Liahona
God zal ons schragen en bewaren
Augustus 2024


‘God zal ons schragen en bewaren’, Liahona, augustus 2024.

God zal ons schragen en bewaren

Wij kunnen net als opperbevelhebber Moroni goddelijke hulp en kracht ontvangen voor de strijd die we moeten leveren.

Afbeelding
Opperbevelhebber Moroni met het vrijheidsvaandel

Illustraties, Eric Chow

Toen ik voor het eerst in het Boek van Mormon las, genoot ik van de verhalen over de oorlogen tussen de Nephieten en de Lamanieten. Ik was onder de indruk van het geloof, de vindingrijkheid en de tactieken van opperbevelhebber Moroni, een militair bevelhebber die op 25-jarige leeftijd als leider van alle Nephitische legers was aangesteld. Hij was wijs, sterk en slim. Hij was volledig toegewijd aan de vrijheid en het welzijn van zijn volk. (Zie Alma 48:11–12.)

In plaats van het militaire succes aan zichzelf toe te schrijven, schreef Moroni het succes toe aan God en aan de heilige steun die zijn legers hadden gekregen van de vrouwen en kinderen die niet meevochten. Hij zei tegen een verslagen vijandelijk leider: ‘U ziet dat de Heer […] u heeft overgeleverd in onze handen. En nu wil ik dat u begrijpt dat dit ons is geschied wegens onze godsdienst en ons geloof in Christus.’ Moroni gaf toen dit profetische inzicht: ‘U ziet dat God ons zal schragen en behoeden en bewaren zolang wij getrouw zijn aan Hem en aan ons geloof en onze godsdienst’ (Alma 44:3, 4).

In de loop der tijd ben ik gaan beseffen dat Moroni beginselen hanteerde die wij kunnen toepassen om onze hedendaagse moeilijkheden het hoofd te bieden. Als we geloof oefenen in Jezus Christus, de Heiland van de wereld, zal Hij ons met zijn kracht zegenen. Maar dat doet Hij alleen als wij zijn zegeningen herkennen, ons doel begrijpen, een strategie voor succes opstellen en ons voorbereiden op de metaforische strijd die we moeten leveren, net zoals Moroni zich op de strijd in zijn leven voorbereidde. Als we dat doen, zullen onze hemelse Vader en Jezus Christus ons schragen en bewaren.

Ons doel begrijpen

Moroni herinnerde het volk aan wie zij waren (erfgenamen van het verbond van Abraham), van wie zij waren (geliefde kinderen van God), en voor wie zij vochten (gezin, geloof en vrijheid). Moroni leerde zijn volk dat ze vochten om te overleven en vrij te zijn van verdrukking en slavernij. Hun vijanden vochten daarentegen om persoonlijke verheerlijking en macht door anderen aan zich te onderwerpen.

Toen enkele Nephieten zich het gezag toe-eigenden om er zelf beter van te worden, scheurde Moroni een stuk van zijn mantel af en schreef daar de kern van zijn boodschap op: ‘Ter gedachtenis aan onze God, onze godsdienst en vrijheid, en onze vrede, onze vrouwen en onze kinderen.’ Hij bond deze vlag, die hij ‘het vrijheidsvaandel’ noemde, aan het uiteinde van een staak en gebruikte die om het volk voor de zaak te winnen door ze eraan te herinneren waar de strijd om ging. (Zie Alma 46:12–13, 19–20.)

In de geestelijke veldslagen van het leven strijden we ‘niet tegen vlees en bloed, maar tegen […] de wereldbeheersers van de duisternis’ en ‘tegen geestelijke machten van het kwaad’ (Efeze 6:12). Ook wij moeten eraan herinnerd worden waar de strijd om gaat. Ouderling Neal A. Maxwell (1926–2004), voormalig lid van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft die gedachte in een welsprekend, maar kort gesprek verwoord.

In 2004 bezocht ik ouderling Maxwell in het ziekenhuis, vlak voordat hij stierf. Hij was zo aardig voor iedereen die hem bezocht of hielp. Zorgverleners gingen zijn kamer in en kwamen huilend naar buiten. Ik zei tegen hem: ‘Ouderling Maxwell, dit is heel moeilijk.’ Hij grinnikte en zei: ‘O Dale, wij zijn eeuwige wezens die in een sterfelijke wereld leven. We zijn uit ons doen, als een vis op het droge. We kunnen dit alles alleen begrijpen als we een eeuwig perspectief hebben.’

We mogen nooit de grote samenhang van onze goddelijke aard en eeuwige bestemming, en de duivelse krachten die zich tegen ons verzetten, uit het oog verliezen. Als we het plan van onze hemelse Vader goed begrijpen, zal dat ons motiveren om voor ons eeuwig heil en onze vrijheid van geestelijke slavernij te blijven strijden.

Afbeelding
mensen die versterkingen voorbereiden

Strategie voor succes

Gedurende de veldslagen die zijn legers leverden, stelde Moroni een strategie op om succes te verzekeren. Hij zette spionnen in om achter de activiteiten en plannen van zijn vijanden te komen. Hij vroeg de profeet Alma om raad. Moroni gebruikte die geïnspireerde inzichten in zijn voorbereidingen op veldslagen. Hij zette middelen in naar gelang de behoefte en plaatste meer soldaten in steden die minder versterkt waren. Aan de hand van actuele informatie stelde hij strategische plannen op.

Daardoor kreeg hij de overhand op de vijandelijke legers. Hij was nooit tevreden met eerdere overwinningen. Hij bleef zijn vaardigheden en die van zijn legers verbeteren om toekomstige moeilijkheden het hoofd te kunnen bieden.

Wij kunnen soortgelijke benaderingen gebruiken om met geestelijke tegenstanders om te gaan. We kunnen allereerst herkennen wat Satan probeert te doen. Hij probeert ons van ons doel af te leiden. Als we met verleiding te maken krijgen, moeten we ons afvragen:

  • Hoe verhoudt mijn handelwijze zich ten opzichte van het geopenbaarde woord van God?

  • Wat zijn de gevolgen van die handelwijze?

  • Draagt deze handelwijze bij aan het bereiken van mijn doel op aarde?

We moeten ons ook bewust zijn van de uiteindelijke uitkomst als we ook maar aan de kleinste verleidingen toegeven. En als we aan verleiding toegeven, verteren we ‘geleidelijk vergif’ (Alma 47:18). Dat is een doeltreffende strategie die door de machten van goddeloosheid wordt gebruikt en tot geestelijk fatale resultaten kan leiden.

We wapenen ons tegen Satans verleidingen als we de aanwijzingen volgen die we van onze hedendaagse profeet ontvangen. Dan kunnen we een eeuwig perspectief behouden en door die lens ons gedrag evalueren. Als we een strategie bedenken om verleidingen op verschillende gebieden het hoofd te bieden, kunnen we op die momenten de juiste beslissingen nemen. Met behulp van geplande strategieën en benaderingen kunnen we ons verdedigen als we van ons eeuwige doel worden afgeleid.

Technologie is daar een voorbeeld van. Technologie kan een tweesnijdend zwaard zijn. Afhankelijk van ons gebruik is ze nuttig of schadelijk. In ‘Taking Charge of Technology’ en Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes staat informatie voor jong en oud over verstandig technologiegebruik. Hierin worden we herinnerd aan ons doel, worden we op Jezus Christus gericht en kunnen we de Heilige Geest uitnodigen. Als we bedenken hoe, wanneer en waar we technologie gebruiken, staan we sterker tegenover laaghartige, wereldse tactieken.

Afbeelding
Lamanieten vallen Nephitische vestingwerken aan

Voorbereiding op metaforische veldslagen

Vooruitlopend op komende veldslagen bereidde Moroni zijn volk voor met borstplaten, schilden, helmen en dikke kleding. Hij bereidde zijn volk collectief voor door steden met forten te omringen en aardwallen eromheen op te werpen.

We bereiden ons geestelijk voor als we de geboden van God gehoorzamen. We sluiten en onderhouden verbonden met God waardoor we de kracht van Jezus Christus ontvangen. We doen dingen waaruit onze toewijding blijkt, zoals bidden, vasten en het bestuderen van de Schriften. We handelen ook in geloof en geven gehoor aan de geestelijke leiding die we ontvangen. We bereiden ons bewust voor op en nemen waardig van het avondmaal. Als we dat doen, gaat de Heiland meer voor ons betekenen, net zoals Hij alles betekende voor Moroni, die rotsvast in Jezus Christus geloofde. Moroni wist dat hij voor leiding en verlossing op de Heiland kon vertrouwen (zie Alma 48:16). Ook wij kunnen voor leiding en verlossing op Jezus Christus vertrouwen.

We kunnen ons ook voorbereiden door ons gezin te versterken. Onze hemelse Vader heeft ons in gezinsverband georganiseerd zodat we gelukkig kunnen zijn en leren hoe we bij Hem terugkeren. Ons gezin kan een bron van hulp zijn. We kunnen allemaal vreugde en liefde voelen als we bedenken dat we deel uitmaken van Gods grote familie, ongeacht de omstandigheden in ons aardse gezin.

We kunnen samen kracht opdoen en ons op onze geestelijke veldslagen voorbereiden door ons bij de gemeenschap van heiligen aan te sluiten. In onze ringen en districten kunnen we zo’n toevluchtsoord en die bescherming vinden. We kunnen elkaar geestelijk voeden, elkaar helpen om de geboden van God te onderhouden, en elkaar aanmoedigen om altijd en vooral in moeilijke tijden op Christus te vertrouwen. Door bijeen te komen, beseffen we dat we onze strijd niet alleen voeren. We hebben vrienden, leerkrachten en leiders die ons kunnen helpen en beschermen. Wij zijn allemaal sterker als we ons samen voorbereiden.

Opmerkelijk genoeg schreef Moroni al het geluk van zijn volk toe aan hun geloof in God en hun godsdienst. Net als Moroni moeten we beseffen dat we vreugde vinden dankzij onze hemelse Vader en zijn plan, en dankzij Jezus Christus en zijn verzoening. Als we ons doel gaan begrijpen, strategieën voor succes bedenken en ons op metaforische veldslagen voorbereiden, ontvangen we goddelijke hulp en kracht.

Net als Moroni weet ik dat onze hemelse Vader en Jezus Christus de uiteindelijke vrijheid van slavernij brengen – vrijheid van de dood en van zonde. Zij zegenen ons met hun kracht als wij in alles naar Hen opkijken.

Noten

  1. Taking Charge of Technology’, Gospel Library.

  2. Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes (2022), Evangeliebibliotheek.

  3. Zie Russell M. Nelson, ‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 82.

Afdrukken