Liahona
Uw zoon of dochter op zending steun betuigen
Augustus 2024


‘Uw zoon of dochter op zending steun betuigen’, Liahona, augustus 2024.

Voor ouders

Uw zoon of dochter op zending steun betuigen

Met behulp van deze beginselen van kerkleiders kunt u uw zendeling steun betuigen.

Afbeelding
ouders praten met hun zoon die op zending is, met de zon op de achtergrond

Illustraties, Alex Nabaum

Wanneer uw kind op een service- of onderwijszending gaat, gaat dat met veel emoties gepaard. U kunt zowel enthousiast en trots zijn, als verdrietig en bezorgd. Ook uw zendeling zal soms ontmoedigd of teleurgesteld zijn, maar zal ook vreugde, liefde en hoop voelen. Als ouders en familieleden hebt u een bijzondere kans om uw zendeling op te beuren en te sterken tijdens uw gesprekken met hem of haar. Het kan nuttig zijn om enkele beginselen van dergelijke communicatie te begrijpen, niet alleen voor de ouders van de zendeling, maar ook voor familieleden, vrienden en leidinggevenden.

Herinner ze aan hun doel

Herinner uw zendeling aan het grote werk waartoe hij of zij geroepen is. President Russell M. Nelson heeft het belang van dit heilige werk benadrukt:

‘Ieder kind van onze hemelse Vader verdient de kans om ervoor te kiezen Jezus Christus te volgen, te aanvaarden en zijn evangelie met alle zegeningen ervan te ontvangen. […]

‘Jullie zijn juist op dit moment, de allerbelangrijkste tijd in de geschiedenis van de wereld, naar de aarde gestuurd om Israël te helpen vergaderen. Er gebeurt nu niets in deze wereld wat belangrijker is dan dat.’

Zendelingen leren dat het hun doel is ‘om anderen [uit te nodigen] tot Christus te komen door met [hun] hulp het herstelde evangelie aan te nemen, met geloof in Jezus Christus en zijn verzoening, bekering, de doop, de gave van de Heilige Geest en volharding tot het einde.’

Herinner uw kinderen aan hun goddelijke identiteit. Ze zijn kinderen van God, die in deze tijd naar de aarde zijn gestuurd omdat onze hemelse Vader hun zijn werk heeft toevertrouwd. Leg uit hoe ze hun gaven kunnen gebruiken om anderen tot zegen te zijn. Als discipelen van Jezus Christus zijn ze in staat om dingen te doen waarvan ze misschien denken dat ze die niet kunnen.

Ons op het geestelijke concentreren

U wilt misschien alles over hun zending weten, maar laat kleinigheden niet de boventoon voeren. Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Concentreer u op het geestelijke aspect van het werk van uw kind. De telefoontjes van een zendeling naar huis zijn geweldig; ze kunnen de focus verleggen van “Wat heb je voor ontbijt gehad?” naar “Welke familie of persoon geef je nu les, en welke les? Wat heeft je het meest gesterkt?” Het gevaar is soms dat we ons op de kleinigheden concentreren en het geestelijke verwaarlozen.’

Concentreer u op het geestelijke door uw zendeling te laten vertellen over de mensen die hij of zij dient of onderwijst. U kunt in uw persoonlijke of gezinsgebeden voor die personen bidden. Luister aandachtig wanneer uw zendeling uitlegt hoe de Geest hem of haar die week heeft geraakt.

In plaats van verslag te doen van tv-programma’s of sportevenementen, kunt u ook over belangrijke momenten uit uw leven vertellen waarop de Heer u heeft geleid, getroost of onderwezen. Als u dat doet, zullen uw gesprekken u en uw zendeling geestelijk verkwikken.

Afbeelding
zendelingzuster

Vertel elkaar over uw geestelijke reis

Er zal een zegen op de gesprekken met uw zendeling rusten als u ook aan de vergadering van Israël bijdraagt. Voormalig algemeen jongevrouwenpresidente Bonnie H. Cordon heeft gezegd:

‘U kunt misschien niet naast uw zendeling lopen, maar u kunt elkaar wel over uw geestelijke reis vertellen. […]

Ga met uw zendeling aan het werk: studeer, dien en verkondig het evangelie van Jezus Christus! Als u dat doet, zult u beiden de beloofde zegeningen van het zendingswerk oogsten.’

Zuster Cordon gaf ook drie suggesties:

  • ‘Verbeter uw Schriftstudie en vertel in uw volgende e-mail over uw inzichten.

  • ‘Ga naar de tempel en neem met hen deel aan het glorieuze werk om gezinnen tot Christus te brengen.

  • ‘Beleef uw eigen zendingservaringen, zodat u samen de vreugde van het zendingswerk kunt ontdekken.’

Hoe u ook aan de geestelijke reis deelneemt, uw vreugde zal toenemen als u beiden anderen helpt om tot Christus te komen.

Vergeet niet om in alle communicatie met uw zendeling naar de Heer op te kijken. Hij zal u door inspiratie laten weten wat uw zendeling moet horen en wanneer hij of zij dat moet horen. U en uw zendeling zullen worden gezegend als u samen leert, groeit en dient.

Afdrukken