Liahona
Hoe kunnen wij ‘één zijn’ op de wijze van de Heer?
Augustus 2024


Digitaal thema-artikel

Hoe kunnen wij ‘één zijn’ op de wijze van de Heer?

Ik wil de veiligheid die voortvloeit uit één zijn in Christus.

Afbeelding
mensen begroeten elkaar bij een kerkgebouw

Vraag je je net als ik weleens af: hoe kan ik meer vreugde ontvangen?

Hoewel er veel dingen zijn die vreugde brengen, werd ik onlangs geraakt door een uitspraak van president Henry B. Eyring, tweede raadgever in het Eerste Presidium: ‘Vreugde zal ons deel zijn als we één zijn.’ Sinds de tijd van Adam en Eva streven Gods kinderen ernaar om meer één met Hem en elkaar te worden, terwijl Satan probeert die eenheid te vernietigen.

Ik heb in de loop der jaren vaak de vreugde van eenheid en de pijn van verdeeldheid ervaren. Ik heb goede hoop dat we kunnen doen wat president Eyring heeft gezegd: ‘Als wij er op de wijze van de Heer aan werken en erom bidden […] worden onze harten samengevoegd in eenheid. God heeft die zegening beloofd aan zijn getrouwe heiligen, ongeacht hun verschillende achtergronden en de conflicten die om hen heen woeden.’

Dus hoe kunnen we één zijn zoals de Heer heeft geboden? (Zie Leer en Verbonden 38:27.) Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft ons drie manieren aangereikt: ‘We worden één van hart en één van zin als we ieder persoonlijk de Heiland in het middelpunt van ons leven plaatsen en hen volgen die Hij heeft geroepen om ons te leiden. We kunnen één zijn […] in liefde en zorg voor elkaar.’

Ik probeer die beginselen als volgt in mijn eigen leven toe te passen:

De Heiland het middelpunt van mijn leven maken

In Johannes 17 pleit de Heiland namens ons met de Vader in zijn hogepriesterlijk gebed: ‘Opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn’ (Johannes 17:21). Het woord verzoening houdt ‘één maken’ in. Het verwondert me dat de Heiland zoveel naar onze eenheid met Hem en onze hemelse Vader verlangt dat Hij bereid was uit iedere porie te bloeden om dat mogelijk te maken.

Ik vind het logisch om één met Hen te willen zijn. Het verwondert me echter dat Zij één met mij willen zijn. En toch heeft de Heilige Geest vaak tot mij getuigd dat Zij dat willen.

Mijn eenheid met Hen is de grootste bron van vreugde en veiligheid in mijn leven. Deze eenheid nodigt de leidende, beschermende en heiligende invloed van de Heilige Geest in mijn leven uit. Ik bid elke ochtend dat de Heilige Geest die dag bij me zal zijn en door mij zal werken. Ik probeer Jezus Christus het middelpunt van mijn leven te maken en Hem te horen.

Doe ik dat volmaakt? Helemaal niet! Maar streef ik er elke dag naar? Absoluut! We hebben allemaal verschillende behoeften en omstandigheden, maar de Geest zal ons leiden als we er dagelijks naar streven om de leringen en het voorbeeld van de Heiland te volgen.

Ik laat mij bij wat ik ook doe, motiveren door de kennis dat Christus namens ieder van ons pleit om één met Hem en onze hemelse Vader te worden.

Hen volgen die Jezus Christus heeft geroepen om ons te leiden

Naarmate ik de Heiland meer het middelpunt van mijn leven maak, merk ik dat ik veel meer één met zijn gekozen profeten ben geworden, en dat de Geest tot me getuigt dat zij de opdracht hebben om mij te leiden. Die opdracht houdt in dat zij het gezag hebben om voor, namens of in plaats van een ander te handelen.

In Mosiah 18 staat een prachtig voorbeeld van mensen die één met God worden door profeten te volgen. Alma de oude was door de boodschap van Abinadi tot bekering gekomen. Vervolgens onderwees Hij mensen die bereid waren om door een land te trekken dat ‘in bepaalde jaargetijden door wilde dieren onveilig werd gemaakt’ (Mosiah 18:4) om over God en zijn volmaakte plan voor hen te leren.

De volgelingen van Alma in dit verhaal maken ons duidelijk dat het soms moeilijk kan zijn om onze leiders te volgen (zie Mattheüs 5:10), maar dat we veiligheid vinden in eenheid met Gods profeten omdat zij ons altijd naar Jezus Christus leiden. Toen het volk waarheid ontving en verbonden met God sloot, werden ‘hun harten in eenheid en in liefde jegens elkaar verweven’ (Mosiah 18:21).

Dankzij de gave van technologie zijn profeten geweldige metgezellen voor mij geweest, vooral toen ik eenzaam was. Ik heb vaak naar hun boodschappen geluisterd als ik het gras maaide, mijn huis schoonmaakte, sneeuwruimde en wandelde. Ik ken hun hart en hun stem.

En zelfs als ik hun raad moeilijk vond, hebben ze me geholpen om de Heiland het middelpunt van mijn leven te maken. Ik ben meer één met de Godheid door de mensen die Christus heeft aangewezen om mij te leiden.

In liefde en zorg voor elkaar één zijn

Ik heb gemerkt dat we altijd beter voor elkaar zorgen als we Jezus Christus en zijn profeten volgen. President Eyring heeft gezegd: ‘De vreugde uit eensgezindheid die Hij ons graag wil geven, is niet individueel. We moeten er samen met anderen naar streven en ervoor in aanmerking komen.’ Er zijn zoveel verschillen tussen de mensen in mijn dagelijks leven dat ik niet altijd weet wat ik moet doen om eenheid te bevorderen. En soms ben ik gewoon heel moe en heb ik niet echt zin om één te zijn.

Als we in gedachten houden dat ‘hoogmoed de grote vijand van eenheid [is]’, kunnen we de hulp van de Heer inroepen om die eenheid te bevorderen. Door 1 Korinthe 12 ben ik gaan inzien dat al Gods kinderen verschillende geestelijke gaven hebben en dat hun gaven essentieel voor mij zijn. Ik heb ook geleerd dat de verschillen in zijn kinderen alles spannender en mooier maken.

Hoewel ik weet dat we ons niet met anderen moeten vergelijken, ben ik soms helaas heel goed in het vergelijken van mijn zwakke punten met de sterke punten van anderen. En soms weerhouden die gevoelens me ervan om één met anderen te worden, omdat ik onrechtvaardig over hen oordeel (zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 7:2).

De Heer zegt duidelijk dat Hij wil dat er ‘geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden voor elkaar gelijke zorg zouden dragen’ (1 Korinthe 12:25).

Daarom heb ik me afgevraagd hoe ik ervoor kan zorgen dat er in mijn verstand en hart geen verdeeldheid tussen mij en anderen ontstaat.

Ik heb gebeden om anderen te zien zoals Christus ze ziet. Ik heb gebeden om in te zien welke gave zij hebben die op dat moment aan mijn behoeften tegemoet komt. En het is ook belangrijk dat ik mezelf toestond daar dankbaar voor te zijn.

Ik ben me ook gaan afvragen wat ik kan leren van anderen die ervaringen hebben die ik nooit zal hebben. Hierdoor ben ik mijn familie, de pompbediende, tieners, collega’s en iedereen om me heen anders gaan zien en voel ik me op een zinvollere manier met hen verbonden.

Ik heb ook moeten vertrouwen op de sterke kanten van anderen om succesvol te zijn in mijn gezin, op het werk, in roepingen of in teams. In de meeste gevallen concurreerden we niet met elkaar, maar vulden we elkaar aan en vertrouwden we elkaar. Onze gezamenlijke inspanningen en verschillen, door onze hemelse Vader grootgemaakt, hebben wonderen tot stand gebracht – wonderen die alleen tot stand gebracht kunnen worden door een volmaakte God die verlangens, verschillen en gaven op meesterlijke wijze weet samen te smelten om zijn kinderen tot zegen te zijn.

Ik besef dat mijn houding en daden eenheid kunnen creëren of vernietigen. Ik weet ook dat ik die wil creëren. Ik wil de veiligheid hebben die uit eenheid met Christus voortvloeit. Ik wil dicht bij mijn hemelse Vader en Jezus Christus zijn en me door profeten naar Hen laten leiden. En ik wil op mijn levensreis anderen helpen en door anderen geholpen worden.

Ik wil voor eenheid in Christus kiezen. Ik ben ervan overtuigd dat dit meer vreugde zal brengen!

Afdrukken