2023
Hva skal jeg si?
Januar 2023


Hva skal jeg si?

Det er nok trygt å si at vi alle har blitt stilt ett eller flere av følgende spørsmål:

Hva tror du på? Hva er forskjellen mellom din kirke og andre kirker? Hvordan kan Gud tillate så mye ondskap i verden? Hvorfor drikker du ikke alkohol, kaffe eller te? Hvordan begynte du å tro på Gud? Hvorfor går du i kirken på søndag? Hva er en profet?

Hva svarte du? Hva skulle du ønske du hadde svart? Var du beredt til å svare? Lot du være å svare? Hadde du lyst til å svare, men var ikke sikker på hva du skulle si?

Herren sier følgende: “Vær heller ikke bekymret på forhånd hva dere skal si, men samle til enhver tid livets ord i deres sinn, og det skal bli gitt dere i samme stund den del som skal bli tildelt enhver” (L&p 84:85).

Samler du på noe? Svært mange samler på noe. Det kan være alt fra frimerker til biler. Som regel samler man på gjenstander eller ting som er av betydning eller av verdi for den som samler.

Hva vil det da si for deg å samle til enhver tid livets ord i ditt sinn? For meg betyr det at jeg vender meg til Skriftene og til profetenes ord. Å samle livets ord i mitt sinn innebærer, for meg, at jeg tar meg tid til å studere Skriftene daglig, at jeg grunner på det jeg leser og at jeg ber om å forstå de prinsipper jeg studerer. Deretter forsøker jeg etter beste evne å etterleve de prinsipper og bud jeg har studert.

Det er nok vanlig å lure på hva du skal svare når du, til tider ut av det blå, blir stilt spørsmål relatert til hva du tror på. Har du tenkt: jeg ønsker ikke å svare “feil”? Herren har bedt oss ikke være bekymret i slike situasjoner. Vi trenger ikke være bekymret for hva vi skal svare. Herren har bedt oss tilegne oss kunnskap og forståelse gjennom skriftstudium og ikke minst etterlevelse av evangeliet.

I tillegg har Herren bedt oss om å stole på Ånden for å undervise med overbevisning og kraft. Herren erklærer dette svært enkelt som et bud med et løfte: “Søk ikke å forkynne mitt ord, med søk først å erholde mitt ord, og så skal din tunge bli løst. Hvis du da ønsker det, skal du få min Ånd og mitt ord, ja, Guds kraft til å overbevise menneskene” (L&p 11:21).

Gjennom skriftstudium og etterlevelse av evangeliet får du en dypere forståelse av evangeliets grunnleggende prinsipper og da er du bedre rustet til å undervise og til å svare på spørsmål. Herren påpeker at dersom du først erholder hans ord og deretter har et ønske om å undervise, ved hjelp av Den hellige ånd, da “skal du få min Ånd og mitt ord, ja, Guds kraft til å overbevise menneskene” (L&p 11:21).

Ønsker du å undervise ved hjelp av Den hellige ånd? Har du tro på at Herren vil bistå deg når du trenger det? Svarer du ja på nevnte to spørsmål og anstrenger du deg for å studere og etterleve evangeliets prinsipper? Da trenger du ikke være bekymret for hva du skal si, “det skal bli gitt dere i samme stund den del som skal bli tildelt enhver” (L&p 84:85). Dette sier jeg i Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut