Liahona
Kinderen van God en zijn liefde
Augustus 2024


Digitaal thema-artikel: leringen van kerkleiders op sociale media

Kinderen van God en zijn liefde

Ontdek wat profeten, apostelen en andere kerkleiders onlangs op sociale media hebben gezegd over onze identiteit als kinderen van God.

Afbeelding
Jezus Christus onderwijst de kleine kinderen

In Psalmen 82:6 worden we aan ons goddelijk erfgoed herinnerd: ‘U bent goden, u bent allen zonen van de Allerhoogste.’

President Russell M. Nelson heeft ons ook dringend gevraagd om te ontdekken wie we zijn:

‘Mijn lieve vrienden en vriendinnen, jullie zijn letterlijk geestkinderen van God. Deze waarheid ken je al vanaf de tijd dat je het lied “Ik ben een kind van God” begon te zingen. Maar is die eeuwige waarheid in je hart gegrift? […]

‘Wereldse aanduidingen zullen je nooit helder inzicht geven in wie je uiteindelijk kunt worden. Ze zullen nooit je goddelijke DNA of onbeperkte goddelijk potentieel bevestigen. […]

‘Onze hemelse Vader zal je je uiteindelijke doel – eeuwig in zijn heilige tegenwoordigheid wonen – helpen bereiken als je deze waarheden ter harte neemt.’

Kerkleiders hebben in de algemene conferentie gesproken over ons goddelijke erfgoed als kinderen van God. (Zie de onderwerpen ‘goddelijke aard’ en ‘gevoel van eigenwaarde’.) Ze hebben ook op sociale media boodschappen over deze onderwerpen gepost. Hieronder vind je enkele voorbeelden:

Je bent een kind van God met een uniek, goddelijk erfgoed

Afbeelding
Dallin H. Oaks

‘Dit zijn stressvolle tijden voor ons allemaal. Maar het evangelie van Jezus Christus geeft ons genoeg reden om goede moed te hebben. God roept ons bij monde van zijn profeet op om bij tegenspoed te volharden. De leringen van Jezus Christus geven het pad aan naar onze goddelijke bestemming, het eeuwige leven. Je weet dat je een kind van God bent, met een uniek, goddelijk erfgoed. God houdt van je. Hij is de beste Mentor en heeft beloofd je te helpen als je Hem maar zoekt zoals Hij je dat heeft geleerd.

‘Neem jezelf voor om de krachtige waarheid dat je een geliefd kind van God bent een richtsnoer van je leven te maken. Zijn liefde begiftigt je met het zelfrespect, de kracht en de motivatie om alle problemen in je leven tegemoet te treden. En vergeet nooit dat zijn dienstknechten van je houden. Wij houden van je. We sporen je aan om in al je zorgen en bij het doorstaan van al je moeilijkheden goede moed te hebben, want Hij heeft de wereld overwonnen. Dat kunnen wij ook. Bedenk dat het plan van onze Vader een plan van geluk is.’

President Dallin H. Oaks, Facebook, 22 mei 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

God zal altijd van je houden

Afbeelding
Dieter F. Uchtdorf

‘Ongeacht je houding ten opzichte van God, zal Hij niet ophouden van je te houden.

‘Hoe vaak zal onze hemelse Vader geduld met je hebben?

‘Meer dan je kunt bevatten.

‘Hoe vaak zal Hij je vergeven?

‘Meer dan je vindt dat je verdient.

‘Hoe vaak zal Hij voor je zorgen en je troosten?

‘Meer dan je ooit zult weten.

‘De genade en barmhartigheid van onze welwillende God kennen geen einde. Zijn liefde kent geen grenzen. Zijn mededogen voor zijn kinderen is onbegrensd.

‘God is niet onze tegenstander. Hij is onze Mentor. Onze Gids. Onze Genezer. Onze Heiland.

Hij zegt zelf dat zijn doel en grootste vreugde ons geluk door middel van onsterfelijkheid en eeuwig leven is.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 8 februari 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

God kent ons oneindige potentieel

Afbeelding
Dieter F. Uchtdorf

‘Als onze hemelse Vader naar ons, zijn kinderen, kijkt, ziet Hij ons zoals we werkelijk zijn. Hij weet alles van ons. Onze angsten, wanhoop en eenzaamheid. Maar Hij kent en verheugt Zich ook in ons geloof, onze rechtschapen verlangens en overwinningen. Hij verheugt Zich als we onze hindernissen overwinnen, of die nu lichamelijk, mentaal, emotioneel of geestelijk zijn. Maar bovenal kent Hij ons oneindige potentieel. Jouw oneindige potentieel. Hij ziet de beste versie van onszelf, de glorierijke persoon die we kunnen worden.

Als je onze geliefde Heiland, Jezus Christus, volgt, zal je geloof toenemen. Je zelfvertrouwen zal toenemen en op een dag zul je zeker weten dat je inspanningen de moeite waard waren. Je kunt het. Geloof. Geloof in God. Geloof in jezelf. Kies ervoor om de Heiland te volgen. Nader tot je hemelse Vader, en Hij zal tot jou naderen.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 18 september 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Je maakt deel uit van Gods familie

Afbeelding
Quentin L. Cook

‘Ik verzeker je ervan dat je, of je nu getrouwd of alleenstaand bent, een groot of klein gezin hebt, altijd lid bent van de familie van de Heer. Ik verheug mij in het geweldige heilsplan dat groot genoeg is voor alle kinderen van onze hemelse Vader. En ik ben vooral dankbaar dat onze familiebanden dankzij Gods plan ook na de dood kunnen voortduren. Ik getuig dat we, als we in de tegenwoordigheid van God terugkeren, voor eeuwig verenigd zullen zijn met de mensen die ons het dierbaarst zijn.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 15 mei 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Onze hemelse Vader kent ons persoonlijk en heeft ons lief

Afbeelding
Quentin L. Cook

‘Het is duidelijk dat we een hemelse Vader hebben die ons persoonlijk kent en liefheeft, en ons lijden volkomen begrijpt. Zijn Zoon, Jezus Christus, is onze Heiland en Verlosser.

