Liahona
De kracht van bewuste, consistente inspanning
Augustus 2024


‘De kracht van bewuste, consistente inspanning’, Liahona, augustus 2024.

Kom dan en volg Mij

Alma 37

De kracht van bewuste, consistente inspanning

Afbeelding
sinaasappels met waterdruppels erop

Onze kleine, eenvoudige, consistente beslissingen beïnvloeden onze levensloop.

Denk bijvoorbeeld aan de kracht van consistent druppelend water. Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft ooit het beginsel van kleine en eenvoudige geestelijke voeding geïllustreerd door de functie van een druppelirrigatiesysteem uit te leggen: ‘Het gestaag druppelende water zinkt diep in de grond en zorgt voor een hoge vochtigheidsgraad van de aarde, zodat planten weelderig kunnen bloeien. Als u en ik gelijkerwijs zorgen dat we regelmatig druppels geestelijke voeding ontvangen, kunnen de wortels van het evangelie diep in onze ziel doordringen, zich daar stevig verankeren en buitengewone en verrukkelijke vruchten voortbrengen.’

Een ‘machtige verandering in [ons] hart’ (Alma 5:14) is het gevolg van kleine, consistente beslissingen. De beslissing om elke dag in het Boek van Mormon te lezen, te bidden of een goede daad te doen om iemands last te verlichten, lijkt misschien onbelangrijk. Maar ‘door kleine en eenvoudige dingen [worden] grote dingen teweeggebracht’ (Alma 37:6).

Hoewel kleine druppels water voor voeding zorgen, kunnen ze ook iets wegspoelen. Evenzo kunnen kleine beslissingen tot groei leiden – in de richting van de Heiland – of ons getuigenis wegspoelen, bij Hem vandaan. Als we consequent de kleine daden negeren die ons met Jezus Christus verbinden, kunnen ons geloof en onze toewijding langzaam gaan wankelen.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Als discipel van Jezus Christus moeten we Hem steeds doelbewuster proberen te horen. We zullen ons steeds bewust moeten inspannen om ons dagelijks met zijn woorden, zijn leringen, zijn waarheden te vullen.’ Tot Jezus Christus komen, houdt in dat we bewust kleine veranderingen in ons leven aanbrengen.

Natuurlijk zijn er soms grote veranderingen nodig. ‘Over ernstige zonden is de Heer […] duidelijk en ondubbelzinnig; we moeten ermee ophouden, onze bisschop om hulp vragen, en ons onmiddellijk van dergelijke praktijken afkeren.’ Maar we kunnen ons vooral op onze ogenschijnlijk kleine daden richten om ons gedrag te veranderen.

Als we op ons leven terugkijken, zullen we zien dat onze kleine, op Christus gerichte keuzes echte veranderingen teweeg hebben gebracht. Er is vaak geen drastische verandering nodig om ons op Christus te richten. Er is een kleine beslissing voor nodig, en dan nog een, en dan nog een.

Noten

  1. David A. Bednar, ‘By Small and Simple Things Are Great Things Brought to Pass’ (Brigham Young University Women’s Conference, 29 april 2011), womensconference.byu.edu.

  2. Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 89.

  3. Michael A. Dunn, ‘Eén procent beter’, Liahona, november 2021, 107.

Afdrukken