2007
Bli ett medel i Guds händer genom att utöva helighet
Juli 2007


Besökslärarnas budskap

Bli ett medel i Guds händer genom att utöva helighet

Välj under bön ut och läs från det här budskapet de skriftställen och lärdomar som tillgodoser behoven hos de systrar som ni besöker. Berätta om era erfarenheter och bär vittnesbörd. Inbjud dem ni undervisar att göra detsamma.

Vad menas med att utöva helighet?

President James E Faust, andre rådgivare i första presidentskapet: ”Helighet är själens styrka. Den kommer genom tro och genom lydnad mot Guds lagar och förordningar. Sedan renar Gud hjärtat genom tro, och hjärtat renas från det som är vanvördigt och ovärdigt. När helighet uppnås genom underkastelse under Guds vilja, vet vi intuitivt vad som är fel …

Vi bör komma till templet bland annat för att skydda vår egen och vår familjs helighet.

Förutom templen är det en annan plats på jorden som borde vara helig — vårt hem …

Må Herren välsigna oss var och en i vårt speciella ansvar att helga oss åt Herren genom att stå på heliga platser. Det är där vi finner det andliga skydd som vi behöver för oss själva och våra familjer.” (”Stå på heliga platser”, Liahona, maj 2005, s 62, 67, 68)

Äldste Dieter F Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum: ”Att utveckla kristuslika egenskaper i vårt liv är ingen lätt uppgift … Kontrollen av hur vi klarar det sker då kristuslika egenskaper behöver bli synliga i vårt liv — som man eller hustru, som far eller mor, som son eller dotter, i våra vänskapsförhållanden, på vårt arbete, i våra affärer och när vi kopplar av. Vi kan se vår tillväxt, och det kan även de runt omkring oss, när vi gradvis tillväxer och ’vandrar i helighet inför [honom]’. (Se L&F 43:9.)” (”Kristuslika egenskaper — vinden under våra vingar”, Liahona, nov 2005, s 102)

Hur kan jag utöva helighet och vara ett medel i Guds händer?

Kathleen H Hughes, första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap: ”Vilka av oss längtar inte efter att bli omhuldade, vakade över, tröstade och få kunskap om det som hör Gud till? Hur sker det? En vänlighet, ett kärleksfullt ord, en omtänksam handling, en villig hand åt gången. Men mitt budskap riktar sig inte till dem som får ta emot sådan vänlighet, utan till alla oss som måste utöva sådan helighet varje dag. För att bli lika Jesus Kristus, lärde profeten Joseph, ’måste ni utvidga er själ gentemot andra’.” (”Så att vi alla kan sitta ned i himlen tillsammans”, Liahona, nov 2005, s 110)

Bonnie D Parkin, Hjälpföreningens generalpresident: ”Förbund — eller bindande löften mellan oss och vår himmelske Fader — är nödvändiga för vår eviga utveckling. Steg för steg lär han oss att bli som honom genom att engagera oss i hans verk. Vid dopet ingår vi förbund att älska honom av allt vårt hjärta och att älska våra systrar och bröder som oss själva. I templet ingår vi ytterligare förbund att vara lydiga, osjälviska, trofasta, hederliga, barmhärtiga. Vi ingår förbund att göra uppoffringar och helga allt vi har …

Herren har kallat oss att göra allt vi gör med ”heligt hjärta”. [L&F 46:7] Och helighet är en följd av att leva enligt förbunden … Helighet frammanar orden: ’Här är jag, sänd mig.’” (”Med heligt hjärta”, Liahona, nov 2002, s 103, 105)

Skriv ut