Kirjat ja oppiaiheet
Luku 22: Hengen lahjat


Luku 22

Hengen lahjat

Kuva
Two elder missionaries in Korea talking to a young man. They are standing on a sidewalk.

Hengen lahjat

  • Mitä hengellisiä lahjoja Herra antaa meille?

Kasteen jälkeen jokaisen meidän pään päälle pantiin kädet, jotta ottaisimme vastaan Pyhän Hengen lahjan. Jos olemme uskollisia, Hänen vaikutuksensa voi olla jatkuvasti kanssamme. Hänen kauttaan me jokainen voimme tulla siunatuiksi tietyillä hengellisillä voimilla, joita kutsutaan Hengen lahjoiksi. Näitä lahjoja annetaan niille, jotka ovat uskollisia Kristukselle. ”Kaikki nämä lahjat tulevat Jumalalta Jumalan lasten hyödyksi” (OL 46:26). Ne auttavat meitä tuntemaan ja opettamaan evankeliumin totuuksia. Ne auttavat meitä olemaan siunaukseksi muille. Ne opastavat meidät takaisin taivaallisen Isämme luo. Voidaksemme käyttää lahjojamme viisaasti meidän täytyy tietää, mitä ne ovat, kuinka voimme kehittää niitä ja kuinka voimme erottaa ne Saatanan jäljitelmistä.

Pyhissä kirjoituksissa mainitaan monia Hengen lahjoja. Näitä lahjoja on annettu tosi kirkon jäsenille aina, kun se on ollut maan päällä (ks. Mark. 16:16–18). Hengen lahjoja ovat mm. seuraavat:

Kielillä puhumisen lahja (OL 46:24)

Joskus on välttämätöntä puhua evankeliumista kielellä, jota emme osaa. Tällaisessa tilanteessa Herra saattaa siunata meitä kyvyllä puhua tuota kieltä. Monet lähetyssaarnaajat ovat saaneet kielillä puhumisen lahjan (ks. tässä luvussa olevaa kuvaa). Esimerkiksi Hollannissa oli lähetyssaarnaajana vanhin Alonzo A. Hinckley, joka ymmärsi ja puhui hyvin vähän hollantia, vaikka hän oli rukoillut ja opiskellut ahkerasti. Kun hän meni uudelleen erääseen kotiin, jossa hän oli käynyt aikaisemmin, muuan nainen aukaisi oven ja puhui hänelle hyvin vihaisesti hollannin kielellä. Hämmästyksekseen vanhin Hinckley ymmärsi joka sanan. Hän tunsi voimakasta halua lausua todistuksensa naiselle hollannin kielellä. Vanhin Hinckley alkoi puhua, ja sanat tulivat hyvin selvinä hollannin kielellä. Mutta kun hän palasi näyttämään lähetysjohtajalleen, että hän osasi puhua hollantia, kyky oli poissa. Monia uskollisia jäseniä on siunattu kielillä puhumisen lahjalla. (Ks. Joseph Fielding Smith, Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 2, s. 32–33.)

Kielten tulkitsemisen lahja (OL 46:25)

Tämä lahja annetaan meille toisinaan, kun emme ymmärrä jotakin kieltä ja meidän täytyy saada jokin tärkeä sanoma Jumalalta. Esimerkiksi presidentti David O. McKay halusi suuresti puhua Uuden-Seelannin pyhille ilman tulkkia. Hän sanoi heille toivovansa, että Herra siunaisi heitä niin, että he voisivat ymmärtää häntä. Hän puhui englanniksi. Hänen sanomansa kesti noin 40 minuuttia. Puhuessaan hän näki heidän kasvoistaan ja heidän silmissään olevista kyynelistä, että he ymmärsivät hänen sanomansa. (Ks. Answers to Gospel Questions, osa 2, s. 30–31.)

