Kirjat ja oppiaiheet
Luku 18: Usko Jeesukseen Kristukseen


Luku 18

Usko Jeesukseen Kristukseen

Kuva
Full length profile portrait of Jesus Christ. He is depicted wearing a white robe with a blue belt. He has one hand extended. His other hand is touching His chest.

Mitä usko on?

Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen on evankeliumin ensimmäinen periaate. Se on hengellinen lahja, ja se on pelastuksellemme välttämätön. Kuningas Benjamin julisti: ”Pelastus ei tule kenellekään – – paitsi parannuksen ja uskon kautta Herraan Jeesukseen Kristukseen” (Moosia 3:12).

Usko on sellaisen toivomista, ”mikä ei näy mutta on totta” (ks. Alma 32:21; ks. myös Hepr. 11:1). Usko on toiminnan ja voiman periaate, joka motivoi jokapäiväisiä toimiamme.

Tutkisimmeko ja oppisimmeko, ellemme uskoisi, että voimme saada viisautta ja tietoa? Tekisimmekö joka päivä työtä, ellemme toivoisi niin tekemällä saavuttavamme jotakin? Kylväisikö maanviljelijä peltonsa, ellei hän odottaisi satoa? Teemme joka päivä työtä sellaisten asioiden hyväksi, joita toivomme, vaikka emme näe lopputulosta. Se on uskoa. (Ks. Hepr. 11:3.)

Monissa pyhien kirjoitusten kertomuksissa kerrotaan, kuinka uskon voimalla on saavutettu suuria asioita.

Uskon turvin Nooa rakensi arkin ja pelasti perheensä vedenpaisumukselta (ks. Hepr. 11:7). Mooses halkaisi Punaisenmeren vedet (ks. Hepr. 11:29). Elia anoi tulta alas taivaasta (ks. 1. Kun. 18:17–40). Nefi anoi nälänhätää (ks. Hel. 11:3–5). Hän pyysi myös Herraa lopettamaan nälänhädän (ks. Hel. 11:9–17). Meriä on tyynnytetty, näkyjä avautunut ja rukoukset saaneet vastauksen uskon voimasta.

Kun tutkimme tarkoin pyhiä kirjoituksia, huomaamme, että usko on sielussamme oleva voimakas vakaumus totuudesta, joka saa meidät tekemään hyvää. Se herättääkin meissä kysymyksen: Kehen meidän pitäisi uskoa?

  • Mieti jokapäiväisiä toimiasi. Mitä sellaista teet joka päivä, minkä lopputuloksia et näe? Millä tavoin usko saa sinut toimimaan?

Miksi meidän tulee uskoa Jeesukseen Kristukseen?

Uskomme tulee keskittyä Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Usko Jeesukseen Kristukseen tarkoittaa sitä, että luotamme Häneen niin paljon, että tottelemme Häntä kaikessa, mitä Hän käskee. Kun uskomme Jeesukseen Kristukseen ja meistä tulee Hänen kuuliaisia opetuslapsiaan, taivaallinen Isä antaa anteeksi syntimme ja valmistaa meitä palaamaan luokseen.

Apostoli Pietari saarnasi, että ”mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla” (Ap. t. 4:12; ks. myös Moosia 3:17). Jaakob opetti, että ihmisillä täytyy olla täydellinen usko ”Israelin Pyhään [Jeesukseen Kristukseen], tai muuten heitä ei voida pelastaa Jumalan valtakuntaan” (2. Nefi 9:23). Uskomalla Vapahtajaan ja tekemällä parannuksen me saamme Hänen sovituksensa täysin voimaan elämässämme. Usko voi antaa myös voimaa voittaa kiusaukset (ks. Alma 37:33).

Emme voi uskoa Jeesukseen Kristukseen uskomatta myös taivaalliseen Isäämme. Jos uskomme Heihin, uskomme myös, että Pyhä Henki, jonka He lähettävät, opettaa meille kaikkea totuutta ja lohduttaa meitä.

  • Kuinka usko Jeesukseen Kristukseen voi vaikuttaa meihin kirkon tehtävissämme? Entä perhesuhteissamme? Entä työssämme? Kuinka usko Jeesukseen Kristukseen vaikuttaa toivoomme iankaikkisesta elämästä?

Miten voimme vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen?

Koska tiedämme ne monet siunaukset, jotka tulevat, kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, meidän tulee pyrkiä kasvattamaan uskoamme Häneen. Vapahtaja on sanonut: ”Jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, – – mikään ei olisi teille mahdotonta” (Matt. 17:20). Sinapinsiemen on hyvin pieni, mutta siitä kasvaa suuri puu.

Kuinka voimme vahvistaa uskoamme? Samalla tavoin kuin vahvistamme tai kehitämme mitä tahansa taitoa. Kuinka kehitämme taitojamme veistämisessä, kutomisessa, maalaamisessa, ruoanvalmistuksessa, saviesineiden tekemisessä tai jonkin soittimen soittamisessa? Opiskelemme ja harjoittelemme ja teemme työtä sen hyväksi. Niin tehdessämme me kehitymme. Samoin on uskon laita. Jos haluamme vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen, meidän täytyy tehdä työtä sen hyväksi. Profeetta Alma vertasi Jumalan sanaa siemeneen, jota meidän täytyy uskollamme hoivata:

”Mutta katso, jos te heräätte ja herätätte kykynne, jopa niin että kokeilette sanojani, ja osoitatte vähäsen uskoa, niin, vaikka ette voisi enempää kuin haluta uskoa, antakaa tämän halun tehdä työtä itsessänne, kunnes uskotte sillä tavalla, että voitte antaa sijaa osalle sanoistani.

