Kirjat ja oppiaiheet
Luku 35: Kuuliaisuus


Luku 35

Kuuliaisuus

Kuva
An angel appearing to Adam and Eve as they prepare to offer a lamb as a burnt offering. The illustration depicts the angel explaining to Adam and Eve that the animal sacrifice was symbolic of the sacrifice to be made by Jesus Christ.

Meidän tulee olla auliin kuuliaisia Jumalalle

  • Mitä eroa on siinä, onko kuuliainen auliisti vai vastahakoisesti?

Kun Jeesus oli maan päällä, muuan lainopettaja kysyi Häneltä:

”’Opettaja, mikä on lain suurin käsky?’

Jeesus vastasi: ’Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.

Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.

Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.’” (Matt. 22:36–40.)

Tästä pyhien kirjoitusten kohdasta opimme, kuinka tärkeää meidän on rakastaa Herraa ja lähimmäisiämme. Mutta miten osoitamme rakkauttamme Herraa kohtaan?

Jeesus vastasi tähän kysymykseen sanoessaan: ”Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua.” (Joh. 14:21.)

Meidän jokaisen pitäisi kysyä itseltämme, miksi olemme kuuliaisia Jumalan käskyille. Siitä syystäkö, että pelkäämme rangaistusta? Siitä syystäkö, että haluamme palkan, joka saadaan hyvästä elämästä? Siitä syystäkö, että rakastamme Jumalaa ja Jeesusta Kristusta ja haluamme palvella heitä?

On parempi olla kuuliainen käskyille rangaistuksen pelosta kuin ettei olisi niille lainkaan kuuliainen. Mutta olemme paljon onnellisempia, jos olemme kuuliaisia Jumalalle siitä syystä, että rakastamme Häntä ja haluamme olla kuuliaisia Hänelle. Kun olemme Hänelle kuuliaisia vapaaehtoisesti, Hän voi siunata meitä runsaasti. Hän on sanonut: ”Minä, Herra – – kunnioitan mielihyvin niitä, jotka palvelevat minua vanhurskaasti ja vilpittömästi loppuun asti” (OL 76:5). Kuuliaisuus auttaa meitä myös edistymään ja tulemaan enemmän taivaallisen Isämme kaltaisiksi. Mutta ne, jotka eivät tee mitään, ennen kuin heitä käsketään, ja sen jälkeen pitävät käskyt vastahakoisesti, menettävät palkkansa (ks. OL 58:26–29).

  • Kuinka voimme kehittää haluamme olla kuuliaisia?

Voimme olla kuuliaisia ymmärtämättä syytä

  • Miksi meidän ei ole aina tarpeen ymmärtää Herran tarkoituksia voidaksemme olla kuuliaisia?

Pitämällä Jumalan käskyt valmistaudumme iankaikkiseen elämään ja korotukseen. Joskus emme tiedä jonkin tietyn käskyn syytä. Osoitamme kuitenkin uskoamme ja luottamustamme Jumalaan olemalla Hänelle kuuliaisia, vaikka emme tiedäkään syytä.

Aadam ja Eeva saivat käskyn uhrata Jumalalle. Eräänä päivänä enkeli ilmestyi Aadamille ja kysyi, miksi hän uhrasi uhreja. Aadam vastasi, ettei hän tiennyt syytä. Hän teki niin, koska Herra oli käskenyt häntä niin tekemään. (Ks. Moos. 5:5–6; ks. myös tässä luvussa olevaa kuvaa.)

Sen jälkeen enkeli opetti Aadamille evankeliumia ja kertoi hänelle Vapahtajasta, joka oli tuleva. Aadamin päälle laskeutui Pyhä Henki, ja hän todisti maan asukkaista aina viimeiseen sukupolveen asti. (Ks. Moos. 5:7–10; OL 107:56.) Aadam sai tämän tiedon ja suuria siunauksia, koska hän oli kuuliainen.

Jumala valmistaa jonkin keinon

Mormonin kirjassa kerrotaan, kuinka Nefi ja hänen vanhemmat veljensä saivat Herralta hyvin vaikean tehtävän (ks. 1. Nefi 3:1–6). Nefin veljet valittivat sanoen, että Herra vaati heiltä sellaista, mikä oli heille vaikeaa. Mutta Nefi sanoi: ”Minä menen ja teen sen, mitä Herra on käskenyt, sillä minä tiedän, ettei Herra anna ihmislapsille mitään käskyjä valmistamatta heille keinoa toteuttaa sitä, mitä hän käskee heidän tehdä” (1. Nefi 3:7). Kun meistä on vaikeaa olla kuuliaisia jollekin Herran käskylle, meidän tulee muistaa Nefin sanat.

  • Milloin Herra on valmistanut sinulle keinon olla kuuliainen Hänelle?

Mikään käsky ei ole liian pieni eikä liian suuri noudatettavaksi

Toisinaan saatamme ajatella, ettei jokin käsky ole kovin tärkeä. Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan miehestä nimeltä Naaman, joka ajatteli tällä tavoin. Naamanilla oli kauhistuttava sairaus, ja hän matkusti Syyriasta Israeliin pyytääkseen profeetta Elisaa parantamaan hänet. Naaman oli omassa maassaan tärkeä mies, joten hän loukkaantui, kun Elisa ei tullut henkilökohtaisesti häntä vastaan vaan lähetti sijastaan sananviejän. Vielä enemmän Naaman loukkaantui, kun hän sai Elisan sanoman: peseydy seitsemän kertaa Jordanissa. ”Eivätkö Damaskoksen joet – – ole kaikkia Israelin vesiä paremmat! Yhtä hyvin minä voin peseytyä ja puhdistua niissä!” hän väitti. Hän lähti raivoissaan pois. Mutta hänen palvelijansa kysyivät häneltä: ”Jos profeetta olisi määrännyt sinulle jonkin vaikean tehtävän, etkö olisi täyttänyt sitä? Saati sitten, kun hän sanoo, että sinun on puhdistuaksesi vain peseydyttävä!” Naaman oli kyllin viisas ymmärtääkseen, että oli tärkeää olla kuuliainen Jumalan profeetalle, vaikka asia näyttikin vähäpätöiseltä. Niin hän peseytyi Jordanin vedessä ja parantui. (Ks. 2. Kun. 5:1–14.)

Toisinaan saatamme ajatella, että jokin käsky on liian vaikea meidän noudatettavaksemme. Nefin veljien tavoin saatamme sanoa: ”Se, mitä olet meiltä vaatinut, on vaikeaa.” Voimme kuitenkin Nefin tavoin olla varmoja siitä, ettei Jumala anna meille mitään käskyä valmistamatta meille keinoa olla kuuliaisia Hänelle.

Kun Herra käski Abrahamia uhraamaan rakkaan poikansa Iisakin, tehtävä oli vaikea (ks. 1. Moos. 22:1–13; ks. myös luku 26 tässä kirjassa). Abraham oli odottanut monia vuosia Iisakin syntymää – pojan, jonka Jumala oli hänelle luvannut. Kuinka hän voisi menettää poikansa sellaisella tavalla? Tämä käsky on varmasti ollut Abrahamille äärimmäisen vaikea. Kuitenkin hän päätti olla kuuliainen Jumalalle.

Meidänkin tulee olla valmiita tekemään mitä tahansa Jumala vaatii. Profeetta Joseph Smith sanoi: ”Päätin noudattaa tätä sääntöä: Kun Herra käskee, tee se.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 167.) Se voi olla meidänkin sääntömme.

  • Milloin olet saanut siunauksia kuuliaisuudesta käskyille, jotka tuntuivat pieniltä?

Jeesus Kristus oli kuuliainen Isälleen

  • Mitä esimerkkejä tulee mieleen, kun ajattelet sitä, kuinka Jeesus Kristus oli kuuliainen Isälleen?

Jeesus Kristus oli paras esimerkki kuuliaisuudesta taivaalliselle Isällemme. Hän sanoi: ”Enhän minä ole tullut taivaasta tekemään oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään lähettäjäni tahdon” (Joh. 6:38). Hänen koko elämänsä oli omistettu kuuliaisuudelle Hänen Isäänsä kohtaan. Se ei kuitenkaan aina ollut Hänelle helppoa. Häntä koeteltiin kaikessa aivan kuten muitakin kuolevaisia (ks. Hepr. 4:15). Getsemanen puutarhassa Hän rukoili sanoen: ”Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä.” (Matt. 26:39.)

Koska Jeesus oli kaikessa kuuliainen Isän tahdolle, Hän teki pelastuksen mahdolliseksi meille kaikille.

  • Kuinka Vapahtajan esimerkin muistaminen voi auttaa meitä olemaan kuuliaisia?

Kuuliaisuuden ja tottelemattomuuden seuraukset

  • Mitä seurauksia on siitä, että on kuuliainen Herran käskyille, ja siitä, ettei ole?

Taivaan valtakuntaa hallitsee laki, ja kun saamme jonkin siunauksen, se tapahtuu kuuliaisuudesta sille laille, johon tuo siunaus perustuu (ks. OL 130:20–21; 132:5). Herra on sanonut meille, että me voimme saada tietoa ja älyä olemalla kuuliaisia ja ahkeria (ks. OL 130:18–19). Voimme myös kasvaa hengellisesti (ks. Jer. 7:23–24). Toisaalta tottelemattomuus tuo pettymystä ja johtaa siunausten menettämiseen. ”Mikä olen minä, sanoo Herra, että olisin luvannut mutta en olisi täyttänyt? Minä käsken, eivätkä ihmiset tottele; minä peruutan, eivätkä he saa siunausta. Sitten he sanovat sydämessään: Tämä ei ole Herran työtä, sillä hänen lupauksensa eivät ole täyttyneet.” (OL 58:31–33.)

Kun pidämme Jumalan käskyt, Hän täyttää lupauksensa, kuten kuningas Benjamin sanoi kansalleen: ”Hän vaatii, että te teette, niin kuin hän on käskenyt teitä, minkä vuoksi hän siunaa teitä heti, jos te niin teette” (Moosia 2:24).

Kuuliaiset saavat iankaikkisen elämän

Herra neuvoo meitä: ”Jos pidät minun käskyni ja kestät loppuun asti, saat iankaikkisen elämän, joka lahja on suurin kaikista Jumalan lahjoista” (OL 14:7).

Herra on kuvannut muita siunauksia, jotka tulevat niiden osaksi, jotka ovat kuuliaisia Hänelle vanhurskaasti ja vilpittömästi loppuun asti:

”Sillä näin sanoo Herra: Minä, Herra, olen armollinen ja laupias niille, jotka pelkäävät minua, ja kunnioitan mielihyvin niitä, jotka palvelevat minua vanhurskaasti ja vilpittömästi loppuun asti.

Suuri on oleva heidän palkkansa, ja iankaikkinen on oleva heidän kirkkautensa.

Ja heille minä ilmoitan kaikki salaisuudet, niin, kaikki valtakuntani kätketyt salaisuudet muinaisista ajoista asti, ja tuleviin aikoihin asti minä ilmaisen heille tahtoni hyvän mielisuosion kaikista asioista, jotka liittyvät minun valtakuntaani.

Niin, jopa iankaikkisuuden ihmeet he saavat tietää, ja tulevat tapahtumat minä näytän heille, jopa monien sukupolvien tapahtumat.

Ja heidän viisautensa on oleva suuri, ja heidän ymmärryksensä yltää taivaaseen – –.

Sillä Hengelläni minä valaisen heidät, ja voimallani minä ilmaisen heille tahtoni salaisuudet – aivan niin, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut ja mikä ei vielä ole käynyt ihmisen sydämeen.” (OL 76:5–10.)

  • Mitä sanat ”kestää loppuun asti” merkitsevät sinulle?

  • Mitä voimme tehdä pysyäksemme uskollisina evankeliumin periaatteille silloinkin kun ei ole suosittua tehdä niin? Kuinka voimme auttaa lapsia ja nuoria pysymään uskollisina evankeliumin periaatteille?

Muita pyhien kirjoitusten kohtia

Tulosta