2023
Jag kände inte för att åka till templet. Men jag fick så många välsignelser av att jag åkte ändå
Augusti 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Jag kände inte för att åka till templet. Men jag fick så många välsignelser av att jag åkte ändå

Vi kan finna tröst i Herren när vi besöker templet och deltar i Guds stora verk för hans barn.

Bild
en kvinna går mot templet

Jag visste att jag behövde besöka templet. Jag bodde bara en kort bilfärd bort från närmaste tempel men jag hade inte varit där på flera månader.

En kväll läste jag äldste Neil L. Andersens tal från generalkonferensen i oktober 2022. En mening gjorde intryck på mig: ”När vi går in i templet befrias vi en stund från de världsliga inflytanden som trängs emot oss, och vi lär oss om vårt syfte med livet och de eviga gåvor som erbjuds oss genom vår Frälsare Jesus Kristus.”1

Jag ville känna mig fri från världen. En känsla av beslutsamhet kom över mig och jag bokade en tid för ställföreträdande inledande förrättningar.

Dagen när besöket skulle ske kom jag hem från jobbet trött och grinig utan anledning. Jag var inte på humör för att åka till templet.

Men jag kom ihåg min tidigare önskan, även om jag inte kände så just då. Jag gick ut till bilen igen och började köra.

Tjugo minuter senare kunde jag se templet.

Jag fick tårar i ögonen. I det ögonblicket återvände min önskan. Templet var den plats där jag behövde vara den kvällen. Jag behövde hålla tillbaka fler tårar för att inte förlora vägen ur sikte.

Templet är en tillflykt undan världsliga inflytanden och svårigheterna i livet. President Russell M. Nelson har bett oss att ”etablera ett mönster för regelbundna tempelbesök”.2 När vi gör det får vi glädjas åt välsignelserna av att återvända om och om igen till Herrens hus.

Här är bara några av välsignelserna jag lade märke till när jag besökte templet den dagen:

Jag kände tröst

När jag besökte templet den dagen försvann mitt dåliga humör. Det ersattes av ”Guds frid, som övergår allt förstånd” (Filipperbrevet 4:7).

Friden vi finner i templet kommer direkt från Gud. Vi kan få kontakt med Gud var som helst genom hans Ande, men templet är invigt så att vi kan kommunicera direkt med Herren.

President Nelson har sagt: ”[Templet] är [Herrens] hus. Det är fyllt av hans kraft … Jag lovar att mer tid i templet kommer att välsigna er på sätt som inget annat kan göra.”3 När vi besöker templet kan vi känna Guds kraft. Den kraften kan komma som uppenbarelse, som klarhet i sinnet eller som en känsla av tröst.

Jag kände styrka från mina förbund

Förutom att jag kände frid kom jag också ihåg förbunden jag hade ingått tidigare. När jag agerade ställföreträdare i den inledande förrättningen, fokuserade jag på förrättningens ord. De orden påminde mig om att Gud skulle ge mig styrka och hjälpa mig att uthärda mina prövningar.

När vi återvänder till templet minns vi de löften vi ger Gud och de eviga löften han ger oss.

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Vi bygger inte och går inte in i heliga tempel bara för att få en minnesvärd upplevelse för egen eller familjens del. Snarare är de förbund som tas emot och de förrättningar som utförs i templen nödvändiga för att helga våra hjärtan och för Guds söners och döttrars slutliga upphöjelse.”4

Jag deltar i Guds verk

Även om vi får personliga välsignelser i templet bör vi också minnas det arbete vi utför för de döda. När vi utför ställföreträdande förrättningar är de till för deras frälsning som är på andra sidan slöjan.

Namnen på personerna jag hjälpte gavs till mig av templet. Jag kände ingen av kvinnorna jag var ställföreträdare för den dagen. Men jag kände den heliga kraft som gavs till dem genom den inledande förrättningen.

Våra tempelbesök bidrar till att främja Guds plan för sina barn. På vårt eget lilla sätt deltar vi i verket ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39). Äldste Bednar lärde: ”När vi verkar med iver i det här heliga arbetet lyder vi buden att älska och tjäna Gud och vår nästa [se Matteus 22:34–40].”5

Enkelt men ändå kraftfullt

För dem av oss som bor nära ett tempel kan det vara lätt att glömma de välsignelser som kommer av tempelbesök. Som president Russell M. Nelson har lovat: ”Mer tid i templet kommer att välsigna er på sätt som inget annat kan göra.”6 För dem som bor långt från ett tempel kan det vara svårt att få in tempelbesök i sitt schema. Men kraften i tempelbesöken är konstant och välsignelserna är verkliga.

När vi tillbringar mer tid i templet kan vi finna vila från våra utmaningar och vår smärta. Vi kan kommunicera med Gud och vara en del av hans stora verk – för våra egna själar och alla hans barns själar.

Skriv ut