Liahona
Moeite met Schriftstudie? Richt je op hoe je leest
Augustus 2024


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Moeite met Schriftstudie? Richt je op hoe je leest

De auteur woont in Kisumu (Kenia).

Toen ik eenmaal bewuster met mijn Schriftstudie bezig was, voelde ik me weer rustig.

Afbeelding
iemand leest een boek

Ik wist dat het moeilijk zou zijn om na mijn zending weer terug thuis te wonen. Mijn vastberadenheid en verlangen om het evangelie te blijven naleven zou op de proef gesteld worden. Maar door mijn ervaringen op zending wist ik ook dat ik gezegend zou worden als ik prioriteit gaf aan de kracht en bescherming die dagelijkse Schriftstudie kan bieden.

Dus voordat ik naar huis terugkeerde, stelde ik mij tot doel om dagelijks de Schriften te bestuderen.

Op zending kon ik elke dag de Schriften bestuderen. Deze bijzondere tijd met mijn hemelse Vader was mij tot zegen en vergrootte mijn liefde voor de Schriften.

Maar toen ik thuiskwam en de tijd verstreek, kreeg ik het drukker. Ik begon met een studie via BYU–Pathway Worldwide, maakte overuren en werd voortdurend afgeleid.

Mijn telefoon en mijn drukke leven stonden mijn Schriftstudie in de weg. Ik voelde dat er een muur tussen mij en mijn hemelse Vader was komen te staan. Pas toen ik mijn Schriftstudie doelbewust aanpakte, kon ik die muur neerhalen en de weg terug naar mijn Heiland vinden.

IJverig zoeken of oppervlakkig lezen

Een tijdlang las ik ’s avonds in de Schriften en ook ’s ochtends als ik wat vrije tijd had. Maar zelfs als ik op die momenten las, vroeg mijn telefoon altijd om mijn aandacht. Aan het eind van mijn studie wist ik niet meer wat ik gelezen had.

In een van mijn BYU-Pathway-cursussen hadden we het over tijdmanagement. Ons werd gevraagd om naar onze jaardoelen te kijken en daar consequent mee bezig te zijn. Toen ik me daarover boog zag ik opeens de muur die ik door mijn eigen gewoonten had opgetrokken. Ik besefte dat ik aan mijn doel voorbijging om elke dag de Schriften te bestuderen.

Dus bleef ik bidden hoe ik mijn oorspronkelijke doel kon bereiken en een ijveriger discipel van Jezus Christus kon worden.

Toen besefte ik dat het probleem was hoe ik de Schriften bestudeerde.

Ouderling Merrill J. Bateman van de Zeventig heeft gezegd: ‘Om tot Christus te komen en in Hem vervolmaakt te worden, moet ieder een getuigenis van de woorden van de Heer ontvangen. Sommige mensen wankelen omdat ze de boeken niet openen, anderen omdat ze oppervlakkig lezen. Zoals we kunnen verwachten, is er een verschil tussen ijverig zoeken of “de Schriften […] overpeinzen” en oppervlakkig lezen.’

Als ik de Schriften open met het verlangen om de waarheden erin te overpeinzen en te bestuderen, hernieuw ik mijn begrip van het evangelie en voel ik me dichter bij mijn Heiland, Jezus Christus. Dan voel ik Gods liefde sterker, en kan ik anderen in nood beter helpen.

Een van mijn lievelingsteksten in de Schriften is Filippenzen 4:13. Die herinnert mij eraan dat ik ‘alle dingen [aankan] door Christus, Die mij kracht geeft’.

Ik merk dat de Geest veel sterker aanwezig is als ik geestelijke gewoonten hoog in het vaandel draag en bedenk dat door Christus alles mogelijk is.

Tijd voor Hem vrijmaken

Als ik twijfel, bedenk ik dat Jezus Christus mijn Verlosser en mijn Mentor is. Als onze Mentor ziet Hij onze vooruitgang en kan Hij ons alles helpen overwinnen. Ik weet dat de Heiland dit en nog veel meer voor mij heeft gedaan. Met zijn hulp kan ik meer zoals Hij worden.

Ik vind dit soort waarheden elke dag in de woorden van de Schriften! Als ik die waarheden vind, vind ik Jezus Christus.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De Heer kent u en houdt van u. Hij is uw Heiland en uw Verlosser. Hij leidt zijn kerk en wijst ons de weg. Hij zal u leiden en u de weg wijzen als u tijd voor Hem maakt – elke dag opnieuw.’

Sinds ik me opnieuw tot doel heb gesteld om de Schriften dagelijks te bestuderen (en er echt over na te denken), ben ik de kracht en bescherming gaan waarderen die ze mij bieden. Als we inzien dat de Heiland er altijd is om ons te sterken, vooral door middel van de Schriften, kunnen we ware vrede hebben. Ware vrede krijg je niet door naar anderen te kijken – zelfs als ze alles lijken te hebben wat je je maar kunt wensen.

Want Jezus Christus is het antwoord.

Noten

  1. Merrill J. Bateman, ‘Coming unto Christ by Searching the Scriptures’, Ensign, november 1992, 27.

  2. Zie Neal A. Maxwell, ‘Jesus, the Perfect Mentor’, Ensign, februari 2001, 8–17.

  3. Russell M. Nelson, ‘Maak tijd voor de Heer’, Liahona, november 2021, 121.

Afdrukken