Kirjat ja oppiaiheet
Luku 25: Paasto


Luku 25

Paasto

Kuva
A Fijian man in an outdoor setting. He is holding a copy of the scriptures and has his eyes closed in prayer.

Asianmukainen paasto

  • Mitä voimme tehdä saadaksemme paastoamisesta iloisen kokemuksen?

Aadamin ajoista lähtien Jumalan kansa on paastonnut päästäkseen lähemmäksi Jumalaa ja palvellakseen Häntä. Jeesus osoitti paastoamisen tärkeyden omalla esimerkillään (ks. Luuk. 4:1–4). Myöhempien aikojen ilmoituksista olemme saaneet tietää, että Herra odottaa yhä kansansa paastoavan ja rukoilevan usein (ks. OL 88:76).

Paastoaminen tarkoittaa olemista syömättä ja juomatta. Paastoaminen ajoittain on hyväksi ruumiillemme ja auttaa mieltämme tulemaan aktiivisemmaksi.

Vapahtaja opetti, että merkityksellinen paastoaminen on muutakin kuin vain sitä, ettei syö eikä juo. Meidän täytyy myös keskittyä hengellisiin asioihin.

Meidän tulee rukoilla paastotessamme

Rukous on välttämätön osa paastoamista. Kaikkialla pyhissä kirjoituksissa rukous ja paastoaminen mainitaan yhdessä. Vilpittömän rukouksen tulee liittyä paastoamiseemme, ja meidän tulee aloittaa ja päättää paastomme rukouksella.

Meidän tulee paastota jonkin tarkoituksen vuoksi

Paastoamisella voi olla monia tarkoituksia. Paastoamalla ja rukoilemalla voimme voittaa heikkouksia tai vaikeuksia. Joskus kenties haluamme paastota ja rukoilla pyytääksemme apua tai johdatusta toisille, kuten perheenjäsenelle, joka on sairaana ja tarvitsee siunausta (ks. Moosia 27:22–23). Paastoamalla voimme tulla tuntemaan totuuden asioista aivan samoin kuin profeetta Alma Mormonin kirjassa. Hän on sanonut: ”Minä olen paastonnut ja rukoillut monta päivää, jotta voisin itse tietää nämä asiat. Ja nyt minä tiedän itse, että ne ovat totta, sillä Herra Jumala on ilmoittanut ne minulle Pyhän Henkensä kautta.” (Alma 5:46.)

Me voimme paastota auttaaksemme muita ottamaan vastaan totuuden. Paastoaminen voi antaa lohtua surun ja murheen hetkinä (ks. Alma 28:4–6). Paastoaminen voi auttaa meitä nöyrtymään ja tuntemaan olevamme lähempänä taivaallista Isäämme (ks. Hel. 3:35).

Paastoamisemme tarkoituksena ei saa olla vaikutuksen tekeminen toisiin. Herra on neuvonut:

”Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan.

Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet.

Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset.” (Matt. 6:16–18.)

Meidän tulee olla paastotessamme iloisia eikä mainostaa paastoamistamme muille.

  • Miten asenteemme vaikuttaa siihen, mitä koemme paastotessamme?

Paastopäivä

Myöhempien aikojen pyhät viettävät yhtenä sunnuntaina kuukaudessa paastopäivää. Sinä päivänä emme syö emmekä juo kahden perättäisen aterian aikana. Jos syömme ilta-aterian lauantaina, meidän ei tule syödä eikä juoda ennen kuin ilta-aterialla sunnuntaina.

Kaikkien jäsenten, jotka ovat fyysisesti kykeneviä, pitäisi paastota. Meidän tulee kehottaa lapsiamme paastoamaan sen jälkeen kun heidät on kastettu, mutta me emme saa koskaan pakottaa heitä. Paastopäivä on erityinen päivä, jolloin nöyrrymme Herran edessä paastoon ja rukoukseen. Se on päivä, jolloin voimme rukoilla syntiemme anteeksiantoa ja voimaa voittaa virheemme ja antaa anteeksi toisille.

Paastosunnuntaina kirkon jäsenet kokoontuvat yhteen ja nauttivat sakramentin. He vahvistavat itseään ja toisiaan lausumalla todistuksensa paasto- ja todistuskokouksessa.

  • Kuinka olet hyötynyt siitä, että olet lausunut todistuksesi paasto- ja todistuskokouksessa? Kuinka olet hyötynyt siitä, että olet kuullut muiden todistavan?

Paastouhrit

  • Miksi lahjoitamme paastouhreja?

Kun paastoamme joka kuukausi, Herra pyytää meitä auttamaan puutteenalaisia. Yksi tapa tehdä niin on lahjoittaa asianomaisen pappeusjohtajan välityksellä se rahamäärä, jonka olisimme käyttäneet kahteen ateriaan. Meidän tulee lahjoittaa niin runsaskätisesti kuin kykenemme. Kun annamme paastouhrin, meistä tulee Herran työtovereita vähemmän onnekkaiden veljiemme ja sisartemme tarpeiden tyydyttämisessä.

Saamme siunauksia, kun paastoamme

  • Mitä siunauksia voimme saada, kun paastoamme asianmukaisesti?

Jesaja, yksi Vanhan testamentin profeetoista, kirjoitti Herran runsaista lupauksista niille, jotka paastoavat ja auttavat puutteenalaisia. Meille luvataan rauhaa, parempaa terveyttä ja hengellistä johdatusta. Jesaja kertoo siunauksista, joita saamme paastotessamme: ”Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen. Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi. Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä, kun huudat apua, hän sanoo: ’Tässä minä olen.’” (Jes. 58:8–9.)

Paastoaminen tekee elämästämme parempaa ja antaa meille enemmän voimaa. Se auttaa meitä elämään muiden evankeliumin periaatteiden mukaan, koska se lähentää meitä Herraan.

Paastoaminen opettaa itsehillintää

Paastoaminen auttaa meitä saamaan luonteenlujuutta. Paastotessamme oikein opimme hillitsemään halujamme ja himojamme. Olemme vähän vahvempia todistettuamme itsellemme, että meillä on itsehillintää. Jos opetamme lapsiamme paastoamaan, heissä kehittyy tahdonvoimaa voittaa suurempia kiusauksia myöhemmin elämässä.

Paastoaminen antaa meille hengellistä voimaa

Kun paastoamme viisaasti ja rukoillen, uskomme vahvistuu. Tuon uskon myötä tulemme saamaan suurempaa hengellistä voimaa. Esimerkkinä tästä Alma (eräs Mormonin kirjan profeetta) kertoi siitä, kuinka hän tapasi jälleen Moosian pojat monia vuosia heidän ihmeellisen kääntymyksensä jälkeen. Hän tunsi suurta iloa saadessaan tietää, että heidän uskonsa oli vahvistunut ja he olivat saaneet suurta hengellistä voimaa. He olivat saaneet tämän voiman, koska ”he olivat omistautuneet paljolle rukoukselle ja paastolle; sen tähden heillä oli profetian henki ja ilmoituksen henki” (Alma 17:3).

Moosian pojat olivat saarnanneet lamanilaisille neljäntoista vuoden ajan. Koska Moosian pojat olivat paastonneet ja rukoilleet, Herran Henki lisäsi heidän sanojensa voimaa. Se antoi heille suurta menestystä heidän lähetystyössään. (Ks. Alma 17:4.)

Vapahtaja on sanonut niille, jotka paastoavat oikealla tavalla: ”Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut” (Matt. 6:18).

  • Kuinka paastoaminen voi lisätä hengellistä voimaamme vastustaa kiusauksia? Entä saada ilmoitusta? Entä tehdä vanhurskaita tekoja?

Muita pyhien kirjoitusten kohtia

Tulosta