2023
Livet är inte rättvist – och det är okej
Februari 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Livet är inte rättvist – och det är okej

När livet verkar orättvist, kom då ihåg att Frälsaren uthärdade den yttersta orättvisan.

Bild
ojämna vågskålar av rättvisa

Jag är säker på att jag klagade för mina föräldrar ungefär tusen gånger under min uppväxt på saker som inte var rättvisa. Det borde inte ha varit min tur att diska. Jag borde inte ha haft fler sysslor än mina yngre syskon.

Mina föräldrars svar var alltid detsamma. Ett enhälligt, rungande: ”Livet är inte rättvist!”

Men tydligen sjönk det aldrig in.

Så nu, i 25-årsåldern, tyckte jag fortfarande att livet borde vara rättvist. När det gällde att leva efter evangeliet förväntade jag mig omedelbara välsignelser av att hålla buden. Och jag antog att underlåtenhet att hålla buden alltid skulle medföra sorg och smärta.

Mitt perspektiv började förändras när min syster bestämde sig för att lämna kyrkan. Tydligen hade hon också trott att detta att leva efter evangeliet skulle medföra omedelbara välsignelser. Så när hon inte fick de välsignelser hon hade hoppats på började hon tvivla på det hon hade trott på.

För att göra saker och ting mer förvirrande: efter att hon lämnat kyrkan, började en del av det hon hade hoppats på att ordna upp sig. Hon upplevde definitivt inte den sorg jag trodde skulle komma av valet att inte följa Jesus Kristus.

Jag var glad att hon var lycklig, men jag oroade mig också för att hennes lyckligt lottade omständigheter skulle göra henne mer övertygad om att kyrkan inte var sann.

Jag, däremot, levde fortfarande efter evangeliet, men vissa välsignelser som jag väntade på kom fortfarande inte. Det verkade inte rättvist.

Återigen fanns svaret där, lika tydligt som någonsin: ”Livet är inte rättvist.” Här är några saker jag kommit till insikt om gällande detta.

Jag ändrade mina tankar om orättvisa

Goda och dåliga saker händer människor som lever efter evangeliet såväl som människor som inte gör det – Gud ”låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga” (Matteus 5:45). Det är en del av livet.

Så hur är det med löftena att efterlevnad av evangeliet ger välsignelser och glädje? I skrifterna står det ju att när vi håller buden blir vi välsignade (se Mosiah 2:22). Men välsignelser kanske inte alltid kommer på de sätt eller i de stunder vi behöver dem. Att leva efter evangeliet garanterar inte att vi får mer pengar, större framgång eller färre prövningar än andra människor. Och det betyder inte att vi kan förvänta oss särskilda timliga välsignelser från Gud som en form av ”betalning” för vår rättfärdighet.1

Men det finns vissa välsignelser vi kan förvänta oss när vi håller buden. Vi har blivit lovade att alltid få ha Anden hos oss (se Moroni 4:3). Och när vi vänder oss till Herren i tro får vi styrka att möta de prövningar som oundvikligen kommer.2

Vi har löftet om sann glädje och frid (av det slag som inte avgörs av våra omständigheter).3 Och vi har också utlovats den största gåvan av alla – evigt liv. Som äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Din tro på din himmelske Fader och Jesus Kristus kommer att belönas mer än du kan föreställa dig.”4

När jag förändrade min uppfattning om rättvisa behövde jag bestämma mig för varför jag valde att leva efter evangeliet. Lever jag efter det för att jag förväntar mig att Gud ska välsigna mig, eller på grund av något mer?

Jag insåg att den allra viktigaste motivationen för mig är min kärlek till min himmelske Fader och Jesus Kristus.

Frälsaren övervinner all orättvisa

I sin kärlek och barmhärtighet betalade den syndfrie Frälsaren det mest orättvisa priset av alla och erbjöd därigenom evig glädje till ofullkomliga mig. Äldste Renlund har sagt: ”Ingenting kan jämföras med den orättvisa han uthärdade … Men han valde att göra det på grund av sin kärlek till oss och till sin himmelske Fader.”5 Frälsning är en gåva som vi inte förtjänar och inte kan förtjäna. Men Frälsaren erbjuder den till alla som väljer att vända sig till honom.

Äldste Renlund har också sagt:

”I evigheten kommer vår himmelske Fader och Jesus Kristus att skingra alla orättvisor …

Tack vare honom kan vi känna frid i den här världen och vara vid gott mod. Om vi låter honom göra det kommer Jesus Kristus att helga orättvisorna till vår nytta [se 2 Nephi 2:2]. Han kommer inte bara att trösta oss och återställa det som gått förlorat [se Job 42:10, 12–13; Jakob 3:1]; han kommer att använda orättvisorna till vår nytta.”6

Jag är så tacksam för en Frälsare som uthärdade den yttersta orättvisan för mig och för dem jag älskar. Han väntar på oss med öppna armar och ger oss evigt liv och evig frid som gåva.

Skriv ut