Kirjat ja oppiaiheet
Johdanto


Johdanto

Opiskeluopas ja Opettajan kirja

Evankeliumin periaatteet on laadittu sekä henkilökohtaiseksi opiskeluoppaaksi että opettajan kirjaksi. Kun tutkit tätä kirjaa etsien Herran Henkeä, ymmärryksesi ja todistuksesi Isä Jumalasta, Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan sekä evankeliumin palautuksesta voi lisääntyä. Voit löytää vastauksia elämän kysymyksiin, saada varmuutta tarkoituksestasi ja omanarvontuntoa sekä kohdata uskon turvin henkilökohtaisia ja perheen haasteita.

Ohjeita opettamiseen kirkossa ja kotona

Opettajana oleminen on suuri vastuu, johon sisältyy monia tilaisuuksia vahvistaa muita ja huolehtia siitä, että heitä ravitaan ”Jumalan hyvällä sanalla” (Moroni 6:4). Opetat tehokkaasti, kun noudatat näitä periaatteita:

  • Rakasta niitä, joita opetat.

  • Opeta Hengen avulla.

  • Opeta oppia.

  • Edistä uutteraa oppimista.

Rakasta niitä, joita opetat

Kun osoitat rakkautta niitä kohtaan, joita opetat, heistä tulee vastaanottavaisempia Herran Hengelle. Heistä tulee innokkaampia oppimaan ja avoimempia sinua ja muita kohtaan. Pyri tutustumaan niihin, joita opetat, ja anna heidän tuntea, että välität heistä aidosti. Suhtaudu hienotunteisesti niiden haasteisiin, joilla on erityistarpeita. Luo luokkaasi miellyttävä ilmapiiri, niin että osallistujat tuntevat voivansa pyytää sinulta apua mihin tahansa kysymyksiin, joita heillä on evankeliumin periaatteista ja niiden soveltamisesta käytäntöön.

Herran Henki on läsnä siellä, missä on rakkautta ja ykseyttä. Herra on sanonut: ”Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.” (Joh. 13:34.)

Katso lisää tästä aiheesta julkaisusta Opettaminen, kutsumuksista suurin, s. 31–39.

Opeta Hengen avulla

Kaikkein tärkeimmät asiat, mitä tulet milloinkaan opettamaan, ovat Kristuksen opetukset, jotka on ilmoitettu pyhissä kirjoituksissa ja nykyajan profeettojen sanoissa ja jotka Pyhä Henki on vahvistanut. Jotta pystyisit opettamaan tehokkaasti, sinun on saatava Herran Henki. Herra on sanonut: ”Ja Henki annetaan teille uskon rukouksen kautta; ja ellette saa Henkeä, teidän ei tule opettaa” (OL 42:14; ks. myös OL 50:13–22). Pyhä Henki on todellinen opettaja, joten on tärkeää luoda ympäristö, jossa Herran Henki voi olla läsnä.

Katso lisää tästä aiheesta julkaisusta Opettaminen, kutsumuksista suurin, s. 41–48.

Opeta oppia

Ennen kuin opetat jonkin luvun, tutki se huolellisesti ollaksesi varma siitä, että ymmärrät opin. Tutki myös luvun lopussa luetellut muut pyhien kirjoitusten kohdat. Opetat vilpittömämmin ja voimallisemmin, kun luvussa olevat opetukset ovat vaikuttaneet sinuun henkilökohtaisesti. Älä milloinkaan esitä arvailuja kirkon opista. Opeta vain sitä, minkä pyhät kirjoitukset, myöhempien aikojen profeettojen ja apostolien sanat ja Pyhä Henki vahvistavat (ks. OL 42:12–14; 52:9).

Jos sinut on kutsuttu opettamaan koorumia tai luokkaa tätä kirjaa käyttäen, älä korvaa sitä muulla aineistolla, olipa se kuinka kiinnostavaa hyvänsä. Pysy uskollisena pyhille kirjoituksille ja tämän kirjan sanoille. Mikäli tilanteeseen sopii, käytä henkilökohtaisia kokemuksia ja kirkon lehtien artikkeleita oppiaiheiden täydennyksenä.

Katso lisää tästä aiheesta julkaisusta Opettaminen, kutsumuksista suurin, s. 50–59.

Edistä uutteraa oppimista

Auta opettaessasi muita huomaamaan, miten evankeliumin periaatteet soveltuvat jokapäiväiseen elämään. Viritä keskusteluja siitä, miten nämä periaatteet voivat vaikuttaa tunteisiimme Jumalaa, omaa itseämme, perhettämme ja lähimmäisiämme kohtaan. Kannusta osallistujia elämään periaatteiden mukaan.

Pyri saamaan mahdollisimman monia mukaan oppiaiheen käsittelyyn. Voit tehdä sen pyytämällä osallistujia lukemaan ääneen, vastaamaan kysymyksiin tai kertomaan kokemuksistaan, mutta tee niin vain silloin, kun voit olla varma siitä, ettei se ole heistä kiusallista. Haluat ehkä oppiaiheita valmistellessasi antaa osallistujille erityisiä tehtäviä. Suhtaudu hienotunteisesti muiden tarpeisiin ja tunteisiin. Voi olla tarpeen keskustella etukäteen kahden kesken luokan jäsenten kanssa siitä, miten he suhtautuvat oppiaiheeseen osallistumiseen.

Katso lisää tästä aiheesta julkaisusta Opettaminen, kutsumuksista suurin, s. 61–74.

Lisäapua opettajille

Jokaisessa tämän kirjan luvussa on huomautus tai pari opettajalle. Näissä huomautuksissa on ideoita, jotka voivat auttaa sinua pyrkiessäsi rakastamaan niitä, joita opetat, opettamaan Hengen avulla, opettamaan oppia ja edistämään opetettaviesi uutteraa oppimista.

Tulosta