2007
Jesus Kristus, livets bröd
Mars 2007


Lärdomar från Nya testamentet

Jesus Kristus, livets bröd

Bild

När Jesus Kristus levde på jorden utförde han många underverk. Han förvandlade vatten till vin, botade sjuka och handikappade och uppreste till och med Lasarus från döden. Det underverk som bevittnades av den största folkmassan var troligen när Herren bespisade 5 000 människor med fem bröd och två fiskar. Detta underverk återges i alla fyra evangelierna. (Se Matt 14:13–21; Mark 6:34–44; Luk 9:12–17; Joh 6:5–14.) Låt oss undersöka några av detaljerna i denna mirakulösa berättelse och diskutera varför den är relevant i vår tid.

Frälsarens medlidande

Frälsaren utförde det här underverket på grund av sitt medlidande med folket. Markus skrev att när Jesus tittade ut över folkmassan som ivrigt lyssnade på hans ord så ”förbarmade [han] sig över dem, eftersom de var som får utan herde”. (Mark 6:34) Han var medveten om att det ”redan [var] sent på dagen” och eftersom ”platsen [låg] ödsligt till” (Mark 6:35) hade folket inte tillgång till mat.

Men Jesus höll tillbaka sin makt att utföra underverket ett ögonblick och bestämde sig för att testa sina lärjungar först. Han frågade Filippus: ”Var skall vi köpa bröd så att dessa får något att äta?” (Joh 6:5) Varför ställde han denna fråga till Filippus när han ”själv visste … vad han skulle göra”? (Joh 6:6) Kanske ville han att hans lärjungar till fullo skulle inse att de inte kunde bespisa så många människor med de pengar och den tid de hade till förfogande. Det krävdes ett underverk för att kunna ge den stora folkmassan mat.

Sedan kom lärjungarna med maten som en pojke hade, den enda mat som fanns tillgänglig: fem kornbröd och två små fiskar. Jag kan tänka mig att pojken kanske var hungrig men att han sparade maten till sin store Lärare i stället för att bekymra sig om sig själv. Detta kan ha bidragit till underverkets storslagenhet.

”De satte sig ner i grupper”

Jesus Kristus gjorde medvetet ännu en sak innan han utförde underverket: Han befallde sina lärjungar ”att alla skulle slå sig ner i gröngräset i skilda matlag. De satte sig ner i grupper om hundra eller femtio.” (Mark 6:39–40) Varför bad han att folket skulle grupperas på detta sätt? Säkert ville han se till att utdelningen av maten gick ordningsamt till. Äldste Bruce R McConkie (1915–1985) i de tolv apostlarnas kvorum förklarar ytterligare: ”Det fanns inget orgelbundet eller oorganiserat i Herrens planering eller arbete. Den samlade människoskaran delades systematiskt in i matlag och grupper. Hans välgörenhet slösades inte urskillningslöst på en skränande massa. I stället försåg han en vetgirig samling åhörare med nödvändig mat som inte kunde fås på annat sätt. Sedan skulle det inte heller finnas någon tvekan hos någon om vad som faktiskt hände. Apostlarna skulle dela ut bröden och fiskarna på ett ordningsamt sätt och behandla alla rättvist och opartiskt.”1

Dessutom tror jag att Herren ville att folket, liksom Filippus, skulle lägga märke till hur stor folkmassan verkligen var när underverket utfördes. Han kanske ville vara säker på att det inte skulle förekomma några tvister om antalet människor som deltog i detta stora underverk.

Det var faktiskt mer än 5 000 personer i folkmassan, för kvinnor och barn var inte räknade. Alltså blev över 5 000 personer mirakulöst bespisade med fem bröd och två fiskar.

När Frälsaren tog upp de fem bröden och fiskarna ”såg [han] upp mot himlen, tackade Gud och bröt bröden” (Mark 6:41) och gav dem sedan till sina lärjungar som delade ut dem till folket. Sedan delade de ut fiskarna. Folket tog inte bara lite för att de var rädda att maten inte skulle räcka. I stället tog de ”så mycket de ville ha” (Joh 6:11) och ”alla åt och blev mätta”. (Mark 6:42)

Jesus gav ytterligare instruktioner när han hade utfört underverket. Han sade till sina lärjungar: ”Samla ihop de stycken som har blivit över, så att inget blir förstört.” (Joh 6:12) Lärjungarna samlade ihop 12 korgar med mat!

Det var tydligt att Jesus utförde underverket genom sin makt. Berättelsen i Johannes avslutas med följande ord: ”När folket såg vilket tecken han hade gjort, sade de: ’Visst är detta Profeten, som skulle komma till världen.’” (Joh 6:14)

Andlig näring

Men berättelsen slutar inte där. Alla dessa händelser vara bara inledningen till vad Frälsaren undervisade om efteråt. Han utförde underverket på ett dramatiskt sätt så att folket tydligt skulle förstå att han hade stor makt, och de var således bättre förberedda för att ta emot hans undervisning — som var så mycket viktigare än att äta bröd och fiskar.

En kort tid efter det att Jesus hade utfört detta underverk undervisade han folket om att inte fokusera på det fysiska brödet utan i stället söka det mycket viktigare brödet: ”Arbeta inte för den mat som tar slut utan för den mat som varar och ger evigt liv och som Människosonen skall ge er.” (Joh 6:27)

Folket förstod inte vad han menade. De tänkte fortfarande på brödet som de hade ätit. De förstod inte innebörden av orden ”livets bröd”.

Jesus förkunnade: ”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.” (Joh 6:35)

Han fortsatte: ”Jag är livets bröd … det bröd som kommer ner från himlen är sådant att den som äter av det inte skall dö. Jag är det bröd som ger liv, det bröd som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet.” (Joh 6:48, 50–51)

En del människor blev missnöjda över vad han sade. De trodde de kände Jesus, snickaren Josefs son. De glömde kraften genom vilken Jesus hade utfört ett så stort underverk. Många valde att lämna honom. Jesus frågade sina tolv apostlar: ”Inte vill väl också ni gå bort?” (Joh 6:67) Petrus svarade med ett vittnesbörd som var mäktigt i sin enkelhet: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord.” (Joh 6:68)

Trots att Frälsaren hade förberett folket väl för att undervisas om hans gudomliga natur och mission så förstod de ändå inte betydelsen av underverket eller av hans undervisning om att han är livets bröd. Men de tolv som leddes av Petrus försäkrade honom om sina vittnesbörd. Det måste ha lättat Herrens hjärta.

Tillämpning i vår tid

I dag kan vissa tycka att underverket med bröden och fiskarna bara är en gammal berättelse som inte kan tillämpas i vår tid. Men då har de missat poängen med denna mirakulösa berättelse och förstår inte betydelsen av ”livets bröd”.

Äldste Jeffrey R Holland i de tolv apostlarnas kvorum sade: ”Med våra nutida framgångar och finesser kan vi också dra oss tillbaka från det eviga livets nödvändiga bröd. Vi kan faktiskt välja att vara andligt undernärda, avsiktligt hänge oss åt ett slags andlig anorexi.”2

I Bible Dictionary står det att underverk är ”en viktig del av Jesu Kristi arbete. De är inte bara gudomliga gärningar, utan formar också en del av de gudomliga lärdomarna.” (Se 732, se också Guide to the Scriptures, ”Miracle”, s 165.) Underverket med bröden och fiskarna är ett bra exempel på denna definition. Jesus bespisade över 5 000 människor med bara fem bröd och två fiskar — en gudomlig gärning. Han förkunnade att han var ”livets bröd” — en gudomlig lära.

Med kunskapen om att Jesus Kristus är livets bröd — vägen varigenom alla kan få evigt liv — kommer ett betydelsefullt ansvar. Vi bör sträva efter att hjälpa andra komma till honom och ta del av hans ord, liksom människorna som mättades med bröden och fiskarna. Våra vänner kanske inte inser att de är andligt hungriga. De kanske försöker bli uppfyllda av många andra saker för att tillfredsställa sin andliga hunger, vilket har till följd att de känner sig frustrerade och vilsna. Låt oss hjälpa dem veta hur de kan bli andligt mätta — genom att komma till Jesus Kristus, livets bröd.

Slutnoter

  1. Doctrinal New Testament Commentary, 3 band (1966–1973), 1:344.

  2. ”Hungriga mättar han med sina gåvor”, Nordstjärnan, jan 1998, s 66.

Skriv ut