Kirjat ja oppiaiheet
Luku 23: Sakramentti


Luku 23

Sakramentti

Kuva
Jesus Christ depicted preparing the sacrament for the Last Supper.

Kristus asetti sakramentin

  • Mitä sakramentin vertauskuvat opettavat Jeesuksen Kristuksen sovituksesta?

Vapahtajamme haluaa, että me muistamme Hänen suuren sovitusuhrinsa ja pidämme Hänen käskynsä. Auttaakseen meitä tässä Hän on käskenyt meitä kokoontumaan usein ja nauttimaan sakramentin.

Sakramentti on pyhä pappeuden toimitus, joka auttaa meitä muistamaan Vapahtajan sovituksen. Sakramentin aikana nautimme leipää ja vettä. Teemme sen muistoksi Hänen ruumiistaan ja verestään, jotka Hän antoi uhriksi meidän puolestamme. Nauttiessamme sakramentin me uudistamme pyhiä liittoja taivaallisen Isämme kanssa.

Vähän ennen ristiinnaulitsemistaan Jeesus Kristus kokosi apostolinsa ympärilleen erääseen yläkerran huoneeseen. Hän tiesi kuolevansa pian ristillä. Oli viimeinen kerta, jolloin Hän tapaisi nämä rakastamansa miehet ennen kuolemaansa. Hän halusi heidän aina muistavan Hänet, niin että he voisivat olla vahvoja ja uskollisia.

Auttaakseen heitä muistamaan Hän asetti sakramentin. Hän mursi leivän ja siunasi sen. Sitten Hän sanoi: ”Ottakaa, syökää; tämä on minun ruumiini muistoksi, jonka minä annan teidän lunastukseksenne” (JSR Matt. 26:22). Sitten Hän otti viinimaljan, siunasi sen, antoi apostoleilleen juotavaksi ja sanoi: ”Tämä on minun – – vereni muistoksi, joka vuodatetaan kaikkien niiden puolesta, jotka uskovat minun nimeeni, heidän syntiensä anteeksisaamiseksi” (JSR Matt. 26:24; ks. myös Matt. 26:25–28; Mark. 14:22–24; Luuk. 22:15–20).

Ylösnousemuksensa jälkeen Vapahtaja tuli Amerikan mantereelle ja opetti nefiläisille saman toimituksen (ks. 3. Nefi 18:1–11; 20:1–9). Kun kirkko oli palautettu myöhempinä aikoina, Jeesus käski jälleen kansaansa nauttimaan sakramentin Hänen muistokseen, sanoen: ”On tarpeen, että kirkko kokoontuu usein yhteen nauttimaan leipää ja viiniä Herran Jeesuksen muistoksi” (OL 20:75).

Miten sakramenttipalvelus toimitetaan?

Pyhissä kirjoituksissa selitetään tarkoin, miten sakramenttipalvelus tulee toimittaa. Kirkon jäsenet kokoontuvat jokaisena lepopäivänä palvelemaan Jumalaa ja nauttimaan sakramentin (ks. OL 20:75). Sakramenttipalveluksen toimittavat henkilöt, joilla on tarvittava pappeuden valtuus. Pappi tai Melkisedekin pappeuden haltija murtaa leivän palasiksi, polvistuu ja siunaa sen (ks. OL 20:76). Diakoni tai joku muu pappeudenhaltija jakaa sitten sakramenttileivän seurakunnalle. Sitten pappi tai Melkisedekin pappeuden haltija siunaa veden, ja sekin jaetaan jäsenille. Sakramentin asettaessaan Jeesus antoi opetuslapsilleen viiniä. Myöhempien aikojen ilmoituksessa Hän on kuitenkin sanonut, että sillä, mitä syömme ja juomme sakramentin aikana, ei ole merkitystä, kunhan muistamme Hänet (ks. OL 27:2–3). Nykyään myöhempien aikojen pyhät juovat viinin sijasta vettä.

Jeesus on ilmoittanut tarkat sanat kumpaankin sakramenttirukoukseen. Meidän tulee kuunnella tarkkaavaisesti näitä kauniita rukouksia ja yrittää ymmärtää, mitä me lupaamme ja mitä meille luvataan. Tämä on rukous, joka lausutaan leipää siunattaessa:

”Oi Jumala, iankaikkinen Isä, me pyydämme sinua Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä siunaamaan ja pyhittämään tämän leivän kaikkien niiden sieluille, jotka sitä nauttivat, jotta he söisivät Poikasi ruumiin muistoksi ja todistaisivat sinulle, oi Jumala, iankaikkinen Isä, että he ovat halukkaita ottamaan Poikasi nimen päällensä ja muistamaan hänet aina ja pitämään hänen käskynsä, jotka hän on antanut heille, jotta hänen Henkensä olisi aina heidän kanssansa. Aamen.” (OL 20:77.)

Tämä on rukous, joka lausutaan vettä siunattaessa:

”Oi Jumala, iankaikkinen Isä, me pyydämme sinua Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä siunaamaan ja pyhittämään tämän viinin [veden] kaikkien niiden sieluille, jotka sitä juovat, jotta he tekisivät sen Poikasi veren muistoksi, joka on vuodatettu heidän tähtensä; jotta he todistaisivat sinulle, oi Jumala, iankaikkinen Isä, että he muistavat hänet aina, jotta hänen Henkensä olisi heidän kanssansa. Aamen.” (OL 20:79.)

Sakramenttitoimitus suoritetaan hyvin yksinkertaisesti ja kunnioittavasti.

  • Käy huolella läpi sakramenttirukoukset. Mieti jokaisen lauseen merkitystä.

Liitot, jotka uudistamme nauttiessamme sakramentin

  • Mitä liittoja me uudistamme sakramentin aikana? Mitä siunauksia Herra lupaa meille, kun me pidämme nuo liitot?

Aina kun nautimme sakramentin, uudistamme Herran kanssa tekemämme liitot. Liitto on pyhä lupaus Herran ja Hänen lastensa välillä. Ne liitot, jotka teemme, määritellään selkeästi sakramenttirukouksissa. On tärkeätä tietää, mitä nuo liitot ovat ja mitä ne merkitsevät.

Teemme liiton, että olemme halukkaita ottamaan Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme. Näin osoitamme, että olemme halukkaita tulemaan samastetuiksi Häneen ja Hänen kirkkoonsa. Me sitoudumme palvelemaan Häntä ja lähimmäisiämme. Lupaamme, ettemme tuota häpeää tai moitetta tuolle nimelle.

Teemme liiton, että muistamme aina Jeesuksen Kristuksen. Hän ja Hänen työnsä vaikuttavat kaikkiin ajatuksiimme, tunteisiimme ja tekoihimme.

Lupaamme pitää Hänen käskynsä.

Otamme nämä velvoitukset päällemme silloin kun meidät kastetaan (ks. OL 20:37; Moosia 18:6–10). Niin ollen me uudistamme sakramentin nauttiessamme ne liitot, jotka teimme, kun meidät kastettiin. Jeesus antoi meille mallin sakramentin nauttimisesta (ks. 3. Nefi 18:1–12) ja sanoi, että kun noudatamme tätä mallia tehden parannuksen synneistämme ja uskoen Hänen nimeensä, saamme syntimme anteeksi (ks. JSR Matt. 26:24).

Herra lupaa, että jos me pidämme liittomme, Hänen Henkensä on aina oleva meidän kanssamme. Ihminen, jota Henki ohjaa, saa tiedon, uskon, voiman ja vanhurskauden iankaikkisen elämän saavuttamiseksi.

  • Mitä me voimme tehdä muistaaksemme nämä lupaukset viikolla?

Asenteemme nauttiessamme sakramentin

  • Kuinka voimme valmistautua nauttimaan sakramentin? Mitä sellaista voimme ajatella sakramentin aikana, mikä auttaa meitä muistamaan Vapahtajan sovituksen?

Ennen kuin nautimme sakramentin, meidän tulee valmistautua hengellisesti. Herra painottaa, että kenenkään ei pidä nauttia sakramenttia kelvottomana. Se merkitsee sitä, että meidän tulee tehdä parannus synneistämme, ennen kuin nautimme sakramentin. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan: ”Jos joku on tehnyt rikkomuksen, hän älköön nauttiko sakramenttia ennen kuin tekee sovinnon” (OL 46:4). Herra neuvoi kahtatoista nefiläistä opetuslastaan: ”Ettei teidän pidä tieten sallia kenenkään nauttia minun lihaani ja vertani kelvottomana, kun te siunaatte ja annatte sen; sillä jokainen, joka syö ja juo minun lihaani ja vertani kelvottomana, syö ja juo tuomion sielulleen” (3. Nefi 18:28–29).

Sakramenttipalveluksen aikana meidän tulee karkottaa mielestämme kaikki maalliset ajatukset. Meidän tulee tuntea rukouksen henkeä ja kunnioitusta. Meidän tulee ajatella Vapahtajamme sovitusta ja olla siitä kiitollisia. Meidän tulee tarkastella elämäämme ja etsiä keinoja parantaa sitä. Meidän tulee myös uudistaa päätöksemme pitää käskyt.

Meidän ei tarvitse olla täydellisiä ennen sakramentin nauttimista, mutta meillä tulee olla parannuksen henki sydämessämme. Se asenne, joka meillä on nauttiessamme sakramentin, vaikuttaa siihen, millä tavoin sen koemme. Jos nautimme sakramentin puhtain sydämin, saamme Herran lupaamat siunaukset.

  • Miksi arvelet sakramentin nauttimisen kelvollisena lisäävän hengellistä voimaamme?

Muita pyhien kirjoitusten kohtia

Tulosta