2022
Att de känner dig
November 2022


Att de känner dig

(Johannes 17:3)

Min uppriktiga önskan är att ni må lära känna Jesus genom hans många namn och att ni må bli lika honom.

För några år sedan var jag med om något livsomvälvande under ett sakramentsmöte i vår hemförsamling i Arizona. När sakramentsbönen kom till vår villighet att ”ta på [oss Jesu Kristi] namn”1, påminde den Helige Anden mig om att Jesus har många namn. Den här frågan kom då till mig: Vilket av Jesu namn bör jag ta på mig den här veckan?

Jag kom att tänka på tre namn och skrev ner dem. Vart och ett av dessa tre namn innehöll kristuslika egenskaper som jag ville utveckla mer. Under veckan som följde fokuserade jag på dessa tre namn och försökte anamma deras respektive egenskaper och karaktärsdrag. Sedan dess har jag fortsatt att ställa den frågan som en del av min personliga gudsdyrkan: Vilket av Jesu namn bör jag ta på mig den här veckan? Att besvara den frågan och försöka utveckla de tillhörande kristuslika egenskaperna har varit till välsignelse för mig.

I sin stora förbön gav Jesus uttryck för denna viktiga sanning: ”Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus.”2 I dag vill jag berätta om de välsignelser och den kraft som kommer av att känna Jesus Kristus genom hans många namn.

Ett enkelt sätt att lära känna någon på är genom att lära sig dennes namn. Det sägs att ”en persons namn är för den personen det ljuvaste och viktigaste ljudet på alla språk”3. Har du någonsin varit med om att säga fel namn till någon eller glömma någons namn? Min fru Alexis och jag har ibland kallat något av våra barn för ”Lola”. Men, som du kanske har gissat är Lola vår hund! När du glömmer någons namn signalerar det till den personen – på gott och ont – att du förmodligen inte känner den så väl.

Jesus kände och kallade människor vid namn. Herren sa till det forntida Israel: ”Var inte rädd, för jag har återlöst dig, jag har kallat dig vid namn, du är min.”4 På påskdagen befästes Marias vittnesbörd om den uppståndne Kristus när Jesus kallade henne vid namn.5 På samma sätt nämnde Gud Joseph Smith vid namn som svar på hans tros bön.6

I vissa fall gav Jesus sina lärjungar nya namn som vittnade om deras natur, förmåga och potential. Jehova gav Jakob det nya namnet Israel vilket betyder ”en som råder med Gud” eller ”låter Gud råda”.7 Jesus gav Jakob och Johannes namnet Boanerges, vilket betyder ”Åskans söner”.8 När Jesus såg Simons framtida ledarskap gav han honom namnet Kefas eller Petrus, vilket betyder klippa.9

Precis som Jesus känner var och en av oss vid namn, kan vi lära känna Jesus bättre genom att lära oss hans många namn. Liksom Israels och Petrus namn, är många av Jesu namn titlar, som hjälper oss att förstå hans mission, syfte, karaktär och egenskaper. När vi lär känna Jesu många namn får vi en bättre förståelse för hans gudomliga mission och hans osjälviska person. Att känna till hans många namn inspirerar oss även till att bli mer som han – att utveckla kristuslika egenskaper som ger våra liv lycka och mening.

För några år sedan studerade president Russell M. Nelson alla skriftställen som handlade om Jesus Kristus i Handledning för skriftstudier.10 Han uppmanade sedan unga vuxna att studera samma skriftställen. Angående Jesu många namn sa president Nelson: ”Studera allt som Jesus Kristus är genom att under bön ivrigt söka att förstå vad alla hans olika titlar och namn betyder för just dig.”11

Jag följde president Nelsons uppmaning och började utveckla min egen lista med Jesu många namn. Min personliga lista har nu över 300 namn och jag är säker på att det finns många fler som jag ännu inte upptäckt.

Några av Jesu namn är förbehållna endast honom,12 men jag skulle vilja dela med mig av fem namn och titlar som kan tillämpas på var och en av oss. Jag uppmanar er att göra er egen lista när ni börjar lära känna Jesus genom hans många namn. När ni gör det kommer ni att upptäcka att det finns fler namn – med deras åtföljande kristuslika egenskaper – som ni vill ta på er som Jesu förbundslärjungar.13

För det första är Jesus den gode herden.14 Som sådan känner Jesus sina får,15 ”nämner dem vid namn”16, och, som Guds Lamm, gav han sitt liv för sina får17. På samma sätt vill Jesus att vi ska vara goda herdar, särskilt i våra familjer och som stödbröder och stödsystrar. Ett sätt vi kan visa vår kärlek till Jesus på är genom att vara en herde för hans får.18 Vad gäller de får som kanske går vilse, beger sig goda herdar ut i öknen för att hitta de förlorade fåren och stannar sedan kvar hos dem tills de är i säkerhet igen.19 Som goda herdar, och där lokala omständigheter tillåter, bör vi försöka ägna mer tid åt att tjäna människor i deras hem. I vårt tjänande bör textmeddelanden och teknik användas för att förstärka, inte ersätta, personlig kontakt.20

För det andra är Jesus överstepräst för det goda som ska komma.21 Jesus visste att hans korsfästelse bara var några timmar bort när han sa: ”Detta har jag sagt er för att ni ska ha frid i mig. I världen får ni lida, men var frimodiga: jag har övervunnit världen.”22 I dag, när vår värld ständigt är polariserad och uppdelad finns det ett stort behov för oss att predika och utöva positivitet, optimism och hopp. Trots prövningar i vårt förflutna leder tron oss alltid till framtiden,23 fylld av hopp, så att vi kan uppfylla Jesu uppmaning att vara vid gott mod24. Att med glädje efterleva evangeliet hjälper oss att bli lärjungar för det goda som ska komma.

En annan av Jesu titlar är att han är densamme i går, i dag och i evighet.25 Att vara konsekvent är en kristuslik egenskap. Jesus gjorde alltid sin Faders vilja,26 och hans arm är ständigt utsträckt för att rädda, hjälpa och hela oss27. När vi är mer konsekventa i att efterleva evangeliet blir vi mer som Jesus.28 Trots att världen kommer att pendla fram och tillbaka mellan populärt och impopulärt medan människor kastas hit och dit och dras med av varje vindkast i läran,29 hjälper en konsekvent efterlevnad av evangeliet oss att vara ståndaktiga och orubbliga i livets stormar30. Vi kan också visa att vi är konsekventa genom att acceptera president Nelsons uppmaning att ”ta [oss] tid för Herren”31. Stor andlig styrka kommer från små och enkla medel32 som att utveckla ”heliga vanor och rättfärdiga rutiner”33 av daglig bön, omvändelse, skriftstudier och tjänande av andra.

För det fjärde är Jesus Israels Helige.34 Jesu liv var ett föredöme i helighet. När vi följer Jesus kan vi bli heliga i Israel.35 Vår helighet ökar när vi besöker templet regelbundet, där ”Helgat åt Herren” står inristat ovanför varje dörröppning. Varje gång vi tillber i templet går vi därifrån begåvade med större kraft att göra våra hem till heliga platser.36 Om någon av er för närvarande inte har en rekommendation till det heliga templet uppmanar jag er att prata med er biskop och förbereda er för att komma in i eller återvända till denna heliga plats. Tid i templet ökar heligheten i våra liv.

Ett sista namn på Jesus är att han är Trofast och Sann37. Precis som Jesus var ständigt trofast och alltid sann, är hans uppriktiga önskan att vi visar dessa egenskaper i våra liv. När vår tro vacklar kan vi ropa till Jesus: ”Herre, rädda mig!” precis som Petrus när han började sjunka i den stormiga Galileiska sjön.38 Den dagen sträckte Jesus sig ner för att rädda den drunknande lärjungen. Han har gjort detsamma för mig, och han kommer att göra detsamma för dig. Ge aldrig upp hoppet om Jesus – han kommer aldrig att ge upp hoppet om dig!

När vi är trofasta och sanna följer vi Jesu uppmaning: ”Förbli i mig”, vilket också kan betyda ”stanna kvar hos mig”.39 När vi konfronteras av frågor, när vi förlöjligas för vår tro, när hånfulla fingrar pekas mot oss av människor i världens stora och rymliga byggnader, förblir vi trofasta och sanna. I dessa stunder minns vi Jesu vädjan: ”Vänd er till mig i varje tanke, tvivla inte, frukta inte.”40 När vi gör det ger han oss behövlig tro, hopp och styrka att stanna hos honom för evigt.41

Kära bröder och systrar, Jesus vill att vi ska känna honom, för hans är det enda namnet under himlen varigenom vi kan bli frälsta.42 Jesus är vägen, sanningen och livet – ingen kan återvända till Fadern utom genom honom.43 Jesus är den enda vägen! Därför ber Jesus: ”Kom till mig”44, ”Följ mig”45, ”Vandra med mig”46, och ”Lär av mig”47.

Jag vittnar av hela mitt hjärta om Jesus Kristus – att han lever, att han älskar dig och att han vet vad du heter. Han är Guds Son,48 Faderns Enfödde49. Han är vår klippa, vår tillflykt, vår sköld, vårt värn och vår räddare.50 Han är ljuset som lyser i mörkret.51 Han är vår Frälsare52 och vår Återlösare53. Han är uppståndelsen och livet.54 Min uppriktiga önskan är att ni må lära känna Jesus genom hans många namn och att ni må bli lika honom när ni visar exempel på hans gudomliga egenskaper i era liv. I Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut