2007
Lisäideoita yhteiseen tuokioon, maaliskuu 2007
Maaliskuu 2007


Lisäideoita yhteiseen tuokioon, maaliskuu 2007

Seuraavassa on yhteiseen tuokioon lisää ideoita, joita Alkeisyhdistyksen johtohenkilöt voivat käyttää maaliskuun 2007 Liahonassa julkaistujen yhteisen tuokion ohjeiden lisäksi. Nämä ideat liittyvät oppiaiheeseen ”Yritän koko ajan” sekä ohjeisiin ja tehtäviin, jotka ovat tämän lehden lasten osion sivuilla Y4–Y5.

  1. Ota mukaan sanakirja, muutama Raamattu ja kirja MAP-lauluja. Sano lapsille, että he tulevat käyttämään noita kirjoja pyhien kirjoitusten tutkimiseen. Selitä, että kun me todella tutkimme pyhiä kirjoituksia, me teemme muutakin kuin pelkästään luemme niitä. Pyydä lapsia etsimään kohta Jaak. 1:5. Jaa Alkeisyhdistyksen lapset ryhmiin ja anna kullekin ryhmälle yksi tehtävä. Anna yhdelle ryhmälle sanakirja ja pyydä ryhmän lapsia etsimään sanakirjasta vaikeita sanoja, kuten aulis ja soimata. Pyydä toista ryhmää lukemaan kohta JS–H 11 selvittääkseen, miksi kohta Jaak. 1:5 on niin tärkeä. Pyydä yhtä ryhmää etsimään laulukirjan hakemistosta sellainen laulu, joka liittyy kohtaan Jaak. 1:5. Pyydä kutakin ryhmää raportoimaan, mitä ryhmä oppi ymmärtääkseen paremmin tätä tärkeää pyhien kirjoitusten kohtaa. Joseph Smith luki tämän pyhien kirjoitusten kohdan, ja se innoitti häntä rukoilemaan. Sano lapsille, että taivaallinen Isä vastaa meidänkin rukouksiimme.

    Jos mahdollista, kerro jostakin sellaisesta tapauksesta, jolloin olet saanut vastauksen rukoilemalla ja tutkimalla pyhiä kirjoituksia. Todista siunauksista, jotka tulevat rukoilemalla ja pyhiä kirjoituksia tutkimalla.

  2. Näytä kalenteria ja kysy lapsilta, mikä päivä on lepopäivä eli sapatinpäivä. Kerro lapsille, että ennen Jeesuksen ylösnousemusta lepopäivä oli viikon seitsemäs päivä, kuten sanotaan kohdassa 1. Moos. 2:2–3. Sano, että kaksi vanhempaa lasta selittää lepopäivää tarkemmin. Pyydä viikkoa etukäteen yhtä lasta valmistamaan lyhyt esitys ”Sapatin historia” ja toista lasta valmistamaan lyhyt esitys ”Herran päivä” pyhäkoulun oppikirjan Evankeliumin periaatteet luvusta 24.

    Pyydä lapsia auttamaan sinua luettelon laatimisessa siitä, kuinka lepopäivä pyhitetään. Numeroitu luettelo Evankeliumin periaatteiden luvussa 24 on erinomainen lähde. Keskity siihen, mitä meidän tulisi tehdä, sen sijaan että keskittyisit siihen, mitä meidän ei pitäisi tehdä.

    Laulakaa jokin lepopäivästä eli sapatista kertova Alkeisyhdistyksen tai kirkon laulu. Ota esille kuva Jeesuksesta Kristuksesta. Ilmaise rakkautesi Vapahtajaa kohtaan ja kerro kuinka iloinen olet siitä, että meillä on joka viikko yksi päivä, jolloin erityisesti voimme muistaa Herraa, tutkia Hänen evankeliumiaan, nauttia sakramentin, levätä työstämme jne. Todista Hänen jumalallisuudestaan.

  3. Laulun esittely: ”Kuin Jeesus mä olla tahdon” (Lasten laulukirja, 2003, s. 40–41; Lasten Valkeus, huhtikuu 1990, s. 6–7). Näytä lauluun liittyvää kuvaa. (Jos mahdollista, kopioi kuva suuremmaksi, niin että kaikkien on helppo nähdä se.) Pyydä lapsia kuvittelemaan, miksi pikku tyttö itkee. Kysy, mitä poika tekee ja kuka hän voisi olla. Ehdota, että poika voisi olla tytön isoveli. Laulakaa ”Kuin Jeesus mä olla tahdon”. Selitä, että Jeesus lohduttaa meitä, opettaa meitä ja rakastaa meitä aivan kuin kuvan isoveli. Opeta sanat pyytämällä lapsia lyömään tahtia kahdella sormella toisen käden kämmeneen samalla kun laulatte ensimmäisen säkeen. Mainitse, että toinen säe on miltei samanlainen. Laulakaa nämä kaksi säettä yhdessä useaan kertaan. Laulakaa säkeistön toinen osa. Pyydä lapsia etsimään kohta Joh. 13:34 ja vertaamaan kertosäkeen sanoja pyhien kirjoitusten kohtaan. Laulakaa kertosäe lasten katsoessa pyhien kirjoitusten kohtaa. Selitä, että kun me rakastamme toisiamme, me pidämme tärkeän käskyn, koska ”niin opetti Jeesus ain”. Laulettuanne kertosäkeen useaan kertaan, harjoitelkaa siirtymistä säkeistöstä suoraan kertosäkeeseen. Kehota lapsia olemaan kuvan pojan kaltaisia ja rakastamaan perhettään, ystäviään ja lähimmäisiään. Kun he rakastavat muita ihmisiä kuten Jeesus rakasti, he noudattavat Hänen esimerkkiään. Todista Vapahtajan seuraamisen tärkeydestä.

Tulosta