Liahona
Verlichting door met God een team te vormen
Augustus 2024


Digitaal thema-artikel

Verlichting door met God een team te vormen

Naar ‘Our Covenant Relationship with God: A Wellspring of Relief’, gehouden op 24 oktober 2023 aan de Brigham Young University in Provo (Utah, VS).

Ieder van jullie heeft door je verbondsrelatie de kans om op diepgaande en krachtige manieren met je hemelse Vader en de Heiland samen te werken.

Afbeelding
vrouw zit bij de tempel

We kunnen rust vinden als we met God samenwerken. We zijn nooit alleen.

Ieder van jullie heeft door je verbondsrelatie de kans om op diepgaande en krachtige manieren met je hemelse Vader en de Heiland samen te werken. Het is zo rustgevend om te weten dat je nooit alleen bent in je verdriet, je moeilijkheden, je beslissingen, je onzekerheden of je zwakheden. God, de Vader van onze geest, houdt van jou. En door zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, en zijn zoenoffer, staan je in deze verbondsrelatie alle zegeningen ter beschikking die de Vader je verlangt te geven.

Als we zowel bij de doop en bevestiging als in zijn heilige huis de verordeningen en verbonden ontvangen, zijn we nog niet uitgeleerd over verbonden en priesterschapsmacht. We zijn nog niet uitgeleerd over de Heer en zijn wegen. We zijn nog niet uitgeleerd over wie we werkelijk zijn.

De verordeningen en verbonden van het evangelie van de Heiland ontvangen is maar het begin. Dat is geen afvinkpunt op een checklist, maar het begin van een prachtige verbondsrelatie. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Het verbondspad draait helemaal om onze relatie met God.’ Luister naar de woorden van de profeet over deze verbondsrelatie en het verlangen van God om je te zegenen:

‘Op het moment dat we een verbond met God sluiten, verlaten we neutraal terrein voorgoed. God veronachtzaamt zijn relatie met hen die een dergelijke band met Hem hebben gesmeed niet. In feite hebben allen die een verbond met God hebben gesloten, toegang tot een bijzondere vorm van liefde en barmhartigheid. In het Hebreeuws wordt deze verbondsliefde hesed (חֶסֶד) genoemd. […]

‘Omdat God hesed heeft voor hen die zich met Hem hebben verbonden, zal Hij van hen houden. Hij zal met hen blijven werken en ze kansen bieden om te veranderen. Hij zal ze vergeven wanneer ze zich bekeren. En als ze afdwalen, zal Hij ze helpen de weg naar Hem terug te vinden.

‘Als u en ik eenmaal een verbond met God hebben gesloten, wordt onze relatie met Hem veel hechter dan vóór het sluiten van ons verbond. We zijn nu met elkaar verbonden. Vanwege ons verbond met God zal Hij het nooit moe worden ons te helpen, en zullen wij zijn barmhartige geduld met ons nooit uitputten. God heeft voor ons allemaal een speciaal plekje in zijn hart. Hij heeft hoge verwachtingen van ons.’

Kun je Gods liefde voor jou in deze woorden voelen? Als zuster die nog niet getrouwd is, neemt deze liefdevolle, barmhartige verbondsrelatie met mijn hemelse Vader en de Heiland een krachtige plek in mijn leven in. Die relatie was en is mijn grootste bron van gemoedsrust. Daardoor krijg ik ongelooflijke troost, goddelijke vreugde en een diepe, blijvende geruststelling dat ik geliefd ben als zijn dochter en dat ik tot zijn eeuwige familie behoor. Ik weet dat Hij mij kent en mij volledig begrijpt.

Wat onze burgerlijke staat of achtergrond ook is, de Heer wil dat wij op krachtige wijze met Hem samenwerken – om ‘één’ (3 Nephi 19:23) met Hem te zijn in ‘al [onze] handelingen’ (Alma 37:37). We hoeven dit leven niet alleen door te brengen, en dat is ook niet de bedoeling. We kunnen ervoor kiezen om rust te vinden in onze samenwerking met de Heer, door middel van onze verbonden.

Presidente Camille N. Johnson heeft in de algemene aprilconferentie van 2023 gezegd: ‘Broeders en zusters, ik kan het niet allemaal alleen. Dat hoeft niet en dat wil ik ook niet. Ik kies ervoor om mij aan mijn Heiland, Jezus Christus, te binden door middel van de verbonden die ik met God heb gesloten. “Alle dingen kan ik [daardoor] aan door Christus, Die mij kracht geeft” [Filippenzen 4:13].’

‘Jezus Christus is het middelpunt van [onze] verbond[en].’ Alleen door Hem en zijn offer kunnen we verbonden met God sluiten. Alles werd mogelijk toen de Heiland het onmogelijke overwon. Hij is ‘een God van wonderen’, een God van liefde (Mormon 9:11; zie ook vers 11–21). En mijn liefde voor Hem groeit elke dag.

Als we zijn liefde voelen en beantwoorden door elke dag voor Hem te kiezen, gaat het evangelie minder over het afvinken van taken en meer over liefde en verlangen. Dan groeien er echte evangeliewortels in ieder van ons, die ons blijvende verlichting en vreugde geven. Door deze ‘verbondsliefde’ kunnen we volharden als onze plicht doen of onze checklists afvinken gewoon niet genoeg is.

Alle beloofde zegeningen die uit de barmhartige verzoening van Jezus Christus voortvloeien, berusten op je verbondsrelatie met God. Houd Hem aan zijn verlangen om jou te zegenen! Investeer in die relatie, streef ernaar je verbonden na te komen, bekeer je vaak, breng tijd met de Heer door, leer van Hem en heb Hem met heel je hart lief. Er is geen groter doel en niets geeft meer voldoening en betekenis dan ‘U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt’ (Johannes 17:3).

Afdrukken