2023
Hur kan jag uppleva glädjen i evangeliet med psykisk ohälsa?
Februari 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Hur kan jag uppleva glädjen i evangeliet med psykisk ohälsa?

Jag har haft problem med min psykiska hälsa i hela mitt liv, men en förändring av perspektiv visade mig hur mycket jag har vuxit genom svårigheterna.

Bild
hand utsträckt till en ledsen kvinna

Mitt liv har inte alltid varit lätt. Jag började uppleva symptom på social ångest och depression som tonåring och fick diagnosen ADHD på high school. Ungefär 15 månader in i min heltidsmission började jag få självmordstankar. Kort därefter fick jag diagnosen bipolär sjukdom typ 2.

Jag stod inför ett svårt beslut. Min missionspresident och jag diskuterade om jag skulle åka hem där jag kunde få den hjälp jag behövde. Men jag kunde inte låta bli att känna mig frustrerad på Herren. Jag kände att min önskan att stanna kvar och fortsätta tjäna de människor jag hade kommit att älska var en rättfärdig önskan.

Så småningom fick jag veta att det fanns människor som Herren ville att jag skulle träffa hemma och att det fanns möjligheter för min sargade själ att helas. Och jag har fått veta att min missionsverksamhet har godtagits av honom.

Trots denna förvissning har jag fortfarande undrat varför jag har behövt kämpa så mycket. Skrifterna lär att ”människorna är till för att de ska kunna ha glädje” (2 Nephi 2:25), och Herrens ”verk” och ”härlighet” är att ”åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39). Så allt som Herren gör är så att vi alla kan komma tillbaka till honom och bli lyckliga till slut, eller hur?

Men jag då? Varför upplever jag psykiska sjukdomar som hindrar min förmåga att välja lycka? Varför lät Herren mig gå igenom så mycket sorg? Gjorde jag något fel för att förtjäna min sjukdom? Några perspektiv har hjälpt mig att få insikter.

Jag lärde känna Frälsaren

Jag tänker ofta på berättelsen om hur Kristus botade den blinde mannen och fick frågan vem som hade syndat för att han skulle få detta handikapp. Jesus inspirerade svar betyder så mycket för mig: ”Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan det har hänt för att Guds verk skulle uppenbaras på honom” (Johannes 9:3). Genom ett under botar Kristus sedan mannen och ger därigenom en lektion som stärker tron, tilliten och kunskapen vad gäller hans makt och plan.

Guds verk uppenbarades i denne man, och jag vet att de också kan uppenbaras i mig. Jag har sett hans gärningar visa sig i den medkänsla jag har fått i mina prövningar och den medkänsla jag försöker visa människor omkring mig. Jag har sett hans gärningar uppenbaras i det sätt varpå jag har lärt känna min Frälsare och fått veta att han känner mig eftersom han led för mig i Getsemane och på korset.

Upplevelsen av en ännu ljuvligare glädje

För några månader sedan kände min mamma sig manad av Anden att berätta för mig att hon hade tänkt på de prövningar jag upplevde. Hon frågade mig: ”Tänk om de här sakerna inte är något du drabbats av, utan något du välsignats med?” Hon vittnade om att jag på grund av smärtan jag hade upplevt skulle ha en djupare förmåga att uppleva glädje.

Det här är en princip som Adam och Eva förstod. I Edens lustgård befann sig Adam och Eva i ett oskuldsfullt tillstånd ”utan glädje eftersom de inte kände till sorg” (2 Nephi 2:23). När jag upplever glädje är den ännu ljuvligare eftersom jag vet hur elände känns.

Lehi sa till Jakob, som föddes i vildmarken och aldrig hade upplevt det lättare livet i Jerusalem, att Herren ”ska helga dina lidanden till ditt bästa” (2 Nephi 2:2). I slutändan är jag tacksam för mina svårigheter med psykisk ohälsa. Jag vet att när vi låter våra lidanden föra oss närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus och rena oss, blir vi mer som dem.

Den kunskapen gör inte mina svårigheter mycket lättare, men den ger mig ett evigt perspektiv. Under svåra dagar finner jag hopp i att tänka på förbunden jag har ingått med min himmelske Fader. Jag vet att han håller sina löften när jag håller mina. Jag behöver fortfarande timliga välsignelser såsom terapi, medicin och vanor som håller mitt sinne friskt, men att förena dem med andliga verktyg såsom skriftstudier, bön och tempeltjänst gör störst skillnad för min psykiska hälsa.

Och de dagar när jag upplever glädje trots mina svårigheter påminns jag om de underverk som Jesus Kristus och hans försoning kan åstadkomma i mitt liv.

Skriv ut