2023
I harmoni med Herrens vilja
Februari 2023


”I harmoni med Herrens vilja”, Liahona, feb. 2023.

Kom och följ mig

Matteus 7

I harmoni med Herrens vilja

Vi blir mer kristuslika när vi följer hans exempel på att göra Faderns vilja.

Bild
Frälsaren och hans efterföljare som vandrar

Några av de viktigaste besluten vi fattar i livet är beslut som påverkar andra. Så är ofta fallet när vi bestämmer oss för att tacka ja till ämbeten att tjäna i kyrkan.

När jag till exempel kallades att bli missionspresident, kallades min hustru Lucie som min kamrat. Vi ville vara eniga när vi tjänade. Vi visste att det innebar att det var viktigt för oss som par att vara i harmoni med Herrens vilja. Dessutom skulle våra barn också påverkas av vårt ämbete eftersom de skulle följa med oss. De var unga, i åldrarna 14, 11 och 7. Att åka hemifrån i tre år skulle innebära en stor förändring i deras liv, så det skulle vara viktigt även för dem att vara i harmoni med Herrens vilja.

Vi bestämde oss som familj för att vi ville tjäna Herren tillsammans. Som min hustru säger: ”Vi ville alla vara riktade åt samma håll.” Och som familj blev vi välsignade när vi tjänade tillsammans i Demokratiska republiken Kongomissionen Mbuji-Mayi.

Genom att tjäna tillsammans stärktes vår enighet och förmåga att möta utmaningarna med en ny kultur, en ny stad, ett nytt lokalspråk. Det hjälpte oss att bli mer flexibla när vi behövde uppfylla behovet av att delta i ledarskapsseminarier och zonkonferenser, och ändå tillgodose våra barns behov. Våra familjeböner och skriftstudier blev mer meningsfulla och våra vittnesbörd blev starkare när vi såg nyomvända, medlemmar och missionärer älska och omfamna evangeliet.

Gör Faderns vilja

Varför är det så viktigt för oss att försöka få veta och göra vår himmelske Faders vilja?

I detta, liksom i allt annat, utgör Herren Jesus Kristus vårt föredöme. Han sa:

  • ”Jag har inte kommit ner från himlen för att göra min egen vilja, utan hans vilja som har sänt mig” (Johannes 6:38).

  • ”Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja” (Matteus 7:21).

  • ”Om någon vill göra hans vilja ska han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv” (Johannes 7:17).

Med andra ord:

  • Vi blir mer kristuslika när vi följer hans exempel på att göra Faderns vilja.

  • Vi måste vara lydiga för att vara värdiga.

  • När vi följer Kristi exempel på att försöka göra Guds vilja, lär vi oss genom vår lydnad att evangeliets principer är sanna.

Genom att följa Frälsaren blir vi alltmer lika honom. Och när vi blir mer lika honom blir vi mer lika Fadern. Alltså kan vi lära oss att göra Faderns vilja genom att lyda Sonens lärdomar.

Bygg på klippan

Jesus Kristus sa också att de som hör och handlar efter hans ord är som ”en klok man som byggde sitt hus på klippan.

Regnet öste ner, floden kom och vindarna blåste och kastade sig mot huset, men det föll inte, för det var grundat på klippan” (Matteus 7:24–25).

På liknande sätt undervisade Helaman sina söner: ”Och kom ihåg, mina söner, kom ihåg att det är på klippan, vår Återlösare, som är Kristus, Guds Son, som ni måste bygga er grundval, så att när djävulen sänder sina mäktiga vindar, ja, sina pilar i virvelvinden, ja, när allt hans hagel och hans mäktiga storm piskar er, ska detta inte ha någon makt att dra er ner till eländets och det oändliga lidandets avgrund, tack vare den klippa som ni är byggda på och som är en säker grundval, och om människorna bygger på denna grundval kan de inte falla” (Helaman 5:12).

Det innebär att när vi rättar vår vilja efter Guds vilja och lyder hans vilja, får vi den styrka vi behöver för att rida ut livets stormar. Vår tro kommer att bestå.

Bild
äldste Kyungu och hans familj

Foto med tillstånd av författaren

När vi tjänade tillsammans som familj på missionsfältet bevittnade vi sanningen – hos oss själva och hos andra – att vi lär känna Jesus Kristus genom att göra hans vilja. Vi såg vad som händer i livet med dem som hör hans röst, lyder hans bud och accepterar hans vilja för sina liv. Vi fick välsignelser när vi verkade i våra ämbeten, och vi såg den andliga tillväxten hos missionärerna och de lokala medlemmar i kyrkan, inklusive nyomvända, när de tog emot ämbeten, spred hans evangelium och betjänade varandra. Vi lärde oss att det är enkelt att göra hans vilja. Det innebär att vi gör det som det är meningen att vi ska göra för att hjälpa Gud att utföra sitt verk och sin härlighet, nämligen ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39).

Vi har sett att de som liksom kung Benjamins folk rättar sig efter Herrens vilja är ”villiga att ingå ett förbund med vår Gud om att göra hans vilja och att lyda hans befallningar i allt som han befaller oss” (Mosiah 5:5).

Förmedlade hans löfte

När vi tackade ja till kallelsen från president Russell M. Nelson att verka som missionsledare, visste min hustru och jag att vi gjorde det som Herren ville att vi skulle göra. Och vi blev mycket glada när våra barn förenade sig med oss i det tjänandet. Vi lämnade allt bakom oss, men vi visste att underbara välsignelser låg framför oss. Vi var ivriga att få dela med oss av Frälsarens löfte: ”Ja, detta är min Fars vilja: att var och en som ser Sonen och tror på honom ska ha evigt liv, och jag ska låta honom uppstå på den yttersta dagen” (Johannes 6:40).

Skriv ut