2022
Ordets kraft
November 2022


Ordets kraft

Det finns kraft i forna och nutida profeters ord just för att deras ord är Herrens ord.

I Mormons bok läser vi i ett omtyckt skriftställe om ett viktigt beslut som fattades av profeten Alma. Innan vi går igenom dessa välbekanta ord ber jag er att begrunda de svåra omständigheter som det beslutet fattades under.

En grupp människor som kallade sig för zoramiter hade skilt sig från nephiterna1 och samlats vid gränsen till landet nära lamaniterna.2 Nephiterna hade nyligen besegrat lamaniterna i ett slag utan motstycke där tiotusentals dödades,3 och de var ”mycket rädda för att zoramiterna skulle upprätta förbindelser med lamaniterna och att detta skulle kunna orsaka stora förluster”.4 Förutom oron över krig fick Alma veta att zoramiterna, som ”hade … fått Guds ord predikat för sig”5, hade vänt sig till avgudadyrkan och ”förvrängde Herrens vägar”6. Allt detta tyngde Alma och ”förorsakade [honom] stor sorg”7.

I dessa svåra och prövande omständigheter grubblade Alma över vad som borde göras. I hans beslut läser vi ord som bevarats för att inspirera och undervisa oss när vi tar oss igenom vår tids svåra och prövande omständigheter.8

”Och eftersom ordets predikan hade en stark benägenhet att leda folket till att göra det som var rätt – ja, det hade gjort ett mäktigare intryck på människornas sinnen än svärdet eller något annat som hade hänt dem – tänkte Alma att det skulle vara lämpligt att de prövade Guds ords kraft.”9

Där det fanns många tänkbara lösningar ledde Almas tro dem till att förtrösta på ordets kraft. Det är inget sammanträffande att några av de mest kraftfulla predikningarna i skrifterna följde direkt på detta beslut. I Alma kapitel 32 och 33 läser vi hans mästerliga predikan om tro på Herren Jesus Kristus, och i kapitel 34 finner vi Amuleks betydelsefulla undervisning om Jesu Kristi försoning.

Exempel på ordets kraft

I själva verket läser vi i alla skrifter om mirakulösa välsignelser som har utgjutits över dem som har valt att pröva Guds ords kraft i sina liv.10 Jag ber er att begrunda tre exempel med mig när vi nu riktar vår uppmärksamhet på Mormons bok – en bok som president Russell M. Nelson beskrev som ”vår överlevnadshandbok för den sista tiden11.

För det första påminde Alma sitt folk om hur Herren återlöste deras fäder när han lärde: ”Se, han förändrade deras hjärtan, ja, han väckte upp dem ur en djup sömn, och de vaknade för Gud. Se, de var mitt i mörkret, men ändå upplystes deras själar av det eviga ordets ljus.”12 Du kanske känner det som att du är mitt i mörkret. Längtar din själ efter att bli upplyst? Om den gör det, pröva Guds ords kraft.

För det andra begrundade Ammon hur Herren omvände lamaniterna, vilket han fått bevittna som missionär, och sa: ”Se, hur många tusen av våra bröder har han inte löst från helvetets kval. Och det har fått dem att besjunga den återlösande kärleken, och detta tack vare hans ords kraft som är i oss.13 Bröder och systrar, det är så många av oss som önskar att någon vi älskar ska komma att besjunga den återlösande kärleken. Låt oss i alla våra ansträngningar komma ihåg att pröva Guds ords kraft, som är i oss.

För det tredje läser vi i Helamans bok: ”Ja, vi ser att alla som vill kan hålla fast vid Guds ord, som är levande och kraftfullt och som ska slå sönder alla djävulens lister och snaror och ränker och leda Kristi efterföljare in på en trång och smal väg över eländets eviga avgrund … och föra deras själar … till Guds högra sida i himmelriket.”14 Vill du bryta igenom djävulens alla lister och snaror och ränker som är så rådande i vår tids filosofier? Önskar du skingra förvirringens moln orsakade av ett överflöd av information för att kunna ha ett mer riktat fokus på förbundsstigen? Jag ber dig att pröva Guds ords kraft.

Jag kan som en som har förändrats av kraften i ordet personligen vittna om den här sanningen som undervisas så vackert av vår älskade profet, president Russell M. Nelson: ”För mig är kraften i Mormons bok tydligast i den mäktiga förändring hos dem som läser den ’med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus’. Många nyomvända försakar mycket som de en gång höll kärt för att kunna följa befallningarna i den boken … Den kommer att vara ert mest effektiva verktyg i att föra själar till Jesus Kristus.”15

Källan till kraften

I dessa och andra exempel ser vi Guds ords kraft i hans barns liv. Och vi kanske undrar: Vad är källan till den kraften?

När vi begrundar den här frågan är det viktigt att komma ihåg att uttrycket ”ordet”, som det används i skrifterna, har åtminstone två betydelser. Äldste David A. Bednar lärde oss nyligen att ”ett av namnen på Jesus Kristus [är] ’Ordet’”, och att ”Frälsarens lärdomar, såsom de nedtecknats i de heliga skrifterna, också [är] ’ordet’”16.

Profeten Nephi åskådliggjorde relationen mellan dessa två betydelser när han skrev: ”Hörsamma dessa ord och tro på Kristus. Och om ni inte tror på dessa ord så tro på Kristus. Och om ni tror på Kristus kommer ni att tro på dessa ord, för de är Kristi ord, och han har gett dem till mig.”17 Alltså lär vi oss att det finns kraft i de dåtida och nutida profeternas ord just för att deras ord är Herrens ord.18 Mina kära vänner, det är avgörande för vår andliga överlevnad i de sista dagarna19 att vi accepterar denna eviga sanning när, som det har profeterats, det är en ”hunger i landet – inte en hunger efter bröd, inte en törst efter vatten, utan efter att höra Herrens ord”20.

Guds ords kraft är i slutändan Herren Jesus Kristus.21 När vi förstår detta mer fullständigt kan vi göra den evigt avgörande kopplingen mellan Återlösarens profeters roll och Återlösaren själv. Vår kärlek till honom, vår önskan att komma närmare honom och bli kvar i hans kärlek22 motiverar oss att pröva ordets kraft i våra liv – både kraften som flödar från honom som vår personlige Frälsare och Återlösare23 och kraften som flödar från honom genom orden från ”Herrens utvalda redskap”24. Vi kommer att kunna göra bedömningen att även om andra källor kan hjälpa oss i våra studier av Frälsaren och av hans profeters ord, så får de aldrig ersätta dem. Vi måste ösa mycket och ofta25 direkt ur källan26.

Jag uttrycker min kärlek till var och en av er, mina bröder och systrar. Med den kärleken vädjar jag till er att uppleva Guds ords kraft, särskilt genom Mormons bok, varje dag i livet. När du gör det får du uppleva det här profetiska löftet från president Russell M. Nelson: ”Jag lovar att när ni under bön studerar Mormons bok varje dag fattar ni bättre beslut – varje dag. Jag lovar att när ni begrundar det ni studerar, ska himlens fönster öppnas, och ni ska få svar på era egna frågor och få vägledning i era egna liv. Jag lovar att när ni dagligen fördjupar er i Mormons bok, så ska ni få skydd mot dagens ondska.”27

Jag vittnar om att vår himmelske Fader har gett oss ordet eftersom han älskar oss fullkomligt och vill att var och en av oss ska återvända hem och bo hos honom för evigt. Jag vittnar om att ”Ordet blev kött”,28 nämligen Jesus Kristus, och om hans kraft att frälsa och återlösa oss. Jag vet att hans kraft flödar genom hans profeters ord, både dåtida och nutida.

Det är mitt hjärtas bön att vi må ha visdomen och ödmjukheten att hålla fast29 vid Guds ord och stanna kvar på förbundsstigen som leder till upphöjelse och evigt liv30. Må vi fortsätta att uppleva den mäktiga förändring som vi alla har tillgång till genom ordets kraft.31 I Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut