Liahona
Wat bedoelen we als we zeggen dat de kerk waar is?
Juni 2024


‘Wat bedoelen we als we zeggen dat de kerk waar is?’, Liahona, juni 2024.

Wat bedoelen we als we zeggen dat de kerk waar is?

Onder leiding van de Heiland biedt De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de leringen, het priesterschapsgezag, de verordeningen en de verbonden die ons terug naar ons hemelse thuis leiden.

Afbeelding
man spreekt in de kerk

Het is vaak hartverwarmend als we iemand horen getuigen: ‘Ik weet dat de kerk waar is.’ Het is belangrijk dat de Geest ook tot ons van die waarheid getuigt.

Maar het lijkt erop dat de huidige culturele trends een wijdverspreid wantrouwen in instellingen in het algemeen, en in godsdienstige organisaties in het bijzonder, in de hand werken. Daarentegen verbinden heiligen der laatste dagen zich ertoe om De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te steunen in haar fundamentele zending om het koninkrijk van God op aarde op te bouwen en Zion te vestigen, in vreugdevolle afwachting van de wederkomst van Jezus Christus. We doen dat omdat we erkennen dat die waardevolle doelen alleen door de officiële instelling van de herstelde kerk van de Heer bereikt kunnen worden.

In het Nieuwe Testament staat duidelijk dat de Heer Jezus Christus tijdens zijn aardse bediening niet alleen een gemeenschap van gelovigen inspireerde, maar ook zijn kerk organiseerde met geroepen, onderrichte en geordende leiders (zie Efeze 4:11–16). De kerk was belangrijk voor Hem. De tegenwoordige kerk is eveneens ‘gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is’ (Efeze 2:20; zie ook Mattheüs 16:17–18). In de Bijbel staat dat de Heer na zijn opstanding ‘dagelijks mensen die zalig werden, aan de gemeente toe[voegde]’ (Handelingen 2:47).

En als kerkleiders niet volmaakt zijn?

Sommige mensen aarzelen misschien om te getuigen dat de kerk waar is, omdat ze het gevoel hebben dat de kerk en haar leiders niet volmaakt zijn. De kerk en haar leiders zijn inderdaad niet volmaakt, noch beweren zij dat te zijn! Het is opmerkelijk dat nergens in de Schriften of de leringen van kerkleiders staat dat het doel van de Heer is om de kerk te vervolmaken. De apostel Paulus heeft geschreven:

‘En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,

om de heiligen toe te rusten, tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,

‘totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus’ (Efeze 4:11–13; cursivering toegevoegd).

Het doel van de Heer is dus de toerusting of vervolmaking van de heiligen, niet de vervolmaking van de kerk. We kunnen troost putten uit dat beginsel, want het impliceert dat er in de kerk van de Heer plek is voor ons als onvolmaakte mensen!

In de oktoberconferentie van 2013 heeft president Dieter F. Uchtdorf, toenmalig tweede raadgever in het Eerste Presidium, gezegd:

‘Eerlijk gezegd is het voorgekomen dat leden en leiders in de kerk gewoonweg vergissingen hebben begaan. Er zijn wellicht dingen gezegd of gedaan die niet in overeenstemming waren met onze waarden, beginselen of leer.

‘Ik veronderstel dat de kerk alleen volmaakt zou zijn als zij wordt geleid door volmaakte mensen. God is volmaakt en zijn leer is zuiver. Maar Hij werkt door ons – zijn onvolmaakte kinderen – en onvolmaakte mensen begaan vergissingen. […]

‘Het is betreurenswaardig dat sommigen gestruikeld zijn door de vergissingen van mensen. Maar desondanks is de eeuwige waarheid van het herstelde evangelie, die in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen wordt gevonden niet aangetast, verzwakt of vernietigd.

‘Als apostel van de Heer Jezus Christus, die de raden en werking van deze kerk van dichtbij meemaakt, getuig ik plechtig dat haar leiders geen belangrijke beslissing ten aanzien van de kerk en haar leden nemen zonder dat die onder gebed wordt overwogen en de bron van alle wijsheid om leiding wordt benaderd. Dit is de Kerk van Jezus Christus. God zal niet toestaan dat zijn kerk afwijkt van de haar toegewezen koers of haar goddelijke doel niet verwezenlijkt.’1

Soms verdedigen we een denkbeeld over de wijze waarop de Heer met de leiders en leden van zijn kerk omgaat dat ons niet vooruithelpt. We verwachten misschien dat de Heer controle heeft over alles wat leiders en bestuurders in de kerk doen, zodat er geen enkele fout gemaakt kan worden. Het is misschien beter om in te zien dat de Heer die dienstknechten leiding geeft als ze onder gebed hun best doen voor hun taak in zijn werk. Dat is hoe liefdevolle ouders hun kinderen onderwijzen.

De Heer geeft ons leiding, maar houdt doorgaans niet alles onder controle, behalve bij zaken die rechtstreeks invloed op ons heil hebben. Nogmaals, het is niet zijn doel om de kerk te vervolmaken, maar zijn kinderen, onder wie kerkleiders en -bestuurders. Dit model van de geïnspireerde aanpak aan de hoofdzetel van de kerk verschilt niet wezenlijk van dat in ringen, wijken en gezinnen.

Hoewel de Heer bij gelegenheid rechtstreekse openbaring geeft, vooral aan hen die we ondersteunen als profeten, zieners en openbaarders, verwacht Hij ook dat we zaken in onze gedachten uitvorsen (zie Leer en Verbonden 9:8–9) en ‘veel gerechtigheid tot stand […] brengen’ (Leer en Verbonden 58:27) zonder in alle dingen geboden te hoeven worden (zie vers 26).

We mogen erop vertrouwen dat de Heer ons op het pad van ons heil zal leiden als we de apostolische leiders van zijn kerk volgen. En we kunnen veel troost putten uit de belofte van de Heer dat Hij aan ieder van ons de waarheid van alle dingen zal bevestigen als wij daar persoonlijk naar streven (zie Moroni 10:5).

Zegeningen in de Kerk van Jezus Christus

Dus wat bedoelen we als we zeggen dat de kerk waar is en niet per se volmaakt?

  • Allereerst bedoelen we dat de kerk door middel van levende profeten en apostelen door de Heer Jezus Christus wordt geleid.

  • We bedoelen dat ze alle Schriftuur heeft die God heeft geopenbaard, en alle leerstellingen en beginselen die belangrijk zijn voor ons heil.

  • We bedoelen dat de kerk het priesterschapsgezag heeft om de kerk te leiden en de essentiële verordeningen te bedienen. We bedoelen ook dat die verordeningen zowel in dit leven als in de eeuwigheid geldig zijn.

  • We bedoelen dat zij die zich aan de voorschriften van de kerk houden, blijvende vreugde zullen hebben, nu en voor eeuwig.

  • We bedoelen dat zij die de heilsverordeningen ontvangen en de bijbehorende verbonden nakomen, en zich zoals vereist oprecht bekeren, in het celestiale koninkrijk van God verhoogd zullen worden.

  • En we bedoelen in het bijzonder dat de Heilige Geest van deze dingen zal getuigen tot hen die oprecht naar waarheid zoeken.

De leringen van de kerk volgen levert ons veel op: we worden daardoor betere mensen, krijgen gemoedsrust en vreugde, en worden voorbereid om bij onze hemelse Vader terug te keren.

‘De kerk is [het] geprofeteerde koninkrijk in de laatste dagen, dat niet door mensen maar door de God van de hemel is opgericht’, heeft ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen gezegd.2 Het is belangrijk dat zij die oprecht geloven in de door Jezus Christus herstelde waarheden opstaan en stoutmoedig getuigen dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen ‘de enige ware en levende kerk’ is (Leer en Verbonden 1:30).

We betonen onze liefde en respect aan allen die waarheid geloven en navolgen, waar die ook wordt gevonden. We respecteren en waarderen de stralende deugdzaamheid die we in veel andere kerken zien. We uiten geenszins kritiek op de overtuigingen van welke groep of persoon dan ook. Maar het is dwaas om te denken dat we in Jezus Christus en zijn voorschriften kunnen geloven, en volledig kunnen profiteren van de zegeningen en verordeningen die alleen in zijn herstelde kerk beschikbaar zijn, zonder te geloven in en op te komen voor die kerk.

Natuurlijk moeten we getuigen dat het evangelie van Jezus Christus, de profeet Joseph Smith, het Boek van Mormon en andere fundamentele beginselen waar zijn, maar het is ook belangrijk om van de waarheid van de kerk als instelling te getuigen. In de tempel leren we dat onze toewijding daarop gericht is. Als we ervan overtuigd zijn dat de organisatie die door de Heer wordt geleid waar is, voelen we ons ook verantwoordelijk om trouw te zijn aan de onderwezen leer en gebruiken in de kerk.

Afbeelding
jonge vrouw spreekt in de kerk

Trouw zijn aan de kerk

De evangeliewaarheden vereisen niet de verdediging en trouw van de heiligen om ze staande te houden. Ze zijn op zichzelf en los daarvan waar. Maar geloof in het algemeen kan zo vaag worden dat er geen motiverende of reddende kracht meer van uitgaat, en zelfs bijna-ongelovigen kunnen beweren het aan te hangen (zie Jakobus 2:19–20). Maar de overtuiging dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen waar is en door de Heer geleid wordt, brengt mensen ertoe diensten bij te wonen, tiende en offergaven te betalen, roepingen te vervullen, verordeningen te ontvangen en de bijbehorende verbonden na te komen. Bij echt geloof en ware overtuiging horen duidelijke en bindende toezeggingen. Met andere woorden, wanneer we weten dat het waar is, zijn we moreel verplicht daarnaar te handelen.

Ik getuig dat ik door persoonlijke ervaringen en het zekere getuigenis van de Heilige Geest weet dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de ware en levende kerk is die de Heer Jezus Christus door middel van onze huidige profeten en apostelen leidt. Mogen wij niet alleen weten dat de kerk waar is, maar mogen wij ook, in woord en daad, trouw zijn aan de kerk.

Afdrukken