2007
Fler förslag till samlingsstunden, mars 2007
Mars 2007


Fler förslag till samlingsstunden, mars 2007

Här följer fler förslag som Primärföreningens ledare kan använda tillsammans med samlingsstunden i marsnumret 2007 av Liahona. För lektionen, anvisningarna och aktiviteten som hör samman med dessa förslag, se ”Försök, försök, försök” på sidorna LS4 och LS5 i Lilla stjärnan i det här numret.

  1. Ta med dig ett lexikon, några biblar och en psalmbok. Säg till barnen att de ska använda böckerna till att studera skrifterna. Säg att när vi verkligen studerar skrifterna så gör vi mer än bara läser dem. Be barnen slå upp Jakobs brev 1:5. Dela in barnen i grupper och ge varje grupp en uppgift. Ge en grupp ett lexikon och be dem slå upp svåra ord som till exempel förebråelse. Låt en annan grupp slå upp Joseph Smiths skrifter 2:11 för att ta reda på varför Jakobs brev 1:5 är så viktigt. Låt en grupp använda registret i psalmboken för att hitta en psalm som har att göra med Jakobs brev 1:5. Låt varje grupp rapportera vad de har lärt sig för att få en större insikt om varför skriftstället är så viktigt. Joseph Smith läste det här skriftstället och blev manad att be. Säg till barnen att vår himmelske Fader besvarar våra böner också.

    Berätta om möjligt om ett tillfälle då du fick ett svar genom att be och studera skrifterna. Vittna om välsignelserna vi får när vi ber och studerar skrifterna.

  2. Visa upp en kalender och fråga barnen vilken dag som är sabbatsdagen. Säg att innan Jesus uppstod var sabbatsdagen den sjunde dagen som det står i Första Moseboken 2:2–3. Tala om att två av de äldre barnen ska berätta mer om sabbaten. Veckan före ber du ett av barnen att göra en sammanfattning av ”Sabbatens historia” och någon annan att göra en sammanfattning av ”Herrens dag” från lektion 24 i boken Evangeliets principer.

    Be barnen att hjälpa dig göra en lista på olika sätt att helga sabbatsdagen. Den numrerade listan i lektion 24 i Evangeliets principer är ett utmärkt hjälpmedel. Koncentrera er på sådant vi bör göra i stället för sådant som vi inte bör göra.

    Sjung en sång eller psalm om sabbaten. Visa en bild på Jesus Kristus. Ge uttryck för din kärlek till Frälsaren och hur glad du är att vi har en särskild dag varje vecka då vi kan tänka på Herren, studera hans evangelium, ta sakramentet, vila från vårt arbete och så vidare. Vittna om hans gudomlighet.

  3. Sångpresentation: ”Jag vill gärna likna Jesus”. (Barnens sångbok, s 40–41; Barnens sidor, apr 1990, s 6–7) Visa bilden som hör till sången. (Förstora bilden om möjligt så att alla lätt kan se den.) Be barnen föreställa sig varför den lilla flickan gråter. Fråga vad pojken gör och vem han kan vara. Säg att pojken kanske är flickans storebror. Sjung ”Jag vill gärna likna Jesus”. Säg att Jesus tröstar oss, undervisar oss och älskar oss, precis som flickans storebror på bilden. Lär ut versen genom att be barnen klappa (två fingrar på en hand slår på den andra handflatan) den första radens rytm medan du sjunger den. Påpeka likheterna mellan den andra och den första raden. Låt dem sjunga de två första raderna flera gånger tillsammans med dig. Sjung den andra delen av versen. Be dem att slå upp Johannes 13:34 och jämföra orden i skriftstället med orden i refrängen. Sjung refrängen medan barnen tittar på skriftstället. Säg att när vi älskar varandra så följer vi ett viktigt bud eftersom det är sådant Jesus bad oss göra ”här nere på jord”. När ni har sjungit refrängen flera gånger övar ni på att gå direkt från versen till refrängen. Uppmana barnen att vara som pojken på bilden genom att älska sin familj, sina vänner och sina grannar. När de älskar så som Jesus älskade så följer de hans exempel. Bär ditt vittnesbörd om betydelsen av att följa Frälsaren.

Skriv ut