2023
Fem påminnelser om hur man kan sprida evangeliet
Augusti 2023


Endast digitalt

Fem påminnelser om hur man kan sprida evangeliet

De här fem förslagen kan hjälpa oss att dela med oss av evangeliet på normala och naturliga sätt och inbjuda andra att komma till Kristus.

Bild
ett kollage av människor som tjänar på olika sätt

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har vi ansvaret och välsignelsen att dela med oss av evangeliet till alla vår himmelske Faders barn. Vår himmelske Fader älskar vart och ett av sina barn fullkomligt och vill att vart och ett av dem ska kunna ta emot alla hans välsignelser. Ett sätt att visa vår kärlek till honom är genom att ”inbjuda alla att ta emot evangeliet [vilket] inbegriper

  1. att ägna oss åt missionsarbete och tjäna som missionär

  2. att hjälpa nya och återvändande medlemmar i kyrkan att gå framåt på förbundsstigen.”1

När vi älskar och tjänar våra systrar och bröder fylls vi av en önskan att hjälpa dem uppleva den ”stora glädje” som kommer av att leva efter Jesu Kristi evangelium (Alma 36:24). Att berätta om evangeliet kan kännas överväldigande ibland, men ”Herren [ger] inte … människobarnen några befallningar utan att bereda en utväg för dem att utföra det som han befaller dem” (1 Nephi 3:7). Vi kan lita på att han hjälper oss när vi hörsammar hans kall: ”För mina får på bete” (se Johannes 21:16–17).

Medan vi strävar efter att inbjuda andra att komma till Kristus kan vi begrunda följande principer.

Sprida evangeliet som en del av våra förbund

Som president Nelson har sagt: ”Alla som har ingått förbund med Gud har lovat att bry sig om andra och tjäna de behövande. Och vi kan visa vår tro på Gud och alltid vara redo att svara dem som frågar om ’det hopp [vi] har’ [1 Petrusbrevet 3:15]. Var och en av oss har en uppgift att fylla i Israels insamling.”2

Kom ihåg att vi inte behöver vara heltidsmissionärer för att sprida evangeliet. President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, påminde oss: ”Studera evangeliet och dela med sig av det dagligen kan vem som helst göra med eller utan en officiell kallelse. Kom ihåg att det inte krävs någon namnbricka för att utföra missionsarbete!3 Och äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har på samma sätt lärt: ”Om du inte är heltidsmissionär med missionärsbricka på bröstet så är tiden nu inne att måla en i ditt hjärta – målad, som Paulus sa, ’inte med bläck utan med den levande Gudens Ande’ [2 Korintierbrevet 3:3].”4

När vi strävar efter att sprida evangeliet hjälper vi till att uppfylla vårt dopförbund, som innefattar att ”stå som vittnen om Gud alltid och i allting och överallt där ni må befinna er” (Mosiah 18:9).

Inbjuda alla att komma till Kristus

”Gud gör inte skillnad på människor” (se Apostlagärningarna 10:34). Precis som han inbjöd den rike unge mannen för länge sedan, inbjuder han alla: ”Kom och följ mig” (se Lukas 18:22). Vi kan göra detsamma – inbjuda alla att följa Kristus utan att döma vem vi tror skulle eller inte skulle ta emot vår inbjudan. Han är svaret som så många söker efter.

Som president Russell M. Nelson har sagt: ”Hans evangelium är det enda svaret när många i världen chockas av rädsla. Det här understryker det trängande behovet som finns att vi följer Herrens befallning till sina lärjungar att ’gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen’ [Markus 16:15; betoning tillagd]. Vi har det heliga ansvaret att dela med oss av Jesu Kristi kraft och frid till alla som vill lyssna och som låter Gud råda i sina liv.”5

De vi delar med oss av evangeliet till kanske eller kanske inte tar emot vår inbjudan eller vårt vittnesbörd. Men det avgör inte vår framgång. Vi utför Guds verk medan vi berättar om evangeliet.

Lita på att den Helige Anden vittnar

Att berätta om våra dyrbaraste och heligaste övertygelser kan vara skrämmande ibland. Men Herren lovar att han vägleder oss och hjälper oss kommunicera på ett sätt som för med sig Anden. Vi kan lita på att den Helige Anden vägleder våra ord när vi öppnar munnen för att berätta. Vår uppgift är att berätta, och det är den Helige Andens uppgift att vittna om Jesus Kristus.

Som det står i Läran och förbunden 100:5–8: ”Därför säger jag er sannerligen: Höj era röster för dessa människor, uttala de tankar som jag ska lägga i era hjärtan, och ni ska inte komma på skam inför människorna,

för det ska i samma stund, ja, i samma ögonblick, bli er givet vad ni ska säga.

Dock ger jag er en befallning att vadhelst ni förkunnar i mitt namn ska ni förkunna med allvar i hjärtat, med ödmjukhetens anda i allt.

Och jag ger er detta löfte att i den mån ni gör detta ska den Helige Anden utgjutas för att bära vittne om allt vad ni säger.”

Tänk på vad äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Lita på att Herren utför sina underverk. Förstå att det inte är ert jobb att omvända människor. Det är den Helige Andens roll. Er roll är att berätta om vad som finns i hjärtat och konsekvent leva som ni tror.

Så bli inte nedslagna om någon inte genast tar emot evangeliebudskapet. Det är inget personligt misslyckande.

Det är mellan personen och vår himmelske Fader.

Din sak är att älska Gud och älska din nästa, hans barn.

Tro, älska, gör.”6

Berätta om evangeliet på ett naturligt sätt

Att berätta om evangeliet behöver inte vara komplicerat. Vi kan, som äldste Uchtdorf uppmuntrade, ”inbjuda människor – på normala och naturliga sätt – att komma och se, komma och hjälpa till, komma och känna sig hemma”.7 Vi kan hitta sätt att införa evangeliet när vi pratar om våra intressen, våra hobbyer, våra svårigheter och välsignelser vi upplever genom den roll Jesus Kristus spelar i våra egna liv.

President Ballard gav rådet: ”Var inte rädda att låta andra få ta del av er berättelse – era upplevelser som följare av Herren Jesus Kristus. Vi har alla intressanta berättelser som har påverkat vår identitet. Att återge de här berättelserna är ett oprovokativt sätt att prata med andra. Ni kan också hjälpa till att rätta till många missuppfattningar om kyrkan genom er inflytelsesfär.”8

Om du inte känner dig säker på din förmåga att berätta om evangeliet, kom då ihåg det här rådet från äldste Uchtdorf:

”Herren [har] aldrig … krävt oklanderligt missionsarbete. ’Herren fordrar [i stället] hjärtat och ett villigt sinne.’ Läran och förbunden 64:34 …

Det viktiga är att du inte ger upp; fortsätt försöka att hamna rätt. Så småningom blir du bättre, gladare och mer äkta. Att prata med andra om din tro blir normalt och naturligt. Ja, evangeliet blir en så väsentlig, dyrbar del av ditt liv att det skulle kännas onaturligt att inte prata om det med andra. Det kanske inte händer genast – det är en livslång strävan. Men det händer.”9

Leva evangeliet för att dela med dig av evangeliet

Har du hört uttrycket ”handlingar säger mer än ord”? Äldste Gary E. Stevenson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att ”närhelst vi visar vår nästa kristuslik kärlek predikar vi evangeliet – även om vi inte säger ett enda ord”.10

Äldste Stevenson gav oss också ett enkelt exempel på hur vi kan dela med oss av evangeliet: ”Frälsarens stora uppmaning kan tack och lov utföras med enkla, lättförståeliga principer som vi alla har fått lära oss sedan barndomen: älska, dela med dig och inbjud.”11

Vi kan också följa president Nelsons råd att ”ta ansvar för [vårt] vittnesbörd”.12 Och som äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum har sagt är omvändelse också en viktig del av att leva efter evangeliet genom exempel: ”För att Frälsarens uppmaning att sprida evangeliet ska bli en del av de vi är behöver vi bli omvända till Guds vilja. Vi behöver älska vår nästa, dela med oss av Jesu Kristi återställda evangelium och inbjuda alla att komma och se.”13

När vi ”talar om Kristus … gläds i Kristus … predikar om Kristus … [och] profeterar om Kristus” (2 Nephi 25:26), kan vi lita på att han hjälper oss. Vi kan också få styrka av äldste Stevensons löfte: ”Jag uppmanar dig att begrunda hur du på olika sätt kan älska, dela med dig och inbjuda. När du gör det kan du känna stor glädje i vetskapen att du hörsammar vår älskade Frälsares ord.”14

Skriv ut