2023
Sex anledningar till att fortsätta hoppas på ett lyckligt äktenskap
Augusti 2023


Endast digitalt

Sex anledningar till att fortsätta hoppas på ett lyckligt äktenskap

Vi har all anledning att fortsätta arbeta mot ett evigt äktenskap och en evig familj.

Bild
ett par som sitter på en soffa och ler mot varandra

När äldste Richard J. Maynes var medlem i de sjuttios kvorum sa han: ”Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga förstår vi och tror på familjens eviga karaktär. Denna insikt och tro bör inspirera oss att göra allt vi förmår för att skapa ett hem där Kristus är medelpunkten.”1 Så vad händer när vi

  • upplever att andra (på falska grunder) säger till oss att äktenskapet och föräldraskapet håller på att bli föråldrat i dagens samhälle

  • börjar tvivla på lyckliga äktenskap på grund av våra egna eller andras familjeupplevelser

  • blir missmodiga för att vi inte välsignas med äktenskap eller barn vid den tid vi har hoppats på?

I vart och ett av de här fallen kan vi lita på evangeliets vackra sanningar om äktenskap och familj. Vi kan fortsätta visa tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus när vi har ”hopp om ting som inte syns men som är verkliga” (Alma 32:21, se även Ether 12:6). Vi kan bygga en fast grund på eviga sanningar om familjen som håller oss fokuserade på våra eviga mål och perspektiv. Tänk till exempel på den styrka, det syfte och det hopp som kan komma av att studera och anamma de här sex principerna (bland andra).

1. Familjen har en central roll i Guds frälsnings- och upphöjelseplan

Det viktigaste i tillkännagivandet om familjen är sanningarna att ”äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud och att familjen har en central roll i Skaparens plan för sina barns eviga bestämmelse”.2 Många skriftställen påminner oss om vikten av att män och kvinnor beseglas tillsammans som man och hustru (se till exempel 1 Moseboken 2:18; 1 Korintierbrevet 11:11; 4 Nephi 1:11; Mose 3:18). ”Jorden skapades och denna kyrka återställdes så att familjer kunde bildas, beseglas och upphöjas för evigt”,3 har president Russell M. Nelson sagt.

President Nelson förklarade också varför tempelbeseglingen är så viktig:

”Äktenskapet mellan man och kvinna är heligt – det är instiftat av Gud [se Läran och förbunden 49:15–17]. Jag betonar också värdet av en tempelvigsel. Det är den högsta och mest varaktiga formen av äktenskap som vår Skapare erbjuder sina barn.

Frälsning är en individuell angelägenhet, men upphöjelse är en familjeangelägenhet. Endast de som är vigda i templet och vars äktenskap är beseglat genom löftets helige Ande kommer att fortsätta vara gifta efter döden [se Läran och förbunden 76:53; 132:7] och uppnå den högsta nivån i den celestiala härligheten, eller upphöjelse.”4

När vi strävar efter att få och hedra ett celestialt äktenskap går vi framåt i våra eviga roller och upphöjelsens förbund.

2. Äktenskapet är ett partnerskap med Gud

Äktenskapet kan snabbt gå från att kännas överväldigande till att kännas som en stor förmån och möjlighet när vi kommer ihåg att det inte bara handlar om att en man och en kvinna ska lyckas tillsammans. Snarare är det så att de också försöker lyckas i ett partnerskap med vår himmelske Fader. Som president Nelson har lärt: ”För att kunna få evigt liv måste vi ingå ett evigt och oändligt förbund med vår himmelske Fader [se Läran och förbunden 132:19]. Det innebär att en tempelvigsel inte endast är mellan man och en hustru utan även inbegriper [partnerskap med] Gud [se Matteus 19:6].”5 Och när vi är i partnerskap med Gud välsignas vi med tillgång till hans kraft att välsigna våra ansträngningar när vi rådgör med honom.

Som äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Genom tempelbeseglingen ingår en kvinna och en man äktenskapets heliga orden i det nya och eviga förbundet. Medelst denna prästadömets orden, får de eviga välsignelser och gudomlig kraft till att styra sin familjs angelägenheter när de lever enligt de förbund de har slutit. Från den stunden går de vidare, ömsesidigt beroende av varandra och i fullständigt partnerskap med Herren, särskilt vad beträffar deras gudagivna ansvar att ha omvårdnad om och presidera i familjen.”6

3. Äktenskap och familj kan ge de största glädjeämnena och välsignelserna

Profeter har vid många tillfällen talat om de välsignelser som kommer genom tempelbeseglingar och eviga familjer. Den här typen av äktenskap och familj kan till exempel möjliggöra

  • ”källan till vår största glädje”7

  • ”förverkligandet av … välsignelser … nästan bortom vårt jordiska förstånd”8

  • ”en avgörande del i förberedelserna för evigt liv”9

  • ”större möjligheter till lycka än någon annan mänsklig relation”10

  • ”gjutformen till samhällsordningen, källan till dygd och grundvalen till evig upphöjelse”11

  • ”en kostbar skänk från himlen”12

  • ”de allra ljuvaste och underbaraste känslor”13

  • ”det viktigaste arbete ni någonsin kommer att uträtta för Herren”14

  • ”de största skatterna på jorden och i himlen”15

  • ”ojämförliga välsignelser”16

  • ”vårt livs viktigaste sak … om vi hänger oss åt denna sak förbättrar vi varje annan aspekt av vårt liv”17

  • ”en helig förmån som kan lära [oss] att bli mer lika Gud”18

  • ”källan till evigt framåtskridande och evig glädje och vår himmelske Faders ordning”19

  • ”ett kärleksfullt, bestående och allt bättre förhållande”20

  • ”en källa till ojämförlig tillfredsställelse och glädje”21

  • den stora ”välsignelse som barn är och … den lycka de ger oss i det här livet och i evigheten”22

  • ”ett äkta och likvärdigt partnerskap”23

  • ”enighet som Frälsaren undervisade om”24

  • ”större glädje på färden mot evigt liv”25

  • ”att vår förmåga att tjäna varandra och tillsammans med varandra … ökar avsevärt”26

  • att vi kan vara ”mycket, mycket lyckliga för evigt”27

  • ”större glädje och tillfredsställelse i jordelivet”28

  • ”ett av livets stora glädjeämnen”29

  • en ”givande” och ”underbar” upplevelse30

  • att bli vägledda av ”Herren … genom alla … tillväxtupplevelserna tillsammans”31

  • ”en idealisk miljö där vi kan övervinna tendenser att vara själviska eller självcentrerade”32

  • ”de bästa förutsättningarna för att känna kärlek och för att förbereda sig för ett fruktbringande liv”33

  • ”en idealisk miljö där de kan leva efter förbunden som de har ingått med Gud”34

  • att ”motståndaren aldrig kommer att kunna försvaga grunden till deras eviga förening”35

  • ”en oskattbar pärla, en skatt av oändligt värde”36

  • ”en gudomligt förordnad väg … inget annat förhållande av något slag kan föra med sig så stor glädje, skapa så mycket gott eller åstadkomma så stor personlig förbättring”37

  • ”sann lycka i det här livet och i evigheten.”38

4. Familjer utgör den bästa omgivningen för framgång

Äktenskapet mellan och en man och en kvinna ger inte bara evig tillväxt, utan ger också den bästa miljön för att fostra barn och välsigna samhällen. Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har lärt: ”En familj byggd på äktenskapet mellan en man och en kvinna ger den bästa omgivningen för att Guds plan ska kunna lyckas – en omgivning där barn kan födas, barn som kommer rena och oskyldiga från Gud och en omgivning där de kan lära och förberedas för det som behövs för ett lyckosamt jordeliv och evigt liv i den kommande världen. Ett tillräckligt antal familjer byggda på sådana äktenskap är livsviktigt för att samhällen ska kunna överleva och blomstra. Det är därför samhällen och nationer i allmänhet har uppmuntrat och skyddat äktenskapet och familjen som gynnade institutioner. Det har aldrig handlat bara om kärleken och de vuxnas lycka.”39

President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, har också sagt:

”När människor tar till sig familjerelaterade och religiösa åtaganden till evangeliets principer börjar det gå bättre för dem andligen och ofta också timligen.

Och samhället som sådant stärks naturligtvis också när familjerna blir starkare. Hängivenhet mot familj och värderingar är den grundläggande orsaken. Nästan allt annat är verkan. När par gifter sig och förbinder sig till varandra växer deras potential till ekonomiskt välbefinnande markant. När barn föds inom äktenskapet och har både en mor och en far, skjuter deras möjligheter och utsikter till yrkesmässig framgång i höjden. Och när familjer arbetar och har roligt tillsammans frodas grannskap och samhällen, ekonomin förbättras och det finns ett mindre behov av kostsamma säkerhetsnät från regeringar och andra.”40

5. Vi kan förändra familjemönster

Även om du kommer från ett hem där kärlek och harmoni inte var grunden för ett äktenskap, kom ihåg att du kan skapa ett hem där Kristus är i fokus. Äldste Christofferson sa att ”ni kan bli den generation, kanske den första i er släkt, där det gudomliga mönster som Gud har avsett för familjen verkligen tar form och berikar alla generationer efter er”.41

Och som det står i Vägledning för de unga: En guide för att göra val: Kom ihåg att ”din Frälsare känner till din situation, och han älskar dig. Ha tålamod, fortsätt att hålla Guds bud och var ett gott föredöme för din familj. Bygg relationer inom din församlingsfamilj. Förbered dig nu för att bygga en egen familj som är grundad på Jesu Kristi lärdomar.”42

Vi kan hämta stor tröst i vetskapen om att Herren vägleder oss i våra rättfärdiga önskningar om ett starkt äktenskap och att han ger oss de resurser och den styrka vi behöver för att skapa ”lycka i familjelivet”43 även om det inte är vad vi har upplevt tidigare.

6. Vi kan lita på kommande utlovade välsignelser

Alla som arbetar mot ett evigt äktenskap kommer inte att få den välsignelsen under sin livstid. Men vi kan hämta tröst i det här löftet från president Nelson, en princip som många andra profeter har undervisat om: ”Jag förstår att det finns många vuxna medlemmar i kyrkan som är ogifta. Utan egen förskyllan måste de möta livets prövningar på egen hand. Må vi alla påminnas om att Herren enligt sin egen tid och tillvägagångssätt inte kommer att undanhålla några välsignelser från sina trofasta heliga.”44

När vi väntar på Herrens välsignelser kan vi ”med glädje göra allt det som står i vår makt” och sedan ”stå stilla och se Guds frälsning och hans arm uppenbaras” (Läran och förbunden 123:17). Och vi kan förbereda oss för att ta emot den största välsignelse som erbjuds oss – upphöjelse i det kommande livet.

Skriv ut