‘Het plan van geluk van onze Vader voor zijn kinderen omvat niet alleen een voorsterfelijk en sterfelijk leven, maar ook in potentie een eeuwig leven, met inbegrip van een groots en glorieus weerzien met wie ons ontvallen zijn. Al het onrecht zal worden rechtgetrokken, en we zullen met volmaakte helderheid en feilloos perspectief en begrip zien.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 19 oktober 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Elke generatie moet begrijpen wie zij zijn

Afbeelding
Quentin L. Cook

‘Elke generatie moet begrijpen wie zij zijn en wat hun eeuwige identiteit is. [Dit is soms] moeilijk te onderscheiden, omdat de tegenstander niet wil dat je een helder begrip hebt van God, de Vader, Jezus Christus, hun plan van geluk voor jou en wie je in relatie tot Hen bent.

‘Het gaat erom dat we ons geloof niet door twijfel of ongeloof laten overheersen.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 7 december 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Tempels zijn een uiting van Gods liefde

Afbeelding
Ulisses Soares

‘De bouw van […] tempels over de hele wereld is beslist een uiting van de liefde die onze hemelse Vader voor zijn kinderen heeft. Het is ook een getuigenis dat onze hemelse Vader leeft en dat Hij Zich om het eeuwig heil van al zijn zoons en dochters bekommert. Het is een prachtig getuigenis van de goddelijke visie en het plan dat God voor ons, zijn kinderen, onze voorouders en nakomelingen heeft.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 9 oktober 2023, facebook.com/soares.u.

Je behoeften, moeilijkheden en verlangens zijn constant vóór Gods aangezicht

Afbeelding
Kristin M. Yee

‘Alleenstaande zusters, ik voel dat ik moet spreken tot jullie en tot al mijn zusters die moeten weten dat onze hemelse Vader van ze houdt en ze kent. […]

‘Lieve, mooie vrouwen en dochters van God, ik weet dat onze hemelse Vader en de Heiland Zich van jullie bewust zijn. Ze hebben je lief. Zij horen de smeekbeden van je hart, je zorgen, je verdriet, je vreugde. Je bent nooit alleen. Zij begrijpen je volledig. Het is de bedoeling dat je door je verbonden op krachtige wijze met de Heer samenwerkt. In Jesaja 49 laat de Heer ons zien hoeveel Hij van jou en mij houdt. In [vers 14–16] staat:

‘“Sion zegt echter: De Heere heeft mij verlaten, de Heere heeft mij vergeten.

‘“Kan een vrouw haar zuigeling vergeten, zich niet ontfermen over het kind van haar schoot? Zelfs al zouden die het vergeten, Ík zal u niet vergeten.

‘“Zie, Ik heb u in beide handpalmen gegraveerd, uw muren zijn steeds vóór Mij.’

Jouw muren – je behoeften, moeilijkheden en verlangens – zijn steeds vóór Hem. Er is geen moment dat Hij je niet in zijn gedachten en hart heeft. Je staat in zijn handpalmen gegraveerd. Ik hou van je en ik bid dat je heerlijke voeding, genezing en vrede zult vinden in Gods onfeilbare liefde voor jou als zijn dochter.’

Zuster Kristin M. Yee, Facebook, 8 maart 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Gods liefde en licht kunnen onze goddelijke identiteit op de voorgrond houden

Afbeelding
Tracy Y. Browning

‘Toen ik opgroeide in Queens (New York) voelde ik me soms verloren in de mensenmassa’s in de binnenstad. Soms voelde ik me behoorlijk geïsoleerd en eenzaam, ook al waren er zoveel mensen om me heen.

‘Toen ik met het evangelie van Jezus Christus in aanraking kwam, begon ik het licht van Christus in mijn leven te ervaren. Toen ik inging op uitnodigingen om in de Schriften te lezen, te bidden en te overpeinzen, begon het licht in mij toe te nemen. Ik voelde dat God mij door en door kende, waar ik eerder voelde dat niemand mij echt kende.

‘Als tiener vertrouwde ik al snel op dat licht en dat doe ik nog steeds. President Russell M. Nelson zegt dat het van essentieel belang is om de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus te ervaren – vooral in deze tijd. Ik ben dankbaar voor die cruciale ervaring in mijn jeugd en dat hun liefde en licht me ook nu nog bezielen.

‘Gods liefde en licht houden mijn goddelijke identiteit als geliefde dochter van God op de voorgrond. Dat is hoe ik mijzelf presenteer en mijn weg in het dagelijks leven vindt. Daardoor kan ik ook de goddelijkheid van al Gods kinderen – mijn broeders en zusters – zien. Gods liefde kan het hart van zijn kinderen diep doordringen. Als we die voelen – als we die zelf ervaren – komen we te weten waarom “zij boven alles het begerenswaardigst” is en “het vreugdevolst voor de ziel” (1 Nephi 11:22–23).’

Zuster Tracy Y. Browning, Facebook, 27 juli 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022), Evangeliebibliotheek.

Afdrukken