Nyt vertaamme sanaa siemeneen. Nyt, jos te annatte sijaa, niin että sydämeenne voidaan kylvää siemen, katso, jos se on oikea siemen eli hyvä siemen, jos te ette epäuskollanne heitä sitä pois, niin että vastustatte Herran Henkeä, katso, se alkaa paisua teidän rinnassanne; ja kun te tunnette nämä paisumisen liikkeet, te alatte sanoa itseksenne: Tämän täytyy olla hyvä siemen, eli sanan täytyy olla hyvä, sillä se alkaa avartaa sieluani; niin, se alkaa valaista ymmärrystäni – –.

Nyt, katso, eikö tämä lisäisi teidän uskoanne?” (Alma 32:27–29.)

Voimme siis saada lisää uskoa Jumalaan noudattamalla meissä olevaa halua uskoa Häneen.

Voimme saada lisää uskoa myös rukoilemalla taivaallista Isäämme ja kertomalla toiveistamme, pyrkimyksistämme ja tarpeistamme (ks. Alma 34:17–26). Emme kuitenkaan saa luulla, että meidän ei tarvitse muuta kuin pyytää. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että usko ilman tekoja on kuollut (ks. Jaak. 2:17). Seuraava kertomus on miehestä, jonka usko ilmeni tekoina.

Tämä mies halusi tutkia pyhiä kirjoituksia, mutta hän ei osannut lukea. Hän rukoili, että taivaallinen Isä auttaisi häntä oppimaan lukemaan. Jonkin ajan kuluttua hänen kotikyläänsä tuli eräs opettaja, ja hän pyysi opettajaa auttamaan. Hän opetteli aakkoset. Hän tutki äänteitä ja oppi yhdistelemään kirjaimia sanoiksi. Pian hän luki yksinkertaisia sanoja. Mitä enemmän hän harjoitteli, sitä enemmän hän oppi. Hän kiitti Herraa siitä, että tämä oli lähettänyt opettajan ja auttanut häntä oppimaan lukemaan. Tämä mies on vahvistanut uskoaan, nöyryyttään ja tietoaan siinä määrin, että on palvellut kirkossa seurakunnanjohtajana.

Presidentti Spencer W. Kimball on selittänyt: ”Uskoon täytyy liittyä tekoja. Kuinka tyhmää olisikaan pyytää Herraa antamaan meille tietoa, mutta kuinka viisasta olisikaan pyytää Herraa auttamaan meitä hankkimaan tietoa, tutkimaan rakentavasti, ajattelemaan selkeästi ja muistamaan ne asiat, jotka olemme oppineet.” (Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 205, kursivointi alkuperäislähteessä.)

Uskoon kuuluu se, että teemme kaiken voitavamme toteuttaaksemme sen, mitä toivomme ja rukoilemme. Presidentti Kimball on sanonut: ”Kylvämme siemenen uskossa, ja pian näemme kukkaan puhkeamisen ihmeen. Ihmiset ovat usein ymmärtäneet asian väärin ja kääntäneet tapahtumasarjan päinvastaiseksi.” Hän jatkaa selittäen, että monet meistä haluavat terveyttä ja voimaa noudattamatta terveyslakeja. Haluamme saada vaurautta maksamatta kymmenyksiämme. Haluamme olla lähellä Herraa, mutta emme halua paastota ja rukoilla. Haluamme saada sadetta ajallaan ja säilyttää rauhan maassa pyhittämättä lepopäivää ja pitämättä muita Herran käskyjä. (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, 2006, s. 152.)

Yksi tärkeä tapa vahvistaa uskoamme on kuulla ja tutkia Herran sanaa. Kuulemme Herran sanaa kirkkomme kokouksissa. Voimme tutkia Hänen sanaansa pyhistä kirjoituksista. ”Ja koska kaikilla ei ole uskoa, etsikää uutterasti ja opettakaa toisillenne viisauden sanoja; niin, etsikää parhaista kirjoista viisauden sanoja; etsikää oppia vieläpä tutkimalla sekä uskon kautta” (OL 88:118).

  • Miten näet uskomme ja tekojemme liittyvän toisiinsa?

Millaisia siunauksia uskosta seuraa?

Uskon lahjalla tehdään ihmeitä, ilmestyy enkeleitä, annetaan muita Hengen lahjoja, saadaan vastauksia rukouksiin ja ihmisistä tulee Jumalan poikia (ks. Moroni 7:25–26, 36–37).

”Usko tuo tullessaan – – apostolit, profeetat, evankelistat, paimenet, opettajat, lahjat, viisauden, tiedon, ihmeet, sairaiden parantamiset, kielillä puhumisen, kielten tulkitsemisen jne. Kaikki nämä ilmenevät silloin kun usko ilmenee maan päällä ja katoavat, kun se katoaa maan päältä, sillä ne ovat uskon vaikutusta. – – Ja ihminen, jolla se on, voi sen kautta saavuttaa kaiken tarpeellisen tiedon ja viisauden, kunnes hän tulee tuntemaan Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen, jonka Hän on lähettänyt – joiden tunteminen on iankaikkinen elämä.” (Lectures on Faith, 1985, s. 83.)

  • Missä pyhien kirjoitusten kertomuksissa ihmisistä on tullut vahvempia sen vuoksi, että he ovat uskoneet Jeesukseen Kristukseen? Kuinka olet nähnyt saman tapahtuvan omassa elämässäsi?

Muita pyhien kirjoitusten kohtia

Tulosta