Kääntämisen lahja (OL 5:4)

Jos kirkon johtajat ovat kutsuneet meidät kääntämään Herran sanaa, voimme saada lahjan kääntää paremmin kuin mitä luonnolliset kykymme edellyttäisivät. Samoin kuin kaikkien lahjojen suhteen, meidän täytyy elää vanhurskaasti, opiskella ahkerasti ja rukoilla saadaksemme sen. Kun teemme niin, Herra saattaa sydämemme palamaan rinnassamme, jos käännös on oikea (ks. OL 9:8–9). Joseph Smithillä oli kääntämisen lahja, kun hän käänsi Mormonin kirjan. Hän sai tämän lahjan vain silloin, kun hän oli sopusoinnussa Hengen kanssa.

Viisauden lahja (OL 46:17)

Muutamia meistä on siunattu kyvyllä ymmärtää ihmisiä sekä evankeliumin periaatteita ja niiden soveltamista elämäämme. Meille on sanottu:

”Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.

Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne.

Älköön sellainen luulko saavansa Herralta mitään.” (Jaak. 1:5–7.)

Herra on sanonut: ”Älä etsi rikkauksia vaan viisautta, ja katso, Jumalan salaisuudet paljastetaan sinulle” (OL 6:7).

Tiedon lahja (OL 46:18)

Jokainen, joka tulee taivaallisen Isän kaltaiseksi, tulee lopulta tietämään kaiken. Pyhä Henki ilmoittaa tiedon Jumalasta ja Hänen laeistaan (ks. OL 121:26). Emme voi pelastua, jos olemme tietämättömiä näistä laeista (ks. OL 131:6).

Herra on ilmoittanut: ”Jos ihminen hankkii tässä elämässä ahkeroimisellaan ja kuuliaisuudellaan tietoa ja älyä enemmän kuin toinen, hän on niin paljon paremmassa asemassa tulevassa maailmassa” (OL 130:19). Herra on antanut meille käskyn oppia niin paljon kuin vain voimme Hänen työstään. Hän haluaa meidän hankkivan tietoa taivaasta, maasta, siitä, mikä on tapahtunut tai tulee tapahtumaan, siitä, mikä on kotimaassa ja muissa maissa (ks. OL 88:78–79). On kuitenkin ihmisiä, jotka yrittävät saada tietoa ainoastaan omalla tutkimisellaan. He eivät pyydä Pyhän Hengen apua. He ovat niitä, jotka ovat aina alttiita uusille opetuksille mutta eivät voi koskaan päästä selville totuudesta (ks. 2. Tim. 3:7). Kun me saamme tietoa Pyhän Hengen ilmoituksella, Hänen Henkensä puhuu mielellemme ja sydämellemme (ks. OL 6:15, 22–24; 8:2; 9:7–9).

Viisauden ja tiedon opettamisen lahja (Moroni 10:9–10)

Joillekuille ihmisille on annettu erityinen kyky selittää evankeliumin totuuksia ja todistaa niistä. Tätä lahjaa voimme käyttää opettaessamme jotakin luokkaa. Vanhemmat voivat käyttää sitä opettaessaan lapsiaan. Tämä lahja auttaa meitä myös opettamaan muita, niin että he voivat ymmärtää evankeliumia.

Lahja tietää, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika (OL 46:13)

Tämä lahja on annettu profeetoille ja apostoleille, jotka on kutsuttu Jeesuksen Kristuksen erityisiksi todistajiksi. Tämä lahja annetaan kuitenkin myös muille. Jokainen ihminen voi saada todistuksen Pyhän Hengen kuiskausten avulla. Presidentti David O. McKay on opettanut: ”Herra sanoo Opissa ja liitoissa, että joidenkuiden on annettu Pyhän Hengen kautta tietää, että Jeesus on Jumalan Poika ja että Hänet ristiinnaulittiin maailman syntien tähden [ks. OL 46:13]. Tarkoitan juuri näitä, jotka seisovat lujina ilmoituksen kalliolla todistuksessa, jonka he esittävät maailmalle.” (Kirkon presidenttien opetuksia: David O. McKay, 2004, s. 179.)

Lahja uskoa toisten todistuksiin (OL 46:14)

Pyhän Hengen voimasta voimme tietää kaikesta totuuden. Jos haluamme tietää, puhuuko joku toinen totta, meidän täytyy kysyä uskossa Jumalalta. Jos asia, josta rukoilemme, on totta, Herra puhuu rauhaa meidän mielellemme (ks. OL 6:22–23). Tällä tavoin voimme tietää, onko joku toinen, jopa profeetta, saanut ilmoituksen. Nefi pyysi Herraa antamaan hänen nähdä, tuntea ja tietää, että hänen isänsä uni oli tosi (ks. 1. Nefi 10:17–19).

Profetoimisen lahja (OL 46:22)

Ne, jotka saavat oikeita ilmoituksia menneisyydestä, nykyhetkestä tai tulevaisuudesta, ovat saaneet profetoimisen lahjan. Profeetoilla on tämä lahja, mutta mekin voimme saada sen avuksemme omassa elämässämme (ks. 1. Kor. 14:39). Voimme saada Jumalalta ilmoituksia itseämme ja omaa tehtäväämme varten, mutta emme koskaan kirkkoa tai sen johtajia varten. On vastoin taivaan järjestystä, että joku saa ilmoitusta jotakuta sellaista varten, joka ei kuulu hänen johdettaviinsa. Jos meillä todella on profetoimisen lahja, me emme saa mitään ilmoitusta, mikä ei ole sopusoinnussa sen kanssa, mitä Herra on sanonut pyhissä kirjoituksissa.

Parantamisen ja parantumisen lahja (OL 46:19–20)

Toisilla on usko tehdä terveeksi ja toisilla on usko tulla terveeksi. Me kaikki voimme osoittaa uskoa tulla terveeksi, kun olemme sairaana (ks. OL 42:48). Monilla pappeudenhaltijoilla on lahja parantaa sairaita. Toisille saatetaan antaa tieto siitä, kuinka parannetaan sairauksia.

Ihmetekojen tekemisen lahja (OL 46:21)

Herra on siunannut kansaansa monia kertoja ihmeellisellä tavalla. Kun Utahin pioneerit kylvivät ensimmäisen satonsa, heinäsirkkalauma miltei hävitti sen. Pioneerit rukoilivat, että Herra säästäisi sadon, ja Hän lähetti lokkeja syömään heinäsirkat. Kun tarvitsemme apua ja pyydämme uskossa, Herra tekee meille ihmetekoja, jos se on meille hyödyksi (ks. Matt. 17:20; OL 24:13–14).

Uskon lahja (Moroni 10:11)

Jeredin veljellä oli suuri usko. Uskonsa ansiosta hän sai muitakin lahjoja. Hänen uskonsa oli niin suuri, että Vapahtaja näyttäytyi hänelle (ks. Et. 3:9–15). Ilman uskoa ei voida antaa mitään muuta lahjaa. Moroni lupaa: ”Joka uskoo Kristukseen, mitään epäilemättä, mitä ikinä hän pyytää Isältä Kristuksen nimessä, se annetaan hänelle” (Morm. 9:21). Meidän tulee pyrkiä vahvistamaan uskoamme, saamaan selville lahjamme ja käyttämään niitä.

Toisilta ihmisiltä puuttuu uskoa, ja he kieltävät näiden Hengen lahjojen todellisen olemassaolon. Heille Moroni sanoo:

”Ja vielä minä puhun teille, jotka kiellätte Jumalan ilmoitukset ja sanotte, että ne ovat lakanneet, ettei ole ilmoituksia eikä profetioita eikä lahjoja eikä parantamista eikä kielillä puhumista ja kielten tulkitsemista;

katso, minä sanon teille: Se, joka nämä asiat kieltää, ei tunne Kristuksen evankeliumia; eli hän ei ole lukenut kirjoituksia, ja jos on, hän ei ymmärrä niitä” (Morm. 9:7–8.)

  • Miksi Herra antaa meille hengellisiä lahjoja?

Voimme kehittää lahjojamme

  • Kuinka me voimme tavoitella ”vakaasti parhaita lahjoja”? (OL 46:8.)

Herra on sanonut: ”Sillä kaikille ei ole annettu jokaista lahjaa; sillä lahjoja on monia, ja jokaiselle ihmiselle on annettu lahja Jumalan Hengen kautta. Toisille on annettu toinen, ja toisille on annettu toinen, jotta kaikki siten hyötyisivät.” (OL 46:11–12.)

Voidaksemme kehittää lahjojamme meidän täytyy saada selville, mitä lahjoja meillä on. Voimme tehdä sen rukoilemalla ja paastoamalla. Meidän tulee tavoitella parhaita lahjoja (ks. OL 46:8). Joskus patriarkallinen siunaus auttaa meitä tietämään, mitä lahjoja meille on annettu.

Meidän täytyy olla kuuliaisia ja uskollisia, jotta meille annettaisiin lahjamme. Sitten meidän tulee käyttää näitä lahjoja Herran työn tekemiseen. Niitä ei anneta uteliaisuutemme tyydyttämiseksi tai todistamaan meille mitään, koska meiltä puuttuu uskoa. Herra on sanonut hengellisistä lahjoista: ”Niitä annetaan niiden hyödyksi, jotka rakastavat minua ja pitävät kaikki minun käskyni, ja sen, joka pyrkii tekemään niin” (OL 46:9).

  • Mieti joitakin hengellisiä lahjoja, jotka vahvistaisivat sinua henkilökohtaisesti tai auttaisivat sinua palvelemaan Herraa ja muita. Mitä aiot tehdä tavoitellaksesi näitä lahjoja?

Saatana jäljittelee Hengen lahjoja

  • Kuinka voimme erottaa toisistaan todelliset Hengen lahjat ja Saatanan jäljitelmät?

Saatana kykenee jäljittelemään kielillä puhumisen, profetian, näkyjen ja parantamisen lahjoja sekä muita ihmeitä. Mooseksen täytyi kilpailla Saatanan jäljitelmien kanssa faraon hovissa (ks. 2. Moos. 7:8–22). Saatana haluaa meidän uskovan vääriin profeettoihinsa, vääriin parantajiinsa ja vääriin ihmeidentekijöihinsä. Nämä saattavat näyttää meistä niin oikeilta, että ainoa keino tietää on pyytää Jumalalta erottamisen lahjaa. Itse paholainen voi ilmestyä valon enkelinä (ks. 2. Nefi 9:9).

Saatana haluaa sokaista meidät näkemästä totuutta ja estää meitä tavoittelemasta todellisia Hengen lahjoja. Meediot, astrologit, ennustajat ja noidat saavat innoituksensa Saatanalta, vaikka he väittäisivätkin seuraavansa Jumalaa. Heidän tekonsa ovat kauhistus Herran edessä (ks. Jes. 47:12–14; 5. Moos. 18:9–10). Meidän tulee välttää kaikkea kanssakäymistä Saatanan voimien kanssa.

Meidän tulee suhtautua huolellisesti saamiimme Hengen lahjoihin

  • Kuinka me voimme kunnioittaa hengellisten lahjojen pyhyyttä?

Herra on sanonut: ”Mutta käskyn minä annan heille, että he eivät saa ylpeillä näistä asioista eivätkä puhua niistä maailman edessä; sillä nämä asiat on annettu teille teidän hyödyksenne ja pelastukseksenne” (OL 84:73). Meidän on muistettava, että hengelliset lahjat ovat pyhiä (ks. OL 6:10).

Vastineeksi siitä, että Herra on antanut meille näitä lahjoja, Hän pyytää, että me annamme kiitoksen ”Jumalalle Hengessä kaikista siunauksista, joilla [meitä] on siunattu” (OL 46:32).

Muita pyhien kirjoitusten kohtia

Tulosta