2023
Hur man bygger på Jesu Kristi lärdomar
Februari 2023


”Hur man bygger på Jesu Kristi lärdomar”, Liahona, feb. 2023.

Till föräldrar

Hur man bygger på Jesu Kristi lärdomar

Bild
far och son vid ett röse

Kära föräldrar!

Livet är en utmaning, även för de trofasta. Men ni kan använda artiklarna i det här numret till att lära era barn att bestående lycka kan bli vår om vi bygger på Jesu Kristi lärdomar.

Samtal om evangeliet

Följ andliga ”rösen”

Vilka markeringar längs vandringsleden, i äldste Renlunds artikel på sidan 4, har Herren gett för att hjälpa oss nå vår eviga destination? Samtala med familjen om hur ni följer de här ledmarkeringarna på olika sätt.

En välkomnande gemenskap av sista dagars heliga

Vi har det gudomliga kallet att samla in Israel och hjälpa alla Guds barn att känna hans kärlek till dem. Sammanfatta berättelsen på sidan 8 om en församling som hjälpte många flyktingar. Vem kan er familj hjälpa?

Hjälp på oväntade sätt

Frälsaren hjälper oss inte alltid på det sätt vi förväntar oss. Läs artikeln på sidan 14 om hur han räddade sina lärjungar från stormar på olika sätt. Vilka underverk har Frälsaren utfört för er familj, och har några av dem skett på oväntade sätt?

Varaktig frid och tillförsikt

Läs äldste Kyungus artikel på sidan 40 om vikten av att ta reda på Herrens vilja och trofast acceptera den. Samtala som familj om vad det innebär att foga sin vilja efter Guds vilja. Vad kan Gud göra i våra liv när vi gör det han ber oss om?

Kom och följ mig Familjekul

Välsignad genom saligprisningarna

I Matteus 5 lär Frälsaren sina lärjungar en högre lag att leva efter så att de kan bli som han.

  1. Läs saligprisningarna i Matteus 5:1–12. Prata om varje egenskap och det löfte som följer med den.

  2. Skriv varje persons namn på varsitt papper.

  3. Ge varje person ett papper och se till att de inte får ett med sitt eget namn på.

  4. Låt alla rita en bild av ett tillfälle då personen på papperet var ett föredöme i fråga om en av saligprisningarna. Skriv en mening om det. Till exempel: ”Hanna skapar frid eftersom hon delade med sig till sin syster.”

  5. Slå upp välsignelsen som hör ihop med den saligprisningen och skriv den längst ner på sidan.

  6. Turas om att berätta vad som skrivits ner.

Diskussion: Hur får vi varaktig glädje genom att leva som Jesus Kristus lärde? Hur kan vår himmelske Fader och Frälsaren hjälpa oss att utveckla de här egenskaperna?

Skriv ut