Liahona
Hoe ik door bekering vooruitgang heb gemaakt
Februari 2024


‘Hoe ik door bekering vooruitgang heb gemaakt’, Liahona, februari 2024.

Jongvolwassenen

Hoe ik door bekering vooruitgang heb gemaakt

Als mijn hemelse Vader en Jezus Christus genoeg in mij geloven om me steeds weer kansen te geven, waarom zou ik dan niet in mezelf geloven?

Afbeelding
vrouw in gebed

Illustratie, Joshua Dennis

Toen ik nog maar kort op zending was, vroeg mijn zendingspresident mij om een nieuwe collega op te leiden.

Ik voelde me daar niet toe in staat. Hoe kon ik een nieuwe zuster leren om een geweldige zendelinge te zijn, als ik zelf nog aan mijn eigen vaardigheden twijfelde?

Eerlijk gezegd maakte ik als trainer veel fouten, en ik voelde me daar een tijdje schuldig over. Maar toen ik mijn zwakheden en tekortkomingen onder de loep nam en probeerde het beter te doen, kreeg ik een getuigenis dat de Heer mensen ‘zwakheid [geeft] opdat zij ootmoedig zullen zijn’ omdat Hij ‘zwakke dingen sterk’ kan laten worden (Ether 12:27). Ik begon veel over bekering te leren, en dat we daar niet alleen behoefte aan hebben als we iets misdaan hebben. Bekering helpt ook als we meer zoals onze hemelse Vader en Jezus Christus willen worden.

Nu ik weer thuis ben, betekent dat besef meer voor mij dan ooit.

Tekortschieten

Ik heb enorm genoten van mijn zending, maar ik kon de lessen die ik daar had geleerd maar niet toepassen op mijn leven thuis. Ik heb mijn zending wegens psychische problemen vroegtijdig beëindigd, en ben dan voor mijn werk van de Filipijnen naar de Verenigde Arabische Emiraten verhuisd.

Sinds ik hier woon, heb ik het moeilijk om vooruitgang te maken en voorwaarts te gaan op het verbondspad. Op zending kon ik al mijn tijd en energie aan het evangelie wijden. Ik maakte me amper zorgen over mijn materiële behoeften en het leven na mijn zending. Maar nu ik die dingen een plaats moet zien te geven, heb ik het gevoel dat ik steeds tekortschiet.

Bovendien heb ik nu niet meer de steun van de gemeenschap van gelovigen in mijn vaderland, en leef ik niet meer volgens het dagschema voor zendelingen dat vanzelf voor duidelijke vooruitgang zorgde. Het lijkt soms wel alsof ik helemaal geen vooruitgang meer maak.

Nieuwe gewoonten en nieuwe hoop

Omdat ik met die gevoelens bleef zitten, had ik sterk het gevoel dat ik een van mijn zendingsgewoonten weer moest opnemen. Op zending had ik geleerd hoe belangrijk het is om elke avond in gebed mijn hemelse Vader aan te roepen en mijn dag eerlijk te evalueren. Dan vroeg ik mijn hemelse Vader wat ik voor goeds had gedaan, of Hij mij mijn zonden wilde vergeven en mij de kracht wilde geven om mijn imperfecties te overwinnen, en hoe ik het de volgende dag beter kon doen.

Eerst was ik bang om die gewoonte na mijn zending weer op te pikken, omdat ik toch al vond dat ik mezelf en mijn hemelse Vader tekortdeed. Ik wilde niet nog dichter met mijn neus op mijn tekortkomingen gedrukt worden. Maar toen herinnerde ik mij iets wat ik op zending had geleerd: bekering brengt vreugde. Ouderling Craig C. Christensen van de Zeventig heeft gezegd: ‘Dagelijks bekeren en tot Jezus Christus komen [is] de weg naar vreugde – onvoorstelbare vreugde [zie 1 Korinthe 2:9]. Daarom zijn we hier op aarde. Daarom heeft God zijn grote plan van geluk voor ons bereid.’1

Ik ben erg dankbaar voor die ingeving. Elke dag even met mijn hemelse Vader praten heeft mijn leven drastisch veranderd. Ik weet dat mijn hemelse Vader en Jezus Christus me de kans geven om het elke dag een beetje beter te doen, en daardoor ben ik nu zachter voor mezelf. Als Zij genoeg in mij geloven om me steeds weer kansen te geven, waarom zou ik dan niet in mezelf geloven?

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Niets is meer bevrijdend, louterend of cruciaal voor onze vooruitgang dan regelmatige, dagelijkse bekering. […] Bekering is de sleutel tot geluk en gemoedsrust.’2

Bekering is vooruitgang

Door wat ik over bekering heb geleerd, weet ik nu hoe ik vooruitgang kan blijven maken. President Nelson heeft gezegd: ‘Bekering is de sleutel tot vooruitgang. Zuiver geloof zorgt ervoor dat we op het verbondspad vooruit blijven gaan.’3 Als ik me bekeer, krijg ik leiding en bemoediging van de Heer. Als ik me bekeer, voel ik me dicht bij Hem.

En nu ik wat minder hard ben voor mezelf en mijn inspanningen, ben ik gemotiveerd om vooruitgang te blijven maken. Ik voel me gemotiveerd om me te bekeren omdat ik geloof dat ik de moeite waard ben. Ik wil dichter bij mijn hemelse Vader en Jezus Christus zijn omdat ik geloof dat ik hun liefde waardig ben.

Ik geloof echt dat er veel vreugde, gemoedsrust en opluchting te vinden is in bekering, wat we ook doormaken. Wend je tot je hemelse Vader en Jezus Christus. Bid tot je hemelse Vader om te weten wat je kunt doen om dichter tot Hem en Jezus Christus te komen en meer zoals Zij te worden.

Ik weet dat je daardoor hun liefde en steun zult voelen, en zachter zult worden voor jezelf.

De auteur komt uit de Filipijnen.

Afdrukken