Liahona
Jongeren op een patriarchale zegen voorbereiden
Februari 2024


‘Jongeren op een patriarchale zegen voorbereiden’, Liahona, februari 2024.

Jongeren op een patriarchale zegen voorbereiden

Patriarchale zegens kunnen jongeren helpen om hun eeuwige identiteit te begrijpen en op het verbondspad te blijven.

Afbeelding
een patriarch geeft een jongevrouw een zegen

Twee leden van de Zeventig – ouderling Randall K. Bennett en ouderling Kazuhiko Yamashita – voelden zich geïnspireerd om in de algemene aprilconferentie 2023 over patriarchale zegens te spreken. Ouderling Bennett kreeg zijn patriarchale zegen toen hij 12 jaar was, en hij zei dat die zegen in zijn jeugd ‘van kritiek belang’ was. Hij zegt dat hij erdoor ‘wist dat mijn hemelse Vader en mijn Heiland mij kenden en van mij hielden, en dat Zij persoonlijk bij mijn leven betrokken waren.’

Wanneer hij zijn zegen bestudeerde, voelde hij de Heilige Geest en werd hij geïnspireerd om de Schriften te bestuderen, dagelijks te bidden en de leringen van de profeten te volgen. ‘Het was voor mij van essentieel belang om mijn patriarchale zegen te ontvangen toen ik nog jong was en mijn getuigenis nog groeide.’1

Ouderling Yamashita ontving zijn patriarchale zegen toen hij 19 jaar was, twee jaar na zijn doop. Ouderling Yamashita zegt dat patriarchale zegens openbaren tot welke stam van het huis van Israël wij behoren en ons eraan herinneren dat wij ‘kinderen van het verbond [zijn]. We ontvangen de zegeningen van het verbond van Abraham als we de wetten en verordeningen van het evangelie naleven.’ Hij zegt ook dat de voorbereiding op een patriarchale zegen jongeren zal helpen om hun geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus te vergroten.2

Omdat een patriarchale zegen een grote bron van kracht in het leven van jongere leden van de kerk kan zijn, kunnen ouders en leidinggevenden sommige van deze vragen met jongeren bespreken als ze zich op een patriarchale zegen voorbereiden.

Vraag en antwoord

Wat is een patriarchale zegen?

Een patriarchale zegen is een speciale zegen die elk waardig lid van de kerk kan ontvangen, gegeven door een geordende patriarch. Hij bevat raad van onze hemelse Vader om die persoon zijn of haar hele leven te leiden. In de zegen wordt ook gezegd bij welke stam van Israël de persoon hoort. ‘Uw stam heeft niet noodzakelijk met ras of nationaliteit te maken. Het heeft eerder te maken met een reeks geestelijke verantwoordelijkheden en beloofde zegeningen.’3 Het wijst erop dat wij, zoals de Heiland heeft gezegd, ‘kinderen van het verbond’ zijn (3 Nephi 20:26).

‘Een patriarchale zegen van een geordend patriarch kan voor ons een ster zijn die we kunnen volgen. Het is een openbaring van God aan de ontvanger. Als we die ster volgen, zullen we minder fouten maken en niet misleid worden. […]

‘Onze patriarchale zegen onthult wat [God] van ons verwacht en wat ons potentieel is.’4

Moeten leden een bepaalde leeftijd hebben bereikt om een patriarchale zegen te mogen ontvangen?

De persoon die de zegen ontvangt, moet ‘volwassen genoeg [zijn] om de betekenis en het belang van de zegen te begrijpen. In het ideale geval is het lid nog zo jong dat veel belangrijke beslissingen in het leven nog voor hem of haar liggen.’5

Er is geen minimumleeftijd vastgesteld, maar jongeren moeten wel de heilige aard van de zegen begrijpen, en nieuwe leden moeten ‘de fundamentele leringen van het evangelie goed begrijpen’.6 Als mensen op relatief jonge leeftijd hun zegen krijgen, kan dat hen helpen om als tiener en jongvolwassene belangrijke beslissingen te nemen.

Welke raad wordt er in een patriarchale zegen gegeven?

‘[Een patriarchale zegen] is een heilige leidraad met beloften en informatie van de Heer; maar men moet niet denken dat een zegen een gedetailleerd draaiboek is van iemands leven of alle vragen zal beantwoorden.’7

Hij kan enkele belangrijke aspecten van iemands leven aanstippen, maar niet allemaal. Als er iets niet wordt vermeld (zoals een huwelijk of een voltijdzending), wil dat uiteraard niet zeggen dat de persoon die dingen niet kan doen.

Maar een patriarchale zegen bevat specifieke aanwijzingen voor de betrokkene die rechtstreeks van onze hemelse Vader komen. President Thomas S. Monson (1927–2018) heeft gezegd dat een patriarchale zegen ‘hoofdstukken uit uw boek met eeuwige mogelijkheden bevat’ en dat het ‘een persoonlijke liahona is om uw koers uit te zetten en u de weg te wijzen’.8

Worden alle zegens in een patriarchale zegen in dit leven vervuld?

President James E. Faust (1920–2007) heeft beloofd: ‘Onze patriarchale zegen zal een anker voor onze ziel zijn, en als we het evangelie naleven, kan de dood noch de duivel ons de beloofde zegeningen ontnemen. Die zegeningen kunnen we nu en voor eeuwig genieten.’9

Of we de beloofde zegeningen ontvangen, hangt van onze inzet en rechtschapenheid af. Als we het goede proberen te kiezen, zullen we alle beloofde zegeningen ontvangen, maar sommige zegeningen komen pas in de eeuwigheid.

Hoe kunnen jongeren aan een patriarchale zegen komen?

Een jongere maakt eerst een afspraak met de bisschop of gemeentepresident. Die voert een gesprek met haar of hem en schrijft dan een aanbeveling voor een patriarchale zegen uit. Daarna maakt zij of hij een afspraak met de patriarch. Naaste familieleden kunnen de zegen bijwonen.

Enige tijd daarna krijgt de jongere een exemplaar van haar of zijn zegen. Die zegen kan ook op ChurchofJesusChrist.org onder ‘Tools’ worden opgevraagd.

In het Algemeen handboek staat hoe mensen in uitzonderlijke situaties, bijvoorbeeld militairen of zendelingen, een zegen kunnen krijgen.10

Mogen ouders aan hun kinderen vertellen wat er zoal in hun zegen staat?

In het Algemeen handboek staat: ‘Er wordt van de leden van de kerk verwacht dat ze hun zegen […] niet laten lezen aan anderen, behalve aan naaste verwanten. Er wordt in kerkelijke of andere openbare bijeenkomsten niet uit patriarchale zegens voorgelezen.’11

Ouders en grootouders kunnen hun kinderen en kleinkinderen op een patriarchale zegen voorbereiden door te vertellen hoe ze inspiratie en leiding halen uit hun eigen patriarchale zegen.

Afbeelding
jongeman die zijn patriarchale zegen leest

De zegeningen van een patriarchale zegen

Een patriarchale zegen kan een geweldige hulpbron in het leven van onze jongeren zijn. Hij kan ze helpen om met de moeilijkheden om te gaan. In tijden van beproeving kunnen ze er hoop uit putten en kracht vinden in de Heiland. En hij kan hen hun verdere leven helpen om te begrijpen wie ze zijn en wie ze kunnen worden.

Ouderling Bennett zegt: ‘Doordat ik mijn patriarchale zegen vaak bestudeerde, nam mijn verlangen toe om verleiding te weerstaan. Ik kreeg een groter verlangen en meer moed om me te bekeren, en bekering werd een steeds vreugdevoller proces.’12

President Monson heeft de volgende raad gegeven: ‘U moet uw zegen niet netjes opvouwen en opbergen. U moet hem niet inlijsten of publiceren. U moet hem lezen. U moet hem koesteren. U moet ernaar leven.’13

Als uw kinderen het verlangen krijgen om hun patriarchale zegen te ontvangen, maak ze dan duidelijk dat zo’n zegen heilig is en een doel heeft. Moedig ze aan om te bidden en zo te bepalen wanneer de tijd er rijp voor is. Onderschat nooit hun vermogen om van hun patriarchale zegen te leren en groeien, ook al zijn ze nog klein. Houd er rekening mee dat u ze kunt helpen.

Afdrukken