterna i många timmar och träffa människor som ni aldrig skulle ha träffat om ni hade stannat hemma är obeskrivliga upplevelser. Samma nivå av upplevelse är reserverad för de ungdomar som Herren kallar att tjäna en servicemission. Ni är mycket välkomna och ni behövs. Förringa inte vikten av en servicemission, för servicemissioner ger också obeskrivliga upplevelser. Själarna är mycket värdefulla i Guds ögon (Läran och förbunden 18:10), däribland din själs värde.

När du kommer hem från din mission kanske din flickvän eller pojkvän inte längre väntar på dig, men du har lärt dig mycket väl hur man effektivt tar kontakt. Dina akademiska studier blir mer meningsfulla med de glimtar du har fått av att förbereda dig bättre för arbetsplatsen, och slutligen, du får den fulla förvissningen om att du modigt har förkunnat fridens evangelium och vittnat om den återupprättade sanningen.

Och till er som är gifta och i andra stadier i livet: Ni är mycket nödvändiga i Herrens verk. Förbered er. Lev sunda liv genom att söka andligt och timligt oberoende, för möjligheterna att göra det som Herren skulle göra för sina barn är inte begränsade till en enda åldersgrupp. De härligaste upplevelser min fru och jag har haft på senare år har kommit när vi har tjänat sida vid sida med speciella par, tjänat på speciella platser och tjänat mycket speciella människor.

Upplevelsen jag hade i slutet av min topografiutbildning lärde mig att vi alltid försvarar sanningen när vi förkunnar den och att det är proaktivt att försvara sanningen. Sanningen bör aldrig försvaras på ett aggressivt sätt, utan snarare med ett uppriktigt intresse av att älska, dela med sig till och inbjuda de människor vi vittnar om sanningen för, med tankarna endast på den andliga och timliga välfärden för en kärleksfull himmelsk Faders barn (se Mosiah 2:41).

Under generalkonferensen i oktober 2021 lärde president Russell M. Nelson, vår älskade profet, att i motsats till vad somliga anser så finns faktiskt det vi kallar rätt och fel. Det finns verkligen en absolut sanning – en evig sanning. (Se ”Ren sanning, ren lära och ren uppenbarelse”, Liahona, nov. 2021, s. 6.)

De heliga skrifterna lär oss: ”Sanningen är kunskapen om tingen som de är och som de var och som de kommer att vara” (Läran och förbunden 93:24).

Kunskapen om sanningen gör oss inte bättre än andra människor men den lär oss vad vi måste göra för att återvända till Guds närhet.

När ni fortsätter med fasthet i Kristus och modigt inte bara förkunnar sanningen utan också lever efter sanningen, får ni tröst och frid under den turbulens som ni möter i dessa tider.

Livets utmaningar kan slå ner oss, men var förvissade om att när vi utövar tro på Jesus Kristus ska ”[våra] lidanden … endast vara ett ögonblick” (Läran och förbunden 121:7) sett ur ett evigt perspektiv. Sätt inte ett slutdatum för när era svårigheter och utmaningar ska vara över. Lita på vår himmelske Fader och ge inte upp, för om vi ger upp kommer vi aldrig att få veta hur slutet på vår resa skulle ha blivit i Guds rike.

Håll fast vid sanningen och lär från sanningens källor:

Jag bär mitt vittnesbörd om Jesus Kristus och att det här är hans kyrka. Vi har en levande profet och vi kommer alltid att känna oss fria när vi modigt förkunnar sanningen. I